Αρχική Άλλες ειδήσεις Τεχνολογία Θα σε βρουν… ακόμη και εάν θες να τρέξεις κάπου μακριά για...

Θα σε βρουν… ακόμη και εάν θες να τρέξεις κάπου μακριά για κάτι νέο!

0

internet

Σήμερα είναι ήμερα ανθρώπινων δικαιωμάτων και μέσα από τη γνώση μπορεί να υπάρχει διεκδίκηση ,αντίθετα, η άγνοια οδηγεί στη σύγχυση και την εκμετάλλευση.

Το τελευταίο διάστημα ακούγεται και συζητιέται πολύ το θέμα των υποκλοπής και της προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Θα ήθελα να κάνω μια γενική αναφορά σε κάποια θέματα που αφορούν το τρόπο δράσης του διαδικτύου αλλά και σε πληροφορίες τις οποίες είναι πολύ σημαντικό να μάθουν ,τα παιδιά ,οι γονείς και όλοι αυτοί που ανησυχούν για το μέλλον.

Πολλά από τα ψηφιακά μας δεδομένα μας (φωτογραφίες ,βίντεο κτλ) τα δίνουμε εμείς οι ίδιοι καθημερινά μέσο των social media ,τα γνωστοποιούμε λέγοντας που είμαστε ,με ποιον ,τι τρώμε ,τι πίνουμε ,αν είμαστε χαρούμενοι και γενικά εκθέτουμε προσωπικά δεδομένα της ζωής μας.

Όμως για αυτά τουλάχιστον μπορούμε να πούμε ότι τα δίνουμε ή κατά κάποιο τρόπο τα εκθέτουμε στο διαδίκτυο εις γνώση μας.

Πέρα όμως από τα δεδομένα που ανεβάζει ο καθένας μας, τα οποία χρησιμοποιούνται για το ψηφιακό μας προφίλ, υπάρχουν και δεδομένα στα οποία δίνουμε πρόσβαση–συναινούμε με το να αποδεχόμαστε τους όρους χρήσης των υπηρεσιών που χρησιμοποιούμε(διαβάστε έστω και μια φορά τις 15-20 σελίδες χρήσης υπηρεσιών πριν την αποδοχή ,νομικά είναι κατοχυρωμένοι και έχετε συναινέσει).Έτσι με ένα πρόγραμμα ,μια εφαρμογή η και μια διαδικτυακή υπηρεσία αποκτούν πρόσβαση σε δεδομένα έχοντας συναινέσει σε αυτό εμείς οι ίδιοι.

Θέλουμε να δούμε τη νέα μας ανακάλυψη και δεν δίνουμε καμία σημασία για το τι θα συμβεί ,αυτό πετυχαίνεται βγάζοντας μας το αίσθημα του ενθουσιασμού και της επιβεβαίωσης ,μέχρι που όταν το κάνουν όλοι γίνεται και “μόδα”. Ποντάρουν στον ενθουσιασμό που μας διακατέχει όταν ανακαλύπτουμε στον υπολογιστή κάτι νέο, κατεβάσουμε μια εφαρμογή στο κινητό-tablet ,η απολαμβάνουμε μια εκπομπή στη smartTV και έχει τόσο αποτέλεσμα η τακτική αυτή που εκείνη τη στιγμή τα συναισθήματα και η επιβεβαίωση που διακατέχει τον καθένα μας είναι τόσο μεγάλα ώστε να το γνωστοποιήσουμε στους υπόλοιπους ψηφιακούς “φίλους” μας καταχωρώντας ψηφιακά αποτυπώματα.(posts,emails,shares,tags,κτλ).

Υπάρχουν δεδομένα στα οποία έχουμε πάλι συναινέσει να γνωστοποιούνται και δουλεύουν 24 ώρες το 24ωρώ καταγράφοντας τη καθημερινότητα μας ,χωρίς πάντα να αφορούν το συναίσθημα μας.Έτσι και η βόλτα που θα κάνει κάποιος όταν βγει για περπάτημα στη φύση ,η κάνει το άθλημα του ,η πάει σε μια εκδήλωση ,η σε ένα φιλικό σπίτι για κρασί ,το που δουλεύει ,το που πήγε διακοπές και άλλες πολλές καθημερινές και μη δραστηριότητες καταγράφονται.

Ο σκοπός είναι να συλλεχθούν όλο και περισσότερες πληροφορίες τις οποίες φιλτράρουν ανάλογα παίρνοντας και το επιθυμητό αποτέλεσμα δημιουργώντας γκρουπ – κατηγόριες – ενδιαφέροντα – πεποίθησης –τοποθεσίες – κτλ ,γενικά στοιχεία και χαρακτηριστικά των ανθρώπων.

Μαζεύοντας λοιπόν όσο περισσότερες πληροφορίες μπορούν ,δημιουργούν τις κατάλληλες καμπάνιες και διαφημίσεις ανάλογα τα ενδιαφέροντα του καταναλωτικού κοινού για προϊόντα και υπηρεσίες. Αυτό είναι το πρώτο κομμάτι “η συλλογή δεδομένων”.

Το δεύτερο και πιο σημαντικό είναι ο τρόπος χρήσης αυτών των δεδομένων.

Γίνεται με καθοδηγούμενη στοχεύσει και περαιτέρω φιλτράρισμα σε συνδυασμούς ,το οποίο τους δίνει τη δυνατότητα να παρουσιάσουν το επιθυμητό αποτέλεσμα του δικού μας ψαξίματος στο διαδίκτυο λαμβάνοντας υπόψη και εξετάζοντας κάθε φορά τα νέα μας δεδομένα. Πχ γράφω στο facebook ότι είμαι άρρωστος και εμφανίζονται μετά από κάποια ώρα διαφημίσεις για φάρμακα ή κάτι παρόμοιο.

Η Google κατασκοπεύει την τοποθεσία μας χρησιμοποιώντας την υπηρεσία τοποθεσίας του λογαριασμού μας. Έτσι όπου και αν πάμε με το smartphone , μας εντοπίζει και μας τοποθετεί στο χάρτη της.

Ο χάρτης είναι στο https://maps.google.com/locationhistory/b/0

Συνδεθείτε με το λογαριασμό που χρησιμοποιείτε στο τηλέφωνό σας, θα εμφανιστεί αμέσως στην οθόνη σας η καταγραφή των τοποθεσιών που πήγατε το τελευταίο μήνα.
Είτε πρόκειται για τον κινηματογράφο ή την επίσκεψη σε ένα φίλο, τα πάντα είναι υπό παρακολούθηση.
Αυτό το είδος της επιτήρησης είναι παρόμοιο με το δορυφόρο της DAPRA
που παρακολουθεί κάθε κινούμενου αντικείμενο σε μια ολόκληρη πόλη.

Λύση:
Η Google Maps μπορεί να σας παρακολουθεί μόνο αν έχετε ενεργοποιήσει τις “υπηρεσίες τοποθεσίας” στο τηλέφωνό σας.
Μπορείτε να αποσυνδεθείτε από το Gmail λογαριασμό σας στο κινητό σας τηλέφωνο.
Πολλές φορές όμως, αν και έχουμε σβήσει “την υπηρεσία τοποθεσίας”, μυστηριωδώς ενεργοποιείται αυτόματα.

Λύση 2:
Μπορείτε να σταματήσετε προσωρινά την καταγραφή του “Ιστορικού της τοποθεσίας” μέσο
https://www.google.com/settings/accounthistory/location
αντί να αποσυνδεθείτε εντελώς. Πάλι όμως δεν μπορείτε να είστε σίγουροι.

Το ίδιο ακριβώς με το παραπάνω κάνουν όλες αυτές οι δωρεάν εφαρμογές που έχουμε όλοι στα smart phones , pc, tablet smartTV και τις χρησιμοποιούμε καθημερινά.

Όλες καταγράφουν και συλλέγουν δεδομένα τα οποία τα τοποθετούν σε ένα κουβά πληροφοριών για τον καθένα μας φτιάχνοντας ένα διάγραμμα για τη προσωπικότητα , τα ενδιαφέροντα ,τους φίλους ,φωτογραφίες ,βίντεο κτλ όλων μας.

Αυτές οι πληροφορίες και οι ψηφιακοί φάκελοι που υπάρχουν χρησιμοποιούνται όταν χρειαστεί ,ακόμη και σε περιπτώσεις ύποπτων ή τρομοκρατίας ,έτσι με τις κατάλληλες ενέργειες και συνεργασίες καταπολεμούν την τρομοκρατία και άλλες απειλές.

Η NSA έχει απευθείας πρόσβαση στα συστήματα των Google, Facebook, Apple, Skype και άλλων αμερικανικών διαδικτυακών γιγάντων από το συγκεκριμένο αμερικανικό κυβερνητικό πρόγραμμα παρακολούθησης, το επονομαζόμενο Prism.

Σύμφωνα με τον αμερικανικό νόμο, δεν είναι παράνομο για την NSA να συλλέγει πληροφορίες για ξένους πολίτες.Υπάρχει όμως ο φόβος της δημιουργίας ενός προτύπου λανθασμένης ενοχοποίησης το οποίο θα είναι βασισμένο σε προσωπικά δεδομένα που σε εμάς φαντάζουν ακίνδυνα προς την εθνική ασφάλεια, όμως οι υπηρεσίες ασφαλείας μπορούν να θεωρήσουν πως σχετίζονται με τρομοκρατικές ενέργειες, όπως, για παράδειγμα, το σημείο όπου βρισκόταν κάποιος μία συγκεκριμένη χρονική στιγμή.Οι Αμερικανοί δεν χρειάζεται να “χακάρουν”, επειδή όλοι στον κόσμο στέλνουν τα δεδομένα τους σε αμερικανικές εταιρείες οι οποίες τα συλλέγουν ,χρησιμοποιώντας τα και για τους δικούς τους σκοπούς.

Το FBI ευχαρίστησε το Facebook γιατί κατάφερε και καταφέρνει να μαζέψει τόσες πληροφορίες και να φτιάξει το ψηφιακό προφίλ όλων μας(ψηφιακό φάκελο) σε τόσο μικρό διάστημα και σε τέτοιο βαθμό που το ίδιο το FBI δεν κατάφερε από την ίδρυση του. Και το ποιο μαγικό είναι ότι τα δεδομένα τα συμπληρώσαμε μόνοι μας ,ο καθένας για να καλύψει το δικό του συναίσθημα.

Ακόμη και ο εντοπισμός μέσο εταιριών κινητής τηλεφωνίας πχ. για μια απαγωγή ή τρομοκρατική ενέργεια είναι προσβάσιμος ,μπορούν άμεσα να εντοπίσουν τη κυψέλη στην οποία έχει συνδεθεί τελευταία φορά η είναι συνδεδεμένο το τηλέφωνο μέσο του σταθμού βάσης αποκτώντας δεδομένα αλλά και πληροφορίες της συσκευής που χρησιμοποιείται (ΙΜΕΙ,αριθμός,ΜΑC και άλλα στοιχεία συσκευών). Τα Android κινητά στέλνουν πληροφορίες γεωγραφικής θέσης αλλά και τα στοιχεία των κινητών συσκευών χωρίς καμία απολύτως προστασία ή κρυπτογράφηση, με αποτέλεσμα η NSA να έχει έναν τεράστιο όγκο δεδομένων ανυποψίαστων πολιτών.

Η Apple με το Iphone ενσωμάτωσε το αναγνώστη δακτυλικού αποτυπώματος Touch ID, έτσι αποκτούν και το δακτυλικό αποτύπωμα.

Ωστόσο δε σταματούν εκεί ,μπορούν να χρησιμοποιούν τις εφαρμογές εντοπισμού GPS-GPRS της συσκευής και ακούν συνομιλίες φιλτράροντας στη φωνή και σε όλα τα υπόλοιπα δεδομένα για να βρουν ποιος είναι ο δράστης. Οι υπηρεσίες που ασχολούνται με αυτές τις υποθέσεις ξέρουν από πριν για το πλάνο των υπόπτων που θα ακολουθηθεί μεσώ της παρακολούθησης και καμιά φορά προλαβαίνουν πολλά πριν να δημιουργηθούν. Προσάπτοντας στους ύποπτους κατηγορίες που αν δεν υπήρχαν κάποιοι νόμοι (τρομοκρατίας) θα ήταν ελεύθεροι. Αυτό μπορεί να είναι το θετικό κομμάτι της καταγραφής και παρακολούθησης το οποίο διέπεται από το νόμο ,για τη πάταξη της τρομοκρατίας και τη διασφάλιση όλων μας. Όμως κανένας “σοβαρός τρομοκράτης” δε χρησιμοποιεί το Google,facebook και το τηλέφωνο. Εκτός από αυτούς που πιάνουν…

Το θέμα δεν είναι ότι έχουμε μια ψηφιακή αστυνομία για να μας προστατεύει αλλά ότι όλες αυτές οι πληροφορίες που αντλούνται χρησιμοποιούνται για τη καθοδήγηση και χειραφέτηση του ανθρώπου δημιουργώντας του ανάγκες προς κατανάλωση με αισθήματα της στιγμής.

Σαν άνθρωποι υπάρχουμε σε πολλές ομάδες, σε κόμματα ,σε οργανώσεις ,σαν λαοί ,σε χωριά ,στο τρόπο που διασκεδάζουμε ,στο τρόπο ζωής που επιλέξαμε και όπου αλλού πάει το μυαλό μας.Πάντα ψάχναμε για προϊόντα ,υπηρεσίες ,καλές τιμές ,προσφορές ,εκπτώσεις ,αποκλειστικότητες ακόμη και πριν το διαδίκτυο.Τώρα όμως έχουμε μια πολύ ποιο άμεση πρόσβαση σε όλα τα παραπάνω και σε πολλά περισσότερα. Αγοράζουμε ,πουλάμε ,γενικά καταναλώνουμε χρησιμοποιούμε υπηρεσίες, ζούμε με τις επιλογές μας και καλύπτουμε το συναίσθημα μας!

Εδώ λοιπόν έρχεται το κέρδος και το marketing,τα οποία δεν θα μπορούσαν να υπάρχουν χωρίς μια ερευνά αγοράς από τη κάθε εταιρία αλλά και την κατάλληλη διαφήμιση προς το κοινό της.

Το παραπάνω είναι το αναμενόμενο ενός τεράστιου 2ου κόσμου από το πραγματικό μας ,να υπάρχουν δηλαδή ψηφιακά μαγαζιά και υπηρεσίες σε όλο το διαδίκτυο που θα διαφημιστούν. Συλλέγουν όμως τις πληροφορίες της ζωής μας με σκοπό την προώθηση προϊόντων καθοδηγώντας μας για το κέρδος των εταιριών που υπηρετούν.

Οι τεχνικές που χρησιμοποιούν δείχνουν και το μέγεθος της σκοπιμότητας που υπάρχει ,είναι τόσο κρυπτογραφημένες που καταφέρνουν να εμφανίζουν διαφορετικές τιμές κοινών προϊόντων σε ίδιες ιστοσελίδες ,το οποίο το πετυχαίνουν συλλέγοντας και χαρακτηρίζοντας τις κινήσεις μας με τα προϊόντα που χρησιμοποιούμε συνδυάζοντας το με το πως αισθανόμαστε “ψηφιακά”.

Θέλω να πω πως άλλο ψηφιακό προφίλ έχουν για κάποιον που ψάχνει στο διαδίκτυο χρησιμοποιώντας έναν ακριβό υπολογιστή και άλλο για κάποιον ο οποίος έχει έναν φθηνό ,όπως και άλλο για κάποιον που ζει σε φθηνή περιοχή ,άλλο για κάποιον που κάνει μια ακριβή ζωή , κάποιον που είναι άνεργος η έχει σκάφος κτλ.

Όλες οι πληροφορίες και τα δεδομένα που αντλούν επεξεργάζονται σε μεγάλο βαθμό και κατηγοριοποιούνται. Στη συνέχεια φιλτράρονται προσέχοντας τις κινήσεις του κοινού για να έχουν καλύτερα αποτελέσματα. Έτσι μπορεί να βλέπουμε το ίδιο ξενοδοχείο και δωμάτιο στην ίδια σελίδα(booking , tripadvisor ,kayak ,κτλ) αυτή τη στιγμή αλλά με διαφορετική τιμή.

Όταν ξαναψάξετε δωμάτιο μπείτε στο κόπο να ρωτήσετε τηλεφωνικά το ίδιο το ξενοδοχείο τι τιμή έχει το συγκεκριμένο δωμάτιο και εάν υπάρχει άλλο διαθέσιμο.

Γενικά σε αντίστοιχες σελίδες τέτοιου τύπου (ξενοδοχεία ,αεροπορικά κτλ) γίνεται ένα άλλος συνδυασμός και φιλτράρισμα δεδομένων δίνοντας βάση στη πίεση των προσφορών που θα τις χάσετε.
Αυτό φανταστείτε το στη δικιά σας καθημερινότητα και σε κάθε περιήγηση που έχετε στο διαδίκτυο.

Όταν καταφέρνετε να βρείτε τις πληροφορίες που αναζητάτε σκεφτείτε το συναίσθημα που σας βγαίνει με το κατόρθωμα σας. Ενώ στην ουσία αυτό που στα μάτια σας είναι μοναδικό και αποκλειστικό και σας κάνει να αισθάνεστε τυχεροί δεν είναι τίποτε άλλο εκτός το πλασάρισμα των πληροφοριών που αναζητάτε βάση των επιλογών της καθημερινής σας ζωής.

Πως λοιπών γίνεται όλο αυτό και πως εξελίσσεται?

Η Google χρησιμοποιεί το ιστορικό αναζήτησής μας για να μας παρουσιάζει εξατομικευμένες διαφημίσεις. Το 97% των εσόδων της εταιρείας προέρχονται από τη διαφήμιση.

Το Chrome(και αυτό όπως και όλες σχεδόν οι υπηρεσίες ΔΩΡΕΆΝ) βοηθάει να παρακολουθούνται οι δραστηριότητές της ζωής μας.Για παράδειγμα με ποια τράπεζα συναλλασσόμαστε κτλ.

Το Firefox έχει την Google ως προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης οπότε είναι το ίδιο και ας είναι ανταγωνιστές (στα χαρτιά).

Το Safari, όπως το Firefox και άλλοι browser, χρησιμοποιούν τη μαύρη λίστα της Google για να ελέγχουν την ασφάλεια των δικτυακών τόπων. Έτσι τα Google bots μπορούν να καταγράψουν και να συλλέξουν πληροφορίες και δεδομένα.

Ότι φυλλομετρητή και να χρησιμοποιούμε οι σελίδες που ψάχνουμε ελέγχονται από τη Google για το επίπεδο ασφαλείας που προσφέρουν ,άρα έχει και τη πρόσβαση στα δεδομένα μας.

Στο Android ,το οποίο το κατασκεύασε η Google και το ενσωμάτωσε σε όλες τις εταιρίες που παράγουν κινητά τηλέφωνα ότι πληκτρολογούμε στην οθόνη αφής περνάει μέσο του λειτουργικού συστήματος κάτι το οποίο δίνει στη Google πλήρη πρόσβαση στην ψηφιακή μας δραστηριότητα.

Το Google Analytics ,χρησιμοποιείται από προγραμματιστές και μη το οποίο ενσωματώνεται στις σελίδες για να παρακολουθούν στατιστικά στοιχεία επισκεψιμότητας του κοινού. Οι επισκέπτες δεν έχουν ιδέα ότι είναι παρών το Google Analytics, αλλά η Google παρακολουθεί τον κάθε επισκέπτη.

Εάν θέλετε να δείτε εάν η σελίδα που βρίσκεστε έχει αυτό το κώδικα μέσα θα πρέπει να πατήσετε το συνδυασμό πλήκτρων Gtrl + U ,θα εμφανιστεί ο απέραντος κώδικας που βρίσκετε πίσω από αυτό που βλέπεται.

Για να μην ψάχνεται στο χάος του κώδικα πατάμε Gtrl + F και ανοίγει ένα παράθυρο αναζήτησης πληκτρολογήστε την λέξη Analytics.Εκεί υπάρχει ο αλγόριθμος που δίνει πρόσβαση στη Google να συλλέξει δεδομένα.
Το Facebook σε σύγκριση με το Google, είναι ένας μικρός παίκτης σ’ αυτό το παιχνίδι.

Η Σουηδία με το Pionen της Bahnhof (εταιρία παροχής ίντερνετ) ,πρόσφατα έγινε δυνατός παίχτης στη διεθνή αγορά του κέντρου δεδομένων -ειδικά από 2012 που το Facebook άνοιξε το πρώτο Ευρωπαϊκό κέντρο δεδομένων στην πόλη της Lulea. Το Σεπτέμβριο του 2013 η Microsoft ανακοίνωσε την κατασκευή ενός κέντρου δεδομένων, αξίας 250 εκατομμυρίων δολαρίων, στη Βόρεια Φινλανδία. Ενώ, τον Μάρτιο του 2014 το Facebook ανακοίνωσε ότι θα φτιάξει ένα δεύτερο κέντρο δεδομένων κοντά στο πρώτο της Lulea. Οι εταιρίες λόγω του κλίματος εξοικονομούν ενεργειακό κόστος, αφού τα δωμάτια με τους servers ζεσταίνονται υπερβολικά και χρειάζονται κρύο για να λειτουργήσουν σωστά.

Η ενασχόληση της Google με projects DNA, έχει φέρει τη συνεργασία της με τη Silicon Valley η οποία παρέχει υπηρεσίες χαρτογράφησης DNA για καταναλωτές. Όταν το προφίλ του DNA μας γίνει μέρος των αρχείων της Google, τότε θα γνωρίζει πολύ περισσότερα για εμάς.(Google Fit με αισθητήρα σώματος).Όπως ποιες ασθένειες είναι πιθανό να έχουμε στο μέλλον ή τι φάρμακο μπορεί να χρειαστούμε.Σκεφτείτε τις ευκαιρίες μάρκετινγκ που θα υπάρχουν.

Το 2001 στη Βόρεια Κορέα ήθελαν να φτιάξουν ένα διαδίκτυο που δεν ήταν το διαδίκτυο όπως το βλέπουμε οι περισσότεροι. Ήθελαν να φτιάξουμε ένα ψεύτικο Yahoo, ένα ψεύτικο Altavista (μηχανή αναζήτησης πριν δημιουργηθεί το Google), καθώς και μια σειρά από διαφορετικές ιστοσελίδες, έτσι ώστε ο λαός της Βόρειας Κορέας να μπορεί να σερφάρει σε ένα είδος μικρόκοσμου -κάτι σαν το Truman Show. Θα έμπαιναν σε ένα mini Internet, νομίζοντας ότι είναι το πραγματικό διαδίκτυο και θα υπήρχαν άνθρωποι που θα ήλεγχαν την κάθε τους κίνηση.
Σήμερα ακούγοντας γι’ αυτό, ίσως να γελάμε ή να το θεωρούμε ανόητο, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι υπάρχουν μεγάλοι «παίχτες» που ελέγχουν το διαδίκτυο. Και αυτοί μας κάνουν να πιστεύουμε πως είναι δωρεάν και ανοιχτό, χωρίς να έχουμε πραγματική επίγνωση των κινδύνων.

Όπως καταλαβαίνουμε όσες ρυθμίσεις και να γίνουν στις συσκευές μας δεν μπορούν να μας βοηθήσουν για την προστασία της ιδιωτικής ζωής, γιατί παρ’ όλες τις προσπάθειες, όλα τα προσωπικά μας δεδομένα συλλέγονται και αποθηκεύονται κάπου.Και τώρα να αρχίσουμε να διαγράφουμε τα ψηφιακά μας ίχνη είναι αργά, η ζημιά έχει γίνει, τα έχουν!

Έχει φτιαχτεί το ψηφιακό προφίλ όλων μας ,μερικοί από μας τους βοηθήσαμε και τους βοηθάμε (social media) ακόμη!
Βάση του ευρωπαϊκού δικαιώματος πρόσβασης στις πληροφορίες που συλλέγει το Facebook ,μπορούμε να ζητήσουμε να μάθουμε τι στοιχεία καταγράφονται.Για να σταλούν τα στοιχεία, ο χρήστης θα πρέπει να καταθέσει στο Facebook τον αριθμό της αστυνομικής ταυτότητας, το όνομα και την ημερομηνία γέννησης.

Αν και το Facebook ζητά αυτά τα στοιχεία προκειμένου να βεβαιωθεί ότι ο χρήστης είναι πράγματι αυτός που ισχυρίζεται, τα δεδομένα αυτά είναι εύκολο να πέσουν στα χέρια τρίτων, οπότε η ασφάλεια του απορρήτου είναι κάθε άλλο παρά εγγυημένη.

Δε μπορεί κανείς να το σταματήσει. Οι εταιρίες θα χρησιμοποιούν όλα αυτά τα δεδομένα για τη καθοδήγηση μας προς το προϊόν τους για αύξηση των εσόδων τους. Ρυθμίζοντας το καταναλωτικό κοινό. Υπάρχει τόσο αχανές πληροφορία και τόσες πολλές ιστοσελίδες οι οποίες ελέγχουν και καταγράφουν τις συνήθειες μας που δεν αρκούν πλέον τα .com, .net ή .biz. και είχε σαν αποτέλεσμα το 2011 η ICANN (ο οργανισμός που είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση όλων των καταλήξεων) να βγάλουν 1000+ νέες καταλήξεις. Είναι στην ουσία η δημιουργία ενός νέου ψηφιακού τοπίου πχ .cafe, .music, .shop, .estate, .bike, .art .Αυτές είναι μερικές από τις πολλές καταλήξεις όπου όπως παρατηρούμε στοχεύουν πιο αποτελεσματικά στο κοινό.
Μπορείτε να ψάξετε για “generic Top Level Domains”.

Οι συνήθειες, τα ενδιαφέροντα, το τι μας αρέσει, η κουλτούρα μας κτλ. όχι μόνο σε προσωπικό επίπεδο αλλά αν το βάλουμε και σε μια ευρεία κλίμακα με βάση τα δεδομένα που έχουν μπορούν να ελέγχουν και να καθοδηγούν γκρουπ ατόμων ,ομάδες ,λαούς….

Όμως τα προσωπικά δεδομένα το λέει και η λέξη είναι προσωπικά.

Κάτι το οποίο τώρα αφορά αυτούς που δεν έχουν ψηφιακό προφίλ αλλά και κατά ένα τρόπο και αυτούς που έχουν.
Για σκεφτείτε και αναρωτηθείτε πέρα από την αποτύπωση που έχει κάνει ο καθένας για τον εαυτό του στο διαδίκτυο, τι άλλες πληροφορίες προσθέτουμε και δίνουμε χωρίς τη συγκατάθεση των γύρων μας?
Και κάτι ακόμη ποιο χειρότερο, πόσες ψηφιακές αποτυπώσεις υπάρχουν για ανθρώπους που δεν έχουν έρθει καν ακόμη στη ζωή. Πχ φωτογραφίες και βίντεο από υπερήχους των παιδιών μας.
Και το κακό, δε σταματάμε εκεί ,ακόμη και στη διάρκεια που μεγαλώνει ένας άνθρωπος που δεν έχει την λογική αντίληψη αλλά χρειάζεται καθοδήγηση εμείς συνεχίζουμε να δίνουμε πληροφορίες (τα πρώτα γενέθλια, γιορτές ,τι του αρέσει ,τι έκανε και γενικά πως μεγαλώνει) για παιδιά, χωρίς τουλάχιστον τη συγκατάθεση τους.

Δε λέω ,είναι ωραίο να μοιραζόμαστε τη χαρά αλλά τουλάχιστον σκεφτείτε το δικό σας άλμπουμ της ζωής πόσοι το έχουν δει…πέρα από το φωτογράφο.

Αποτελούμε μια βάση και είμαστε η αρχή για να βρουν πρόσφορο έδαφος ώστε να εκμεταλλευτούν και να καθοδηγήσουν τα παιδιά μας δίνοντας σε μας τη ψευδαίσθηση της ικανοποίησης με ένα like.

Η δύναμη τους είναι μεγάλη και είναι απίθανο να σταματήσουν τα παραπάνω ίσα ίσα θα βγαίνουν και άλλες «ΔΩΡΕΆΝ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ» για να καταγράψουν τη ζωή μας ψηφιακά. Τις οποίες δεν μπορεί να μελετήσει εύκολα κάποιος, λόγο της κωδικοποίησης και προστασίας που έχουν.

Δε θα αναφερθώ σε συγκεκριμένες τεχνολογίες ή ερευνητικά προγράμματα αλλά κάνοντας κάποιες σκέψεις και παρακολουθώντας την τεχνολογία που δεν σταματά να δίνει και να προσφέρει απλόχερα ευκολίες με μοναδικότητες ,καταλήγω στο παρακάτω συμπέρασμα.

Όλες οι συσκευές που συνδέονται στο ίντερνετ μπορούν να δώσουν πληροφορίες για τη καθημερινότητα μας και με τη χρήση τους μπορούν και φτιάχνουν ένα ψηφιακό φάκελο για όλους μας.

Το τελευταίο διάστημα πέρα από τα smart phone έχουν εμφανιστεί οι smartTV με υποστήριξη ίντερνετ,σε λίγο θα βγουν και άλλες συσκευές με τέτοια υποστήριξη για τον ίδιο σκοπό. Πλυντήρια κουζίνες και ολόκληρο νοικοκυριό. Αυτά θα υπάρξουν και θα εξελίσσονται σαν τεχνολογικά επιτεύγματα αλλά μόλις ενσωματωθεί η τεχνίτη νοημοσύνη πάνω σε όλα αυτά τότε θα μπορούν σίγουρα να έχουν πρόσβαση και στο νοητικό επίπεδο του ανθρώπου επηρεάζοντας πολλές λειτουργικές παραμέτρους στη ζωή μας και των γύρο μας ελέγχοντας ακόμη και πως να αισθανόμαστε.

Μερικοί από μας οι ποιο πολλοί μέχρι στιγμής στο κόσμο μεγαλώσαμε και χωρίς τη τεχνολογία και το ίντερνετ έτσι έχουμε μια διαφορετική οπτική πάνω στο παραπάνω σε σχέση με κάποιον ο οποίος μεγαλώνει μέσα στη τεχνολογία και τόσες πληροφορίες.

Βέβαια κάθε γενιά είχε τη δικιά της τεχνολογία και τα δικά της συναισθήματα εμπειριών από αυτή.
Αυτό πρέπει να είναι το όπλο μας και με αυτό μπορούμε να μη παραμυθιαστούμε και εμείς ,να γνωρίζουμε δηλαδή τι συμβαίνει γύρο μας με βάση την εξέλιξη της τεχνολογίας για να αντεπεξέλθουμε σ’αυτή.

Ξέρω ότι είναι δύσκολο για κάποιον που δε μεγάλωσε μέσα στη τεχνολογία και δεν ξέρει πολλά πράγματα ,να καταλάβει και να προσαρμοστεί σε άλλα στάνταρ. Φανταστείτε να πάτε σε ένα ηλικιωμένο παππού η γιαγιά άλλο τηλεκοντρόλ τηλεόρασης ,τι θα πάθει? Όταν όμως το μάθει του φαίνεται πανεύκολο, αυτό γίνεται πάντα σε κάθε τι καινούριο!

Κάπως έτσι αισθανόμαστε με το πολύπλοκο αλλά και “άγνωστο” διαδίκτυο και είναι λογικό! Το μόνο όμως που χρειάζεται να έχουμε στο μυαλό μας είναι η ύπαρξη τους και ο τρόπος που λειτουργούν στη καθημερινότητα μας συμβάλλοντας και διαμορφώνοντας τη ζωή όλων μας αλλά και τις επιλογές μας.
Τουλάχιστον για τις υπηρεσίες και τις συσκευές που χρησιμοποιούμε θα πρέπει να ενημερωνόμαστε σχετικά με το τρόπο λειτουργίας τους και να μην επαναπαυόμαστε στον ενθουσιασμό.

 Το βασικότερο όλων είναι να αποκτήσουμε ο καθένας για τον εαυτό του αλλά και για τους γύρο μας τη κατάλληλη παιδία για να μπορέσουμε να δώσουμε σωστές βάσεις στα παιδιά που μεγαλώνουν μέσα στη τεχνολογία.

Αυτά είναι που είναι εκτεθειμένα σε πολλούς κινδύνους και πολλές φορές ενώ μπορεί να έχουν παραπάνω τεχνολογικές γνώσεις δεν καταλαβαίνουν το προφανή κίνδυνο.
Κάποιος ο οποίος θέλει να κινηθεί κακόβουλα απέναντι σε κάποιον χρειάζεται να μάθει αρκετές πληροφορίες για αυτόν για να καταστρώσει ένα πλάνο, πληροφορίες μπορεί και βρει στα social media (φωτογραφίες όνομα ηλικία φίλους συνήθειες κλπ).

Ένα αληθινό περιστατικό στο οποίο ένα παιδί έπεσε θύμα : 
Μάθανε μεσώ των social media πληροφορίες για τους γονείς και σε πιο σχολείο πηγαίνει και πολύ απλά πήγαν στο σχολείο ,βρήκαν το παιδί στο οποίο του ανέφεραν τόσα πράγματα και με τέτοιο τρόπο για τη προσωπική του ζωή ,για τους γονείς του και τους φίλους του με αποτέλεσμα να πεισθεί το ίδιο και η δασκάλα! Η οποία γνώριζε την οικογένεια.
Το πρόσχημα ήταν ότι ήταν συνάδελφοι των γονιών που δούλευαν στη ίδια εταιρεία και δεν προλάβαιναν να πάνε να το πάρουν οι γονείς. Είπαν τόσες προσωπικές πληροφορίες στο παιδί και στη δασκάλα ,τις συνδύασαν με τέτοιο τρόπο και τους έπεισαν.

Τα παιδιά είναι ο εύκολος στόχος γιατί έχουν την άγνοια του κίνδυνου αλλά και τη περιέργεια να δουν πληροφορίες στο ίντερνετ χωρίς όριο.

Πέφτουν εύκολα θύματα εκφοβισμού μεσώ άλλων παιδιών ή και μεγαλύτερων απειλώντας τα και εκβιάζοντας τα με προσωπικά δεδομένα που μπορούν έχουν στη κατοχή τους που τα φοβίζει να μη μαθευτούν.
Στέκομαι εδώ γιατί είναι πολύ σημαντικό να θέτουμε υγιή όρια για τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών, έτσι πρέπει να υπάρχει όριο και στην τεχνολογία.
Επειδή δεν είναι σε όλους μας γνωστοί οι τρόποι και οι τεχνικές που απαιτούνται θα πρέπει ο καθένας στο βαθμό που τον αγγίζει να ενημερωθεί και να ψάξει να βρει τους τρόπους επίδρασης της τεχνολογίας σε κάθε ηλικία.

Τελευταίο θα ήθελα να αναφερθώ για τη χρήση της εφαρμογής myschool
https://myschool.sch.gr στα σχολεία της χώρας ,η οποία είναι το νέο πληροφοριακό σύστημα καταγραφής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης http://survey.sch.gr .

Το Υπουργείο παιδείας αποσκοπεί στην ενοποίηση και επέκταση των μηχανογραφικών εφαρμογών της εκπαιδευτικής κοινότητας. Όμως συλλέγει στοιχεία που τα ποια πολλά είναι τέλειος έξω από τα απαραίτητα “μαθητικά” δεδομένα.

Στη συγκεκριμένη εφαρμογή υπάρχουν προβλήματα κρυπτογράφησης ,με εύκολη πρόσβαση στους λογαριασμούς των χρηστών καθώς και έλλειψη χρονοδιαγράμματος διαγραφής των δεδομένων.

Την εφαρμογή την χρησιμοποιούν και οι δάσκαλοι ,με αποτέλεσμα να συλλέγονται δεδομένα και γι΄αυτούς (στάσεις ,αναρρωτικές ,απεργίες ,άδειες κτλ).

Το παραπάνω συμβαίνει το τελευταίο 1 χρόνο και είχε ως συνέπεια τη θορύβηση της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), Ενώσεων Γονέων και του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΣΕΠΕ) οι οποίοι προσέφυγαν στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα ζητώντας να διερευνηθεί το θέμα.

      Η καταγραφή αλλά και η διατηρήσει δεδομένων ,παιδιών και γονέων χρήζει άμεσης αντιμετώπισης αλλά και προσοχής όλων μας ,για τη διασφάλιση των δεδομένων που συλλέγονται για ξένους σκοπούς από αυτούς που συλλέγονται.
Απόφαση 139/2014 (2/10/2014)
http://myschool.support/…/apofasi_139-2014-arxi_prostasias_…

Πληροφορηθείτε για την επίδραση του διαδικτύου σε παιδιά ,το τρόπο ελέγχου και ορίου χρήσης υπολογιστή και κινητού και καθοδηγείστε τα παιδιά σας ώστε να διαμορφώσουν μια σωστή συμπεριφορά απέναντι στις απειλές και τον εθισμό του διαδικτύου.
Υπάρχουν πολλά εργαλεία που χρησιμοποιούνται και πολλοί άνθρωποι με όρεξη να σας βοηθήσουν.

Σας παραθέτω κάποιες χρήσιμες πληροφορίες!

Ένα βίντεο ενημέρωσης
https://www.youtube.com/watch?v=SOSkmaDKkl8

Το CyberKids αποσκοπεί στην ασφαλή εξοικείωση του κοινού με τις νέες τεχνολογίες και ειδικότερα με το internet.
http://www.cyberkid.gov.gr/main.html

Οτιδήποτε υποψιαστείτε που αφορά παρενόχληση, κακόβουλα λογισμικά, ηλεκτρονικές απάτες αναφέρετε το στη Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος
http://www.astynomia.gr/index.php

Με το Qustodio μπορείτε να προστατέψετε το παιδί σας από τις κακοτοπιές του ίντερνετ, να έχετε πλήρη ενημέρωση για τους δικτυακούς τόπους που επισκέπτεται, να θέσετε χρονικά όρια για την χρήση του internet, να περιορίσετε την χρήση παιχνιδιών ή εφαρμογών και να κλειδώσετε σελίδες κακού περιεχομένου. Διατίθεται για Windows, Android και iOS λειτουργικά συστήματα.
http://www.qustodio.com/

Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
http://www.dpa.gr
http://www.dpa.gr/portal/page

Online φόρμα αίτησης αφαίρεσης προσωπικών δεδομένων από τα αποτελέσματα της Google και της Microsoft.
https://support.google.com/legal/contact/lr_eudpa
https://www.bing.com/webmaster/tools/eu-privacy-request

Προστατέψτε το ιστορικό της δραστηριότητάς σας στο Internet από τις στοχευόμενες διαφημίσεις. Επιλέξτε ποιες εταιρείες δεν θέλετε να χρησιμοποιούν Interest-Based Advertising τεχνικές για τον browser σας.
http://www.aboutads.info/choices/#completed

Android
Ρυθμίσεις -> Google – > Λογαριασμοί & συγχρονισμός-> Διαφημίσεις -> “Απενεργοποίηση διαφημίσεων βάσει ενδιαφέροντος”.

IOS
Ακολουθήστε τη διαδρομή Settings -> General -> Restrictions -> Advertising και ενεργοποιήστε την επιλογή “Limit Ad Tracking” –
Ρυθμίσεις -> Γενικά -> Περιορισμοί -> Απόρρητο -> Διαφημίσεις -> “Περιορισμός Ανίχνευσης”.

Ενεργοποιηθείτε και μην επαναπαύεστε ,δώστε καθοδήγηση στα παιδιά και δείξτε τους τα σωστά μονοπάτια….Ας διαμορφώσουμε σωστούς ανθρώπους και ας θεραπευτούμε και εμείς από αυτούς.

Στάθης Κατωπόδης

Προηγούμενο άρθροΧορέψαμε με την Equal Society για καλό σκοπό!
Επόμενο άρθροΕβδομαδιαίο Χριστουγεννιάτικο μπαζάρ του ΕΕΕΕΚ Λευκάδας