Αρχική Top Stories Σα βγεις στο πηγαιμό για τη Λευκάδα…

Σα βγεις στο πηγαιμό για τη Λευκάδα…

του Τάκη Πουρναράκη

0

8-8bΟ δρόμος είναι επικίνδυνος και οι κακοτοπιές πολλές. Ταξιδέψαμε στην καρδιά του καλοκαιριού μια βδομάδα πριν το Δεκαπενταύγουστο προς τη Λευκάδα.

Χωρίς καμία αμφιβολία ο δρόμος από την Κόρινθο μέχρι τη Λευκάδα είναι ο πιο επικίνδυνος στην Ευρώπη. Πρόκειται για ένα απέραντο εργοτάξιο, όπου ο εκάστοτε τοπικός εργολάβος κάνει κυριολεκτικά ότι τον βολεύει. Ο νόμος, η τάξη και η λογική έχουν εγκαταλείψει προς πολλού αυτό το κομμάτι του οδικού δικτύου.

Ξεκινάμε από το πολύπαθο κομμάτι Κορίνθου – Πατρών. Οι φήμες λένε πως αυτή την εποχή “τρέχουν να προλάβουν” να μη χαθούν τα κονδύλια της Ε.Ε. Αναφέρουν μάλιστα πως ο δρόμος θα παραδοθεί την άνοιξη του 2017. Η πραγματικότητα όμως είναι τελείως διαφορετική. Καταρχάς τα όποια έργα γίνονται σε ρυθμούς εξαιρετικά χαλαρούς.

8-8d7Το διευρυμένο πλάτος του δρόμου σε κάποια σημεία από το Ξυλόκαστρο ως την Ακράτα αποτελεί αιτία πολέμου. Κάποιοι θέλουν να προσπεράσουν, απαγορεύεται, το πλάτος δεν επαρκεί, είναι οριακό το εγχείρημα και βέβαια εξαιρετικά επικίνδυνο. Κάποιοι δεν επιτρέπουν να τους προσπεράσεις παρότι μεταφέρουν ογκώδη αντικείμενα με παράνομο/επικίνδυνο τρόπο. Κάποιοι τρομοκρατούν και εκβιάζουν το προσπέρασμα. Ορισμένοι τρελοί κάνουν σλάλομ ανάμεσα στις κορύνες!

Στα εργοτάξια δε βλέπεις οργασμό δουλειάς, τουναντίον. Ταυτόχρονα το νέο κομμάτι του δρόμου που δόθηκε στην κυκλοφορία από Κόρινθο μέχρι Κιάτο πέρα από ελλιπή σήμανση είναι γεμάτο κακοτεχνίες. Σε πολλά σημεία του οδοστρώματος υπάρχουν υψομετρικές διαφορές πολλών εκατοστών οι οποίες τερματίζουν τις αναρτήσεις και δοκιμάζουν την ευστάθεια των οχημάτων και την ψυχραιμία οδηγού/επιβατών. Μετά το Κιάτο το μαρτύριο της σταγόνας.

Η τυπική κατάσταση στην Κορίνθου Πατρών, πίσω από μια νταλίκα που πάει αργά και δεν μπορείς να την περάσεις.
Η τυπική κατάσταση στην Κορίνθου Πατρών, πίσω από μια νταλίκα που πάει αργά και δεν μπορείς να την περάσεις.

Τα οχήματα κινούνται στο απέραντο εργοτάξιο με ταχύτητες από 30-40km/h ακολουθώντας κάποιο φορτηγό με αποτέλεσμα να χρειάζονται δυο ώρες για να διανύσεις 80km. Όλο αυτό το διάστημα είναι σχεδόν αδύνατον να σταματήσεις κάπου, τα σημεία έκτακτης ανάγκης είναι εξαιρετικά επικίνδυνα και για το μπες/βγες χρειάζονται ικανότητες κασκαντέρ.

Φωτογραφία λίγο πριν το Δερβένι με κατεύθυνση προς Πάτρα. Μετρήστε παρανομίες… βρήκατε διψήφιο αριθμό;
Φωτογραφία λίγο πριν το Δερβένι με κατεύθυνση προς Πάτρα. Μετρήστε παρανομίες… βρήκατε διψήφιο αριθμό;

Φτάνοντας στο Ρίο απαιτείται οπωσδήποτε μια στάση για ανάπαυση, τόσο για τον οδηγό όσο και για τους επιβάτες καθώς για τα 390km που απέχει η Λευκάδα από την Αθήνα χρειάζονται πάνω από 6 ώρες ταξίδι.

Μετά τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου αρχίζουν τα ωραία.

Από Αντίρριο μέχρι Μεσολόγγι ο δρόμος είναι χειρότερος απ’ ότι φτιάχτηκε τη δεκαετία του 1960. Διαγραμμίσεις δεν υπάρχουν, παντού λακκούβες καραδοκούν να καταστρέψουν ελαστικά, ζάντες αναρτήσεις. Πολλές φορές βλέπεις ένα αυτοκίνητο στο αντίθετο ρεύμα να κάνει επικίνδυνους ελιγμούς καθώς προσπαθεί να αποφύγει τις μεγάλες βαθιές λακκούβες του οδοστρώματος. Από Μεσολόγγι ως Αιτωλικό, έργα χωρίς σωστή σήμανση, πλατείες χωρίς σαφή όρια και διαγράμμιση, ξαφνικά δεν μπορείς να καταλάβεις που συνεχίζει ο δρόμος.  Μετά το Αιτωλικό παίρνεις μια ανάσα καθώς έχει δοθεί ένα κομμάτι του νέου δρόμου. Ανάσα απαραίτητη γιατί αμέσως μετά ακολουθεί το έπος Στανός/Αμφιλοχία/Βόνιτσα. Αγροτικά χωρίς καμιά προειδοποίηση πετάγονται από παρακείμενα χωράφια, τρακτέρ χωρίς φώτα μεταφέρουν άχυρα, παντού κακοτεχνίες, λακκούβες, ελλιπή σήμανση.

Φτάνεις στην Αμφιλοχία όπου τα τοπικά συμφέροντα απαιτούν (!) ο δρόμος να συνεχίσει να διέρχεται από το κέντρο της πόλης. Απίστευτο μποτιλιάρισμα, σκηνές απείρου κάλλους μπορεί σε ώρα αιχμής να χρειαστείς και 30 λεπτά για να περάσεις! Όλα αυτά για να “σταματήσεις” να ψωνίσεις κάτι από τα μαγαζιά….

Το απόλυτο χάος στους δρόμους του νησιού.
Το απόλυτο χάος στους δρόμους του νησιού.

Μια από τα ίδια στη Βόνιτσα και πάμε για Λευκάδα. Το νησί των μεγάλων αντιθέσεων και ταυτόχρονα ένας τόπος που ταλανίζεται από σεισμούς αλλά και “νοοτροπίες”. Η περιποιημένη Ανατολική πλευρά από τη μια και η Δυτική πλευρά που έχει αφεθεί στο έλεος του Θεού. Από Λευκάδα για Κάθισμα, Πόρτο Κατσίκι μιλάμε για τις πιο διάσημες παραλίες του νησιού, δεν υπάρχει σήμανση, δεν υπάρχουν δρόμοι, δεν υπάρχουν νόμοι. Ο καθένας κάνει ότι τον βολεύει.

Έφτασε το λεωφορείο στον Αγ. Νικήτα… τέλος η κυκλοφορία!
Έφτασε το λεωφορείο στον Αγ. Νικήτα… τέλος η κυκλοφορία!

Στον Αγ. Νικήτα ένα παραλιακό χωριό που αποτελεί κόμβο πριν το Κάθισμα δημιουργείται καθημερινά το αδιαχώρητο σε ώρες αιχμής. Δεν υπάρχει πρόβλεψη πάρκινγκ όλοι παρκάρουν στο δρόμο ακόμη και πάνω σε στροφές (!) με αποτέλεσμα να μην υπάρχει περιθώριο ελιγμών. Φτάνει λοιπόν το λεωφορείο και σταματούν τα πάντα. Ουρές χιλιομέτρων και νεύρα, εντάσεις, τσακωμοί, αντεγκλίσεις, πουθενά ίχνος αστυνομίας.

“Ξάπλωμα” λέγεται πλέον και όχι “Κάθισμα” η διάσημη παραλία που έχει πνίγει στις φθηνιάρικες ξαπλώστρες. Το ελεύθερο κάθισμα φέτος έχει θέμα…
“Ξάπλωμα” λέγεται πλέον και όχι “Κάθισμα” η διάσημη παραλία που έχει πνίγει στις φθηνιάρικες ξαπλώστρες. Το ελεύθερο κάθισμα φέτος έχει θέμα…

Στο Κάθισμα που πλέον δεν μπορείς να κάτσεις, αφού έχει γεμίσει ασφυκτικά από φτηνιάρικες ομπρέλες την προηγούμενη Κυριακή δημιουργήθηκε τέτοιο μποτιλιάρισμα που χρειάστηκε να έρθει η αστυνομία από τη Λευκάδα. Τα αυτοκίνητα ήταν πάνω από μια ώρα εγκλωβισμένα! Πράγμα απολύτως λογικό καθώς τα μαγαζιά της παραλίας “προσφέρουν” δωρεάν πάρκινγκ και ντους σε δημοτικό χώρο/με δημοτικό νερό αρκεί να αγοράσεις τις υπόλοιπες υπηρεσίες τους. Όσοι δε θέλουν να πληρώσουν ομπρέλα/ξαπλώστρα δεν έχουν που να παρκάρουν, παρανομούν και έτσι κλείνει ο δρόμος για ώρες. Παράνοια…

Ρωτάς για τους Εγκρεμνούς: “Έπεσε η σκάλα από το σεισμό, δεν έχει φτιαχτεί ακόμη, οπότε καραβάκι. Ρωτάς για το Πόρτο Κατσίκι: “Φίλε θες πάνω από δυο ώρες και είναι πολύ κακός δρόμος, δεν παίρνεις καλύτερα το καραβάκι;”.

Επιμένω θα οδηγήσω αυτή είναι η δουλειά μου, οπλίζομαι με υπομονή και ξεκινώ. Δραματικές πολεμικές συνθήκες στο δρόμο. Παντού πάγκοι μικροπωλητών που διαλαλούν την πραμάτεια τους: “Λάδι, μέλι, ελιές”. Οι λέξεις “τυποποίηση” και “αποδείξεις” άγνωστες όπως και η σύνδεση με το δρόμο. Είναι αδιανόητο από άποψη οδικής ασφάλειας να σταματάς πάνω στο κατάστρωμα του δρόμου ή σε μια εσοχή του, χωρίς κυκλοφοριακή σύνδεση για να “ψωνίσεις”. Τα βλέπουν αυτά οι ξένοι και παθαίνουν εγκεφαλικό!

Φτάσαμε στο Πόρτο Κατσίκι με πολύ προσοχή καθώς αν για κάποιο λόγο τραυματιστείς χρειάζεται τουλάχιστον 90 λεπτά για να βρεθείς σε ιατρείο. Πρόκειται για μέρος που το επισκέπτονται τον Αύγουστο χιλιάδες άνθρωποι κάθε μέρα. Κατεβήκαμε στην παραλία που ήταν γεμάτη τουρίστες. Κάποια στιγμή άρχισαν να φτάνουν τα καραβάκια από το Νυδρί με εκατοντάδες ανθρώπους στοιβαγμένους πάνω. Έδεναν αρκετά μακριά, έβγαζαν αυτοσχέδιες, σκάλες, τσουλήθρες και τους άφηναν να βουτήξουν για καμιά ώρα.

8-8d4Κάπου εκεί έρχεται ένα καράβι με φόρα, ακούγονται φωνές, απειλές, βρισιές προς τους λουόμενους και ο καπετάνιος το καρφώνει στην παραλία! Βγάζει μια σκάλα και αρχίζει να αποβιβάζει ανθρώπους! Αυτοί που γλύτωσαν τελευταία στιγμή από το χτύπημα του πλοίου προσπαθούν να μεριάσουν για να μην τους πατήσουν οι ορδές του πλήθους. Όπως μπορείτε να δείτε και στη φωτογραφία δεν επιτρέπεται ούτε υπάρχει καμία πρόβλεψη για αποβίβαση/επιβίβαση επιβατών.

Το Λιμενικό έλαμπε δια της απουσίας του. Γνωρίζει αλλά αδρανεί; “Άσε ρε φίλε τι ψάχνεις, αν μπορούσαν θα έκλειναν το δρόμο για να φτάνει μόνο το καράβι στο Πόρτο Κατσίκι, γι’ αυτό δε φτιάχνουν και τη σκάλα στους Εγκρεμνούς” μου λέει ντόπιος επιχειρηματίας με γνώση των πραγμάτων.

Ατελείωτο μποτιλιάρισμα στο Αθάνι…
Ατελείωτο μποτιλιάρισμα στο Αθάνι…

Για να πας/φύγεις από το Πόρτο Κατσίκι περνάς από το Αθάνι. Οι δρόμοι του χωριού δεν έχουν πλάτος πάνω από 4 μέτρα καταλαβαίνετε λοιπόν τι γίνεται όταν μοιραία διασταυρώνονται αντιθέτως διερχόμενα αυτοκίνητα. Το μεγάλο αδιέξοδο, ταλαιπωρία ωρών χωρίς κάποιο λόγο απλά για τα συμφέροντα…

Οι δρόμοι της Δυτικής Λευκάδας είναι χωρίς σήμανση, χωρίς διαγραμμίσεις, επικίνδυνα στενοί με άπειρες λακκούβες, επικίνδυνες στροφές με αρνητική κλίση και πρωτότυπο σχεδιασμό που προκαλεί περισσότερους κινδύνους. Κοντολογίς πρόκειται για μεγάλο θαύμα ότι δε θρηνούμε καθημερινά πολλά θύματα.

Κατά τα άλλα η θάλασσα ήταν μια χαρά…

Via

Προηγούμενο άρθροΕγκαίνια νέου γραφείου ΕΛΤΑ στην Βασιλική Λευκάδας [video]
Επόμενο άρθροΠολιτιστική ερημοποίηση