Αρχική Άλλες ειδήσεις Υγεία Τροφές που δρουν θετικά/αρνητικά για το συκώτι

Τροφές που δρουν θετικά/αρνητικά για το συκώτι

Το συκώτι είναι από τα σημαντικότερα όργανα στο σώμα μας, ασκώντας κυρίαρχο ρόλο στο μεταβολισμό και επιτελώντας πολλές λειτουργίες, όπως την μετατροπή των τροφών σε ενέργεια, την αποθήκευση γλυκογόνου, την καταστροφή ερυθροκυττάρων, την σύνθεση των πρωτεϊνών του πλάσματος, την παραγωγή ορμονών, την παραγωγή βιοχημικών ουσιών απαραίτητων για την πέψη των τροφών και την απομάκρυνση των τοξικών ουσιών από το σώμα.

Είναι απαραίτητο για τη ζωή και οι λειτουργίες του δεν μπορούν να υποκατασταθούν από κανένα άλλο όργανο του σώματος, για το λόγο αυτό οφείλουμε να το προστατεύουμε.

Τροφές που επιδρούν θετικά στο συκώτι

  • Βρώμη: έχει υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και βοηθά το ήπαρ να έχει τη βέλτιστη απόδοση.
  • Μπρόκολο: είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά και μπορεί να μας προστατεύσει από παθήσεις του ήπατος που δεν σχετίζονται με το αλκοόλ.
  • Καφές: η κατανάλωση 2-3 φλιτζανιών καφέ την ημέρα ωφελεί το συκώτι προστατεύοντάς το από τις βλάβες που προκαλεί το αλκοόλ και η κακή διατροφή.
  • Πράσινο τσάι: περιέχει τα ισχυρά αντιοξειδωτικά, κατεχίνες, και έχει αντικαρκινικές ιδιότητες, προστατεύοντας από διάφορες μορφές καρκίνου, συμπεριλαμβανομένου και του ήπατος. Το ζεστό τσάι σε σχέση με το παγωμένο ή το συσκευασμένο περιέχει περισσότερες κατεχίνες.
  • Νερό: αντικαθιστά τα υπόλοιπα ποτά που πίνουμε για να ξεδιψάσουμε και μας προστατεύει εμμέσως λόγο της μειωμένης πρόσληψης ζάχαρη και θερμίδων που περιέχονται π.χ. στα αναψυκτικά.
  • Αμύγδαλα: αποτελούν εξαιρετική πηγή βιταμίνης Ε, η οποία προστατεύει από παθήσεις του ήπατος που δεν σχετίζονται με το αλκοόλ.
  • Πράσινα φυλλώδη λαχανικά: είναι πλούσια σε πολύτιμες βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά τα οποία βοηθούν στην καλή λειτουργία του ήπατος.
  • Μύρτιλα ή βατόμουρα: είναι πλούσια σε πολυφαινόλες και προστατεύουν από παθήσεις του ήπατος που δεν σχετίζονται με το αλκοόλ. Άλλα τρόφιμα πλούσια σε πολυφαινόλες είναι η μαύρη σοκολάτα, οι ελιές, τα δαμάσκηνα κ.α.
  • Βότανα και μπαχαρικά: η ρίγανη, το φασκόμηλο, η κανέλα, το κάρι, το κύμινο και το δεντρολίβανο είναι πλούσια σε πολυφαινόλες και ασκούν ευεργετική δράση στο ήπαρ.

Τροφές που επιδρούν αρνητικά στο συκώτι

  • Λιπαρές τροφές: τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά (π.χ. τηγανιτά, ζωικά λίπη) επιβαρύνουν το ήπαρ. Με την πάροδο του χρόνου μπορεί να οδηγήσουν σε φλεγμονή που με τη σειρά της μπορεί να προκαλέσει κίρρωση.
  • Ζάχαρη: η πολλή ζάχαρη βλάπτει το ήπαρ. Αυτό συμβαίνει επειδή μετατρέπει την περίσσεια γλυκόζης στο σώμα σε λίπος. Μακροπρόθεσμα μπορεί να οδηγήσει σε μη αλκοολική λιπώδη διήθηση ήπατος.
  • Αλάτι: μια διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο, μπορεί να οδηγήσει σε ίνωση, η οποία είναι το πρώτο στάδιο του σχηματισμού ουλών του ήπατος. Για να μειώσετε το αλάτι, αποφύγετε τα επεξεργασμένα τρόφιμα και ελέγχεται την ποσότητα νατρίου που αναγράφεται στις συσκευασίες τροφίμων.
  • Αλκοόλ: η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να προκαλέσει βλάβη στο συκώτι σας, η οποία μακροπρόθεσμα μπορεί να οδηγήσει σε κίρρωση.

Γαζής Π. Γιώργος, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Πεφανερωμένης 9, Λευκάδα, τηλ. 2645022822, 6944373860