Αρχική Πολιτισμός - Εκδηλώσεις Πραγματοποιήθηκε χθες βράδυ η συνάντηση της Λέσχης Ανάγνωσης και Στοχασμού

Πραγματοποιήθηκε χθες βράδυ η συνάντηση της Λέσχης Ανάγνωσης και Στοχασμού

0

syndesmos filologon lefkadas filologoi

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ ΛΕΥΚΑΔΑΣ

ΛΕΣΧΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΑΣΜΟΥ

Ραμπιντράναθ Ταγκόρ, Το σπίτι και ο κόσμος-Μια συ-ΖΗΤΗΣΗ στη ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΣΒΟΡΩΝΟΥ

Mέσα στην πνευματικότητα της Βιβλιοθήκης Σβορώνου πραγματοποιήθηκε η συνάντηση της Λέσχης Ανάγνωσης και Στοχασμού του ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ ΛΕΥΚΑΔΑΣ, τη Δευτέρα, 23 Μαϊου 2016, ώρα 20.30 μέχρι 23.00 περίπου. Το έργο που συζητήθηκε ήταν: Το σπίτι και ο κόσμος, του μεγάλου Ινδού στοχαστή και παιδαγωγού Ραμπιντράναθ Ταγκόρ. Με αφορμή αυτό το μανιφέστο της αγάπης και της αυθυπέρβασης, θα μπορούσαμε να πούμε, συζητήθηκε η πορεία της φιλοσοφίας, του ανθρώπινου πνεύματος σε κάθε πολιτισμό, και η προσπάθεια της σκέψης να προσεγγίσει και να κατανοήσει το ανθρώπινο και στη συνέχεια να επιδράσει εξανθρωπιστικά πάνω στις ανθρώπινες αδυναμίες και τα ένστικτα. Οι ήρωες του μυθιστορήματος- εκπρόσωποι μιας επανάστασης-εσωτερικής και εξωτερικής- έρχονται σε αντίθεση ιδεολογική για τον δρόμο που θα ακολουθήσουν προκειμένου να φτάσουν στην κατάκτηση της ελευθερίας, στο πάθος της; Αλήθειας, που τελικά είναι το βίωμα της αυταπάρνησης. Υπογραμμίστηκε η πρωτοποριακή σκέψη του Ταγκόρ για τη σύγχρονη πολιτική και κοινωνική, παγκόσμια πραγματικότητα και η θεώρηση του κόσμου ως ενιαίας ολότητας, επομένως και του αδιάσπαστου αγώνα για μια ενιαία εξανθρωπιστική παιδεία. « Το ανθρώπινο γένος ή θα προοδεύσει ως ενσυνείδητο σύνολο με καθοδηγητικό άστρο την αγάπη ή θα βυθιστεί στην καταστροφή ως ένα εγωκεντρικό σύνολο, από το μίσος…Η ιστορία της ανθρωπότητας πρέπει να γραφεί απ’όλες τις φυλές του κόσμου ενωμένες στην ίδια προσπάθεια.  Γι’αυτό είναι μεγάλο κρίμα να πουλάει κανείς τη συνείδησή του για πολιτικούς λόγους-να κάνει ο καθένας τη χώρα του είδωλο για να την προσκυνάει. Η Ευρώπη δεν έχει κανένα δικαίωμα να μας ποζάρει για δάσκαλος…».

Και στο Σπίτι και ο κόσμος: «Αυτό ακριβώς το συναίσθημά μου εξεγείρεται όταν σ’ακούω να προσπαθείς να περάσεις την αδικία για καθήκον και την ασέβεια για ηθικό ιδανικό. Το γεγονός πως είμαι ανίκανος να κλέψω δεν οφείλεται στις λογικές μου ικανότητες, αλλά σε κάποιο αίσθημα αυτοσεβασμού, καθώς και στην αγάπη μου για ορισμένα ιδανικά…Μήπως η ιστορία κάθε χώρας, φώναξα, είτε αυτή είναι η Αγγλία, η Γαλλία, η Γερμανία ή η Ρωσία, δεν είναι ιστορία κλοπών που κάνει η καθεμιά για το συμφέρον της;-Κάποτε θα λογοδοτήσουν γι’αυτές τις κλοπές, μερικές άρχισαν ήδη να το κάνουν. Η ιστορία τους δεν έχει ακόμα τελειώσει…Όμως δε βλέπεις ένα πράγμα, πως οι πολιτικοί σάκοι είναι τόσο πολύ γεμάτοι με ψέματα και προδοσίες, που τελικά σπάζουν τη ράχη αυτών που τις κουβαλάνε…»

(Τι καλύτερο να λεχθεί για τον Άνθρωπο ως καθολικότητα, τι ανώτερο για την εξάλειψη των νοσηρών εθνικισμών, τι περισσότερο σταθμισμένο για την αλαζονεία του δυτικού πολιτισμικού imperium, τι πιο αισιόδοξο για την πολιτική φαυλότητα);

Από τη Σχολή του Σαντινκετάν (Κατοικία της ειρήνης) που ίδρυσε ο Ταγκόρ και που έγινε αργότερα Πανεπιστήμιο (που προωθούσε την ανθρωπιά μέσω της λογοτεχνίας, της ποίησης, της ζωγραφικής, του τραγουδιού και του χορού), μέχρι την Κατοικία της Ευημερίας-κέντρο αγροτικής ανασυγκρότησης, που ίδρυσε στο Σιρινικετάν, προσφέροντας ανακούφιση στην ανθρώπινη δυστυχία, ο φιλόσοφος και παιδαγωγός και ποιητής θα συνδυάσει τη φιλοσοφία ως διανόηση για όλους, με την πραξιακή της λειτουργία, ένα μοντέλο παιδείας πολιτικής, κοινωνικής, ηθικής.

Τέλος, η συζήτηση –και με την αξιοποίηση της θεωρίας της ανθρώπινης ανάπτυξης, στον αντίποδα της οικονομικής μεγέθυνσης (την τεκμηριώνει η Αμερικανίδα καθηγήτρια της Ηθικής και του Δικαίου Martha Nussbaum, στο έργο της «Όχι για το κέρδος-Πώς οι ανθρωπιστικές σπουδές προάγουν τη Δημοκρατία», έχοντας ως μοντέλο το παιδαγωγικό σύστημα και τη φιλοσοφία του Ταγκόρ, τόσο οικεία με τη Σωκρατική Διαλεκτική!) έδειξε την ανάγκη προσανατολισμού της παιδείας στον τόπο μας και γενικότερα. Πολλές από τις απόψεις που εκφράστηκαν , θα συστηματοποιηθούν σε προτάσεις προς το ΥΠΕΘ, εκ μέρους του ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ ΛΕΥΚΑΔΑΣ).

Η επόμενη συνάντηση θα έχει ένα στοιχείο έκπληξης! και θα ανακοινωθεί προσεχώς.

Εκ μέρους του ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ ΛΕΥΚΑΔΑΣ

Η Πρόεδρος

Δρ. Παρασκευή Κοψιδά-Βρεττού

Προηγούμενο άρθροΔωρεάν Σεμινάρια Διαδικτυακής Παρουσίας για τα μέλη του Επιμελητηρίου Λευκάδας
Επόμενο άρθροΔήμος Λευκάδας: Πρόγραμμα λαϊκών συνελεύσεων σε χωριά της Λευκάδας