Αρχική Ειδήσεις Επικαιρότητα Πλατυγιάλι: Η μεγάλη επένδυση βήμα προς βήμα

Πλατυγιάλι: Η μεγάλη επένδυση βήμα προς βήμα

0


Μπουλντόζες αναμένεται να μπουν από τον νέο χρόνο στο λιμάνι του Αστακού, προκειμένου να αρχίσει η κατασκευή του εργοστασίου ηλεκτροπαραγωγής, το πρώτο από τα έργα του φιλόδοξου ενεργειακού σχεδίου που χρηματοδοτείται με κεφάλαια του Κατάρ, συνολικού ύψους 3,5 δισ. ευρώ…

Γνωρίζοντας τις πολύπλοκες γραφειοκρατικές διαδικασίες της ελληνικής διοίκησης, το επενδυτικό σχήμα του οποίου ηγείται η κρατική εταιρεία πετρελαίου του Κατάρ έχει ενημερώσει τους έλληνες υπουργούς, με τους οποίους και συναντήθηκε, ότι πρέπει να ακολουθηθούν διαδικασίες – εξπρές. Δεν είναι τυχαίο ότι από αραβικής πλευράς ως προθεσμία για την ολοκλήρωση της αδειοδοτικής διαδικασίας για την πρώτη φάση της επένδυσης, δηλαδή τη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής, έχει ορισθεί η 31η Δεκεμβρίου 2010.

Διαφορετικά, και σε περίπτωση που προκύψουν οι γνωστές «ελληνικές» καθυστερήσεις, το αραβικό εμιράτο επικαλείται, σύμφωνα με τις πληροφορίες, έτοιμο εναλλακτικό σενάριο για την πραγματοποίηση της επένδυσης σε άλλη χώρα. Σε μια τέτοια περίπτωση, το λιμάνι που θα αποτελέσει τη βάση εισόδου για τη διοχέτευση στην Ε.Ε. του φυσικού αερίου του Κατάρ θα είναι στο Μαυροβούνιο, γεγονός για το οποίο έχουν ενημερωθεί οι έλληνες υπουργοί.

Τα 3,5 δισ. ευρώ της επένδυσης του Αστακού αντιπροσωπεύουν το 145% των ξένων επενδύσεων που έχουν γίνει το 2009, ενώ τα έσοδα για το ελληνικό κράτος θα είναι της τάξεως των 2 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια. Εφόσον μάλιστα το έργο προχωρήσει, υπάρχει πρόθεση από πλευράς Κατάρ, όπως δήλωσε προ ημερών και ο πρωθυπουργός του, και για μια σειρά άλλων επενδύσεων, αυτή τη φορά στις Ανανεώσιμες Πηγές, γύρω στα 2 δισ. ευρώ, ανεβάζοντας το συνολικό «πακέτο» σε πάνω από 5 δισ. ευρώ.

Επιταχύνονται οι διαδικασίες
Πάντως, έπειτα και από τις συμφωνίες που υπέγραψαν στην Αθήνα οι Πρωθυπουργοί των δύο χωρών, Γ. Παπανδρέου και σεΐχης Ηamad Βin Jabr Αl Τhani, η αδειοδοτική διαδικασία για μονάδα ηλεκτρισμού προχωρά με ασυνήθιστα γρήγορες για τα ελληνικά δεδομένα ταχύτητες. Τη Δευτέρα, την ίδια δηλαδή ημέρα της συνάντησης των δύο ηγετών στην Αθήνα, υπερψηφίσθηκε από τα μέλη του νομαρχιακού συμβουλίου Αιτωλ/νίας η τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων της Ναυτιλιακής Βιομηχανικής Περιοχής στο Πλατυγιάλι Αστακού, που επιτρέπει τη δημιουργία του σταθμού ηλεκτροπαραγωγής με υγροποιημένο πετρελαϊκό αέριο (LΡG) ισχύος 1.000 ΜW, των θερμοκηπίων άλγης (φύκια) για την απορρόφηση του εκπεμπόμενου διοξειδίου του άνθρακα, καθώς και του τερματικού σταθμού υγροποιημένου αερίου (LΝG), χωρητικότητας 6,5 δισ. κυβικών μέτρων. Την Τετάρτη, το θέμα πέρασε και από το δημοτικό συμβούλιο του Αστακού.

«Επένδυση πακέτο»

Οσο για τις πληροφορίες που έχουν δει πρόσφατα το φως της δημοσιότητας, σύμφωνα με τις οποίες η ελληνική κυβέρνηση αντιμετωπίζει με επιφυλακτικότητα την ακριβή τοποθεσία για την κατασκευή του τερματικού σταθμού αντιπροτείνοντας να γίνει στην Καβάλα (στις εγκαταστάσεις της Βιομηχανίας Φωσφορικών Λιπασμάτων), αρμοδίως διαψεύδονται και ερμηνεύονται ως ευσεβείς πόθοι άλλων επιχειρηματικών συμφερόντων. «Η υπόθεση του Αστακού θα προχωρήσει ως πακέτο. Ή θα υλοποιηθούν και τα τρία σκέλη του έργου (ηλεκτροπαραγωγική μονάδα, βιοκαύσιμα, τερματικός σταθμός αερίου) ή η σημαντική αυτή επένδυση δεν θα γίνει», είναι η άποψη – σύμφωνα με τις πληροφορίες – της κυβέρνησης της αραβικής χώρας.
«Ζήτημα Καβάλας δεν υπάρχει», αναφέρουν και πληροφορίες από το περιβάλλον του Πρωθυπουργού, αν και από άλλες κυβερνητικές πλευρές υπάρχει αντίθετη ενημέρωση – καθώς το λιμάνι της Βόρειας Ελλάδας δεν διαθέτει τις υποδομές για να συντηρήσει μιας τέτοιας κλίμακας επένδυση. Πριν από μερικές ημέρες, πηγές του ΥΠΕΚΑ ανέφεραν ότι ο τερματικός σταθμός του LΝG θα είναι πιο αποδοτικός αν γίνει στην Καβάλα, καθώς θα μπορεί να εξυπηρετήσει καλύτερα την αγορά της Β. Ελλάδας.

Σύνδεση και προς Νότο

Τον ίδιο ωστόσο στόχο εξυπηρετεί και το λιμάνι του Αστακού, δεδομένου ότι ο τερματικός σταθμός αερίου θα συνδεθεί σε απώτερο στάδιο μέσω ενός δευτερεύοντος αγωγού με τον ελληνο-τουρκο-ιταλικό αγωγό (ΙGΙ), ο οποίος βάσει του σχεδίου θα διέρχεται λίγα χιλιόμετρα βορειότερα διασχίζοντας τη διαδρομή Αλεξανδρούπολη – Θεσπρωτία – Οτράντο.

Εκτός μάλιστα από τη σύνδεση με αγωγό προς Βορρά, στα σχέδια των επενδυτών από το Κατάρ είναι να συνδεθεί ο τερματικός σταθμός και προς Νότο, με το κύκλωμα της ΔΕΠΑ στην Πελοπόννησο (Μεγαλόπολη, Κόρινθος). Αλλωστε, και η ίδια η ΔΕΠΑ επιθυμεί να κλείσει αυτό το «δαχτυλίδι».

Επιπλέον, ο Αστακός είναι η μοναδική ναυτική και βιομηχανική περιοχή της Ελλάδας με δικό της λιμάνι πολλαπλών χρήσεων, όταν η Καβάλα το μόνο που διαθέτει είναι μια προβλήτα. Αν διαχωριστούν οι επενδύσεις – και κατασκευαστούν η μεν μονάδα ηλεκτρισμού στον Αστακό, αλλά ο τερματικός σταθμός αερίου στην Καβάλα – το περιβαλλοντικό κόστος θα είναι πολλαπλάσιο, ενώ ούτε οι τοπικοί βουλευτές θέλουν να γίνει η επένδυση στον βορειοελλαδίτικο νομό.

Πηγή : tanea – http://astakos-news.blogspot.com

{popin}


Προηγούμενο άρθροΣυνέντευξη του Παναγιώτη Κονιδάρη
Επόμενο άρθρο«Χρυσή» η ηφαιστειακή τέφρα