Αρχική Άλλες ειδήσεις Παιδεία Φοιτητές, διαβάστε πως μπορείτε να γλυτώσετε χρόνο από το διάβασμά σας

Φοιτητές, διαβάστε πως μπορείτε να γλυτώσετε χρόνο από το διάβασμά σας

0

nftufzpayc560a3844bf648Γνωρίζουμε το IEEE Academic Hellenic, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που στηρίζεται σε βιντεο-διαλέξεις και βρίσκεται κάτω από τη στέγη του IEEE – Institute of Electrical and Electronic Engineers (Ινστιτούτο Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών Μηχανικών).

Πως θα ήταν άραγε, να γλυτώνουν χρόνο από το διάβασμα τους οι φοιτητές; Πως θα ήταν άραγε αν οι ίδιοι οι φοιτητές έλεγαν στους καθηγητές τους τι τους ενδιαφέρει να μάθουν καλύτερα, αλλά και ότι χρειάζονται μεγαλύτερη βοήθεια σε μια ενότητα; Πως θα ήταν επομένως αν οι φοιτητές σε συνεργασία με τους καθηγητές τους, δημιουργούσαν βοηθητικό υλικό για τα μαθήματα τους, το οποίο θα βασίζεται σε βιντεο-διαλέξεις; Θα μπορούσαμε να πούμε ότι μοιάζει λίγο ονειρικό, όμως αυτό το έκαναν πράξη φοιτητές του IST – Instituto Superior Tecnico (Ανώτερο Τεχνολογικό Ινστιτούτο) της Πορτογαλίας, μέλη του IEEE και πλέον έχουν δημιουργήσει το IEEE Academic, ένα παγκόσμιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, με εκπαιδευτικό υλικό δημιουργημένο στη γλώσσα κάθε χώρας που συμμετέχει στο πρόγραμμα.

Τι λένε όμως όσοι έχουν συνεργαστεί με το IEEE Academic Hellenic μέχρι σήμερα;

Το thebest.gr μίλησε με την Δώρα Φούρου – IEEE Academic Hellenic Ambassadress

Τι είναι το IEEE Academic; Πως προέκυψε το IEEE Academic Hellenic;

Δ.Φούρου: Το IEEE Academic πρόκειται για ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, κατά το οποίο φοιτητές συνεργάζονται με καθηγητές, με σκοπό να δημιουργήσουν δωρεάν διαθέσιμο εκπαιδευτικό υλικό που στηρίζεται σε βιντεο-διαλέξεις. Στόχος του είναι να φέρει τους φοιτητές σε επικοινωνία με τους καθηγητές τους, ώστε να τους ζητήσουν να δημιουργήσουν βιντεο-διαλέξεις ως ένα επιπλέον βοήθημα των μαθημάτων τους, οι οποίες θα στηρίζονται στις θεματικές ενότητες του πανεπιστήμιου τους και του προγράμματος σπουδών τους, αλλά την ίδια στιγμή θα κάνουν το μάθημα πιο παραγωγικό και αποδοτικό.

Η αρχή για το IEEE Academic Hellenic έγινε το 2012, όταν παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το IEEE Academic, στα πλαίσια του πρώτου HSBC (Hellenic Student Branch Congress). Επίσημα, τα πρώτα βίντεο δημιουργήθηκαν από το Φοιτητικό παράρτημα του IEEE στο Τ.Ε.Ι Ιονίων Νήσων με τη συνεργασία του κ.Κακαρούντα, ενώ η σφραγίδα για την επίσημη διάθεση των πρώτων Ελληνικών βίντεο, ήρθε με τη συνεργασία του κ.Δραγουμάνου. Φέτος το IEEE Academic Hellenic έκλεισε τον πρώτο του χρόνο.

Στη συνέχεια τα ιδιαίτερα στοιχεία του νέου τρόπου εκμάθησης από απόσταση και βοήθειας για τους φοιτητές εξηγεί στο thebest.gr ο κ. Δραγουμάνος Σταμάτης: Chair των IEEE Educational Activities – Greece Section / IEEE Academic Hellenic Ambassador

Κύριε Δραγουμάνε ως καθηγητής, δημιουργήσατε και εσείς βιντεοδιαλέξεις, ποιες ήταν οι απαιτήσεις ως καθηγητής;

Στ.Δραγουμάνος: To ΙΕΕΕ Academic, είναι ένα πρόγραμμα που φέρνει τον καθηγητή στα όριά του. Αν και δεν είναι ρητά δηλωμένο στο πρόγραμμα, η όλη του δομή οδηγεί στο να υπάρχουν απαιτήσεις από τον καθηγητή που εκτείνονται πέρα από το απλώς να γνωρίζει εξαιρετικά καλά το αντικείμενό του.

Σαφώς και θα πρέπει να είναι σε θέση να επιλέξει τα ουσιώδη σημεία του αντικειμένου του, χωρίς να χαθεί η συνοχή. Είναι επιβεβλημένο να είναι σε θέση να παρουσιάσει το μάθημα με τέτοιο τρόπο που θα το καθιστά ενδιαφέρον για τους ακροατές του. Θα πρέπει να επιμείνει στην λεπτομέρεια μιας και οι βιντεοδιαλέξεις είναι συνεχώς διαθέσιμες και προσβάσιμες από όλους και κρίνονται και στην παραμικρή τους λεπτομέρεια από τους ενδιαφερόμενους αλλά και από τους συναδέλφους του.

Ποια είναι τα οφέλη που αποκομίζει ένας καθηγητής μέσα από αυτή τη συνεργασία;

Στ.Δραγουμάνος: Το ρίσκο, όμως, αυτό καθώς και η υπέρβαση των ορίων που απαιτείται, έχει και αντίστοιχη ανταμοιβή. Μεταξύ του καθηγητή και των φοιτητών καλλιεργείται ένα εξαιρετικό, από παιδαγωγικής απόψεως, κλίμα. Υπάρχει αμοιβαία εμπιστοσύνη και κατανόηση. Αυτά είναι στοιχεία που είναι δύσκολο να αποκτηθούν και απαιτείται μεγάλη προσπάθεια από την μεριά του καθηγητή. Ταυτόχρονα, η όλη διαδικασία, οδηγεί στην εις βάθος κατανόηση του μαθήματος και των δυσκολιών του ως προς την μετάδοση του στους φοιτητές και έτσι βελτιώνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό η μεταδοτικότητα του καθηγητή. Το οτι το πρόγραμμα είναι εθελοντικό και δεν περιέχει κανένα οικονομικό όφελος για τον καθηγητή, τον μετατρέπει αυτομάτως, στα μάτια των φοιτητών του, από απλό ειδικό στο αντικείμενό του, σε παιδαγωγό που προσφέρει ανιδιοτελώς τις γνώσεις του. Είναι προφανές οτι έτσι αποκτά τον σεβασμό και την αποδοχή των φοιτητών του.

Κακαρούντας Αθανάσιος: Chair του IEEE Consumer Electronics Society – Greece Chapter

Κύριε Κακαρούντα, ήσασταν ο πρώτος καθηγητής που συμμετείχε στη δημιουργία των πρώτων βίντεοδιαλέξεων για το IEEE Academic. Τι σας έκανε να πιστέψετε σε αυτήν τη νέα ιδέα που οδήγησε τελικά σε συνεργασία;

Α.Κακαρούντας: Η πρωτοβουλία του IEEE Academic ξεκίνησε από φοιτητές για φοιτητές, λόγος αρκετός για να μου κινήσει την περιέργεια και να με δραστηριοποιήσει. Μέχρι τώρα οι περισσότερες παρόμοιες προσπάθειες που έχουν υλοποιηθεί και προσφέρονται απευθύνονται από καθηγητές σε φοιτητές. Λείπει δηλαδή η προδιαγραφή που θέτει ο φοιτητής για το περιεχόμενο της γνώσης που θέλει να λάβει. Επομένως η πρωτοβουλία εμπεριέχει καινοτόμο προσέγγιση, έχει άμεσο αντίκτυπο σε μια μεγάλη ομάδα στόχο (τους φοιτητές αρχικά) και έχει τη σφραγίδα ποιότητας του μεγαλύτερου τεχνολογικού φορέα παγκοσμίως, του IEEE. Αυτοί οι λόγοι ήταν τα θεμέλια για την οικοδόμηση πίστης σε αυτό το εγχείρημα.

Ποιες ήταν οι απαιτήσεις του προγράμματος;

Στ.Δραγουμάνος: Πέρα από τις απαιτήσεις του καθηγητή, που είναι απαιτήσεις σχεδόν όλων των πλατφορμών βιντεοδιαλέξεων, το IEEE Academic το διαχειρίζονται οι ίδιοι οι φοιτητές που θα είναι και το ακροατήριο των βιντεοδιαλέξεων. Οι φοιτητές είναι αυτοί που ελέγχουν την θεματολογία και που πιστοποιούν την ποιότητα των βιντεοδιαλέξεων. Οι φοιτητές αναλαμβάνουν τον ρόλο του κάμερα μαν, του σκηνοθέτη, του μοντάζ κλπ. Αυτό καθιστά τον καθηγητή εκτεθειμένο απέναντί τους και απαιτεί αυτοπεποίθηση και διάθεση για ρίσκο ώστε να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις του. Πρέπει να είναι σε θέση να παράξει βιντεοδιαλέξεις διάρκειας μέχρι 15 λεπτών που καλύπτουν τις απαιτήσεις των φοιτητών και υποβοηθούν την διδασκαλία στην τάξη.

Το IEEE Academic πρόκειται για συνεργασία φοιτητών με καθηγητές. Ποια είναι τα οφέλη των φοιτητών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα;

Δ.Φούρου: Οι φοιτητές αναπτύσσουν μια σειρά από τεχνικές και ήπιες δεξιότητες, όπως, η επικοινωνία, η διαχείριση μιας ομάδας, η συνεργασία με άλλους, οι βιντεοσκοπήσεις, η διευθέτηση οικονομικών ζητημάτων, το μονταζ. Δεξιότητες ιδιαίτερα σημαντικές οι οποίες αποκτιούνται κυρίως με την ενασχόληση των φοιτητών με ομάδες και δράσεις. Επιπλέον, μέσα από τη συνεργασία με τους καθηγητές τους, αναπτύσσεται εμπιστοσύνη μεταξύ των δύο, μιας και έχουν να διαχειριστούν το λεπτό ζήτημα της εκπαίδευσης. Οι φοιτητές γνωρίζουν τους καθηγητές τους εκτός καλουπιών, με αποτέλεσμα η εικόνα του αυστηρού και σκληρού που πολλοί έχουν στο μυαλό τους, σιγά σιγά να χάνεται.

Τι είναι αυτό που κάνει το IEEE Academic να ξεχωρίζει από πλατφόρμες όπως το Coursera ή το KhanAcademy;

Στ.Δραγουμάνος: Το IEEE Academic έχει κάποιες τεχνικές διαφορές με τις άλλες πλατφόρμες, όπως π.χ. το οτι οι βιντεοδιαλέξεις γίνονται στην γλώσσα του κάθε τμήματος και όχι στα Αγγλικά ή το οτι είναι μικρές διαλέξεις βοηθητικές ως προς το επίσημο πρόγραμμα σπουδών. Όμως η σημαντική διαφορά σε σχέση με τα άλλα προγράμματα είναι το οτι την διαχείριση την έχουν οι φοιτητές στους οποίους τελικά απευθύνεται. Αυτό οδηγεί στην παραγωγή ποιοτικού υλικού, χρήσιμου για τους φοιτητές, με πολύ χαμηλό κόστος. Έτσι διατηρείται η βιωσιμότητα του προγράμματος παρά το ότι το υλικό διατίθεται δωρεάν σε όλους.

Σε τι διαφέρουν τα Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα από το IEEE Academic;

Α.Κακαρούντας: Η διαφορά είναι σημαντική μιας και δεν πρόκειται για τη διδασκαλία ενός μαθήματος, χωρισμένου σε θεματικές ενότητες. Όπως προανέφερα, πρόκειται για μια εναλλακτική προσέγγιση που επικεντρώνει αποκλειστικά σε ένα στενό πεδίο ή σε ένα μαθησιακό αντικείμενο. Επομένως, ο χρόνος που απαιτείται για να ολοκληρωθεί είναι σύντομος και πιο συμβατός με τους ρυθμούς και τις συνήθειες των φοιτητών. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα μοιάζουν με την διαδικασία ανάγνωσης ενός βιβλίου, το οποίο, για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε την ανάγνωση του, θα πρέπει να ξεκινήσουμε να διαβάζουμε από την αρχή και να φτάσουμε στο τέλος. Αντίθετα το IEEE Academic είναι σαν μικρά αυτόνομα έργα που μπορείς να μελετήσεις επιλέγοντάς τα από μια λίστα περιεχομένων. Βέβαια, μπορούν να συνδεθούν όλα αυτά τα μικρά έργα μεταξύ τους και να δομήσουν ένα μεγαλύτερο, αξιοποιώντας υλικό που έχουν παράγει διάφοροι δημιουργοί. Δηλαδή η διαφορά είναι η οπτική και η προσέγγιση της μάθησης. Στα Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα υπάρχει μια προσέγγιση ανάπτυξης από πάνω προς τα κάτω (top-down), αναλύοντας δηλαδή από το αφηρημένο στο ειδικό, ενώ στην περίπτωση του IEEE Academic η προσέγγιση είναι από κάτω προς τα πάνω (bottom-up), προσφέροντας μικρά αυτόνομα έργα ως δομικά στοιχεία γνώσης.

Γιατί κάποιος να εμπιστευτεί το IEEE Academic Hellenic;

Α.Κακαρούντας: Δεν υπάρχει κατά τη γνώμη μου θέμα συζήτησης για εμπιστοσύνη ή όχι στο IEEE Academic Hellenic. Δεν υπάρχει αμφισβήτηση στο περιεχόμενο και αυτό οφείλεται σε μια πολύ έξυπνη προσέγγιση, που είναι αποκύημα της νοοτροπίας ενός φοιτητή, δηλαδή όσων οργανώνουν το IEEE Academic Hellenic. Η ιδέα που είχαν οι εμπνευστές του IEEE Academic, ήταν η δημιουργία υλικού που θα παρέχει απαντήσεις σε μικρά και αυτόνομα ερωτήματα, από ανθρώπους που όχι μόνο το διδάσκουν αλλά έχουν σημαντική εμπειρία σε αυτό το θέμα.

Επίσης, το πολυμεσικό υλικό που αναπτύχθηκε, έχει πολύ σύντομη διάρκεια προκειμένου να περιορίσει την αναφορά σε πολλά μαθησιακά αντικείμενα και να εστιάσει αποκλειστικά στο θέμα που πραγματεύεται, π.χ. την απλοποίηση μιας λογικής συνάρτησης 3 μεταβλητών. Σκεφτείτε το δηλαδή ως μια συλλογή από έτοιμες, σύντομες απαντήσεις και λύσεις, σαν ένα εγχειρίδιο “μαγειρικής” (cookbook) με συνταγές (recipes) αλλά για το συγκεκριμένο επιστημονικό γνωστικό αντικείμενο. Εναλλακτικά θα μπορούσαμε να το σκεφτούμε σαν το google ή to wikipedia που αντί για συσχέτιση ή ερμηνεία ενός λήμματος, μας προσφέρει την επεξήγηση ή την ταχεία εκπαίδευση μέσω πολυμεσικού υλικού που έχουν αναρτήσει χρήστες.

Δύο σημαντικά στοιχεία είναι ότι για το ίδιο θέμα μπορούν αν υπάρχουν περισσότερες από μια προτεινόμενες προσεγγίσεις, ενώ για να εξασφαλιστεί η ποιότητα του παρεχόμενου υλικού, ακολουθούνται πιστά αυστηρές προδιαγραφές. Όλα επομένως συνηγορούν στο να χρησιμοποιήσουμε άφοβα το IEEE Academic Hellenic και να αξιοποιήσουμε το πολύτιμο υλικό που παρέχει.

Το IEEE Academic έρχεται να δώσει λύση, σε τι;

Δ.Φούρου: Αυτό που έχει παρατηρηθεί, ιδιαίτερα σε πολυπληθείς αίθουσες, είναι ότι τόσο οι καθηγητές όσο και οι φοιτητές δεν έχουν τον απαραίτητο χρόνο για κάλυψη όλων των αποριών που προκύπτουν. Ο καθηγητής δεν έχει την πολυτέλεια να μπορεί να απαντά σε όλες τις ερωτήσεις, ειδικά όταν οι ερωτήσεις επαναλαμβάνονται. Από την άλλη, φοιτητές οι οποίοι δεν μπορούν εύκολα να παρακολουθήσουν μια διάλεξη, δημιουργούν κενά. Το IEEE Academic καταφέρνει να μεταφέρει την ουσία κάθε μαθήματος στον υπολογιστή κάθε ενδιαφερόμενου.

Ο καθηγητής δημιουργεί διάλεξη με το κύριο θέμα που θα απασχολήσει το μάθημα του και έτσι ο φοιτητής μπορεί κατά κάποιο τρόπο, να παρακολουθήσει όσες φορές θέλει το ίδιο μάθημα από το σπίτι του. Επιπλέον, δίνει την ευκαιρία στον φοιτητή, να παρακολουθήσει τις επόμενες ενότητες που θα παρουσιαστούν στην αίθουσα και με αυτόν τον τρόπο να είναι καλύτερα προετοιμασμένος, αλλά και οι ερωτήσεις του ενδεχομένως να είναι πιο στοχευμένες.

Σοφιανός Κωνσταντίνος: Καθηγητής Πληροφορικής Μουσικού Σχολείου Λευκάδας

Πως μάθατε και ήρθατε σε επαφή με το IEEE Academic Hellenic;

Κ.Σοφιανός: Ήταν ένα απόγευμα του περσινού Νοέμβρη στην Λευκάδα όταν παρακολούθησα μια ημερίδα που συνδιοργάνωσε το Φοιτητικό Παράρτημα του ΙΕΕΕ του Τ.Ε.Ι. Ιονίων Νήσων και το τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του Τ.Ε.Ι. Ιονίων Νήσων, με θέμα: «Μια Ματιά στο Αύριο». Μετά την παρουσίαση των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων του ΙΕΕΕ στην Ελλάδα από τον κ. Σταμάτη Δραγουμάνο και την ομάδα του, κλείστηκε αμέσως ένα ραντεβού για τις επόμενες μέρες με σκοπό μια μελλοντική συνεργασία.

Για ποιον λόγο αποφασίσατε να συνεργαστείτε με το IEEE Academic Hellenic;

Κ.Σοφιανός: Από την πρώτη στιγμή που γνωρίστηκα με τα μέλη της ομάδας του ΙΕΕΕ συνειδητοποίησα ότι ήταν μια ομάδα γεμάτη ζωντάνια και πάθος. Αμέσως διαπίστωσα ότι είχα να κάνω με άτομα που έχουν όρεξη για δουλειά, με πολλές καινοτόμες ιδέες, πέρα από όρια και συμβιβασμούς, αφοσιωμένα στο στόχο τους και με μεγάλη προσοχή στην τεχνική λεπτομέρεια. Το γεγονός αυτό με συνεπήρε και με παρέσυρε να ξεκινήσω μια συνεργασία μαζί τους για την παραγωγή εκπαιδευτικών βίντεο για το μάθημα της Πληροφορικής που διδάσκω στους μαθητές μου στο Μουσικό Σχολείο Λευκάδας.

Ένας άλλος λόγος ήταν η επιθυμία μου να δημιουργήσω εκπαιδευτικό υλικό κατάλληλο για την εκπαιδευτική διαδικασία και να βοηθήσω με τον τρόπο αυτό τους μαθητές μου να κατανοήσουν βασικές έννοιες της Πληροφορικής, δινοντάς τους την δυνατότητα να μπορούν να παρακολουθούν τα βίντεο κι από το σπίτι τους μέσω του Διαδικτύου. Με τη χρήση εκπαιδευτικών βίντεο η παράδοση του μαθήματος ξεφεύγει από το τυπικό και κουραστικό πρότυπο διδασκαλίας και κεντρίζει το ενδιαφέρον των μαθητών, ενώ παράλληλα σημαντικές έννοιες γίνονται καλύτερα κατανοητές με την χρήση οπτικοακουστικών μέσων.

Δημιουργήσατε τα πρώτα pre-university βίντεο, δημιουργώντας βιντεοδιαλέξεις για το μάθημα της Πληροφορικής Β’Λυκείου. Πως αισθάνεστε για αυτήν την επιτυχία;

Κ.Σοφιανός: Αισθάνομαι μεγάλη χαρά και ικανοποίηση που κατάφερα μέσω της συνεργασίας του Παραρτήματος του ΙΕΕΕ του Τ.Ε.Ι. Ιονίων Νήσων και του Μουσικού Σχολείου Λευκάδας να δημιουργήσω βιντεοδιαλέξεις για τους μαθητές μου που θα τους βοηθήσουν να γνωρίσουν και να κατανοήσουν κάποιες βασικές έννοιες της Επιστήμης της Πληροφορικής και να αναδείξω παράλληλα το σχολείο στο οποίο διδάσκω τα τελευταία χρόνια ως κύτταρο δημιουργικής απασχόλησης και προσφοράς στην εκπαιδευτική κοινότητα.

https://academic.ieee.org/contents

http://www.ieee.org/about/index.html

My Lefkada News
http://mylefkada.gr

My Lefkada Creative Studio
http://mylefkada.eu/

Προηγούμενο άρθροΚοκομπλόκο Party στο Pure
Επόμενο άρθροΑνακοίνωση του Λιμενικού Σώματος για την πυρκαγιά σε σκάφος ανοιχτά του Μεγανησίου