Άρθρο του Νίκου Γράψα.
Αν δεν θέτεις το σωστό ερώτημα , παίρνεις συνεχώς λάθος απάντηση !!!!……
Έχω παρευρεθεί σε αρκετές συναντήσεις και συσκέψεις για τον τουρισμό στην Λευκάδα , όπως η πρόσφατη του Επιμελητηρίου .
Σe όλες «ψάχνουμε » περισσότερους ανθρώπους να μας επισκεφθούν , αναζητούμε νέες αγορές και καλύτερους τρόπους σύνδεσης με το νησί. Ποτέ όμως δεν τέθηκε ως κεντρικός ( ίσως και μοναδικός ) στόχος , η εξάλειψη των αρνητικών μας .
Μια βαθιά τομή δηλαδή , με όσα κάνουμε μέχρι σήμερα.
Η Λευκάδα δεν πάσχει από τουρίστες «γενικώς » Η Λευκάδα έχει σοβαρό , σοβαρότατο πρόβλημα από την έλλειψη ποιότητας . Αν και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του νησιού είναι μοναδικά και σκανδαλώδη !!!! ως προς τις φυσικές ομορφιές του , η χρήση τους εγκυμονεί κινδύνους
Σαν να σου χαρίζουν ένα διαμάντι , και να το χρησιμοποιείς για να χαράζεις τζάμια…..
Το μάρκετινγκ , η προώθηση , η διαφήμιση , είναι η τέχνη της πώλησης ενός προϊόντος . Τι γίνεται όμως όταν το ίδιο το «προϊόν» έχει σε πολλά σημεία σαπίσει ;;
Μήπως δεν χρειάζεται για 1-2 χρόνια να κάνουμε απολύτως τίποτε για την « προώθηση » της Λευκάδας , αλλά να ενσκήψουμε στο εσωτερικό δικό μας πρόβλημα ; Μήπως πρέπει να οριοθετήσουμε την επιχειρηματική μας δραστηριότητα και να ξεκόψουμε από το κακό παρελθόν μας ; Μήπως σήμερα ( εποχή βαθιάς κρίσης εκτός των άλλων ) απαιτείται να δημιουργήσουμε ο καθένας στον χώρο που κινείται επαγγελματικά και ιδιωτικά , μια μικρή νησίδα ήθους και πολιτισμού ;
Χρήματα « εύκολα και γρήγορα » από πελάτες – θύματα ή από κράτος – πάροχο , να τα ξεχάσουμε για πάντα. .
Τα προσεχή μνημονιακά χρόνια , δεν θα είναι σημαδεμένα μόνον από την χρεοκοπία μιας κεντρικής διαχείρισης που απέτυχε παταγωδώς ( και κινδυνεύει να μας πνίξει όλους μέσα στα απόνερα ) , αλλά απέτυχε συγχρόνως και η λογική της « ευκολίας » μας.
Πριν ναυαγήσουμε οριστικά , ας εξαντλήσουμε τις δυνατότητές μας
Ποιος δεν γνωρίζει ότι τώρα τον χειμώνα φτιάχνονται φαγητά για να «ζεσταθούν» τον Αύγουστο σε φούρνους μικροκυμάτων και να σερβιριστούν ως φρέσκα , σε ανυποψίαστους πελάτες – θύματα ; ποιος δεν γνωρίζει ότι στα πρωινά που σερβίρουμε στα ξενοδοχεία μας δεν θα αφήναμε τα παιδιά μας να δοκιμάσουν ; ποιος δεν υπήρξε μάρτυρας δεκάδων περιγραφών από επισκέπτες- θύματα , που περιγράφουν με λεπτομέρειες την εκμετάλλευση που υπέστησαν από άλλες επιχειρήσεις και επαγγελματίες ;
Αγνοούμε το γεγονός ότι λύματα ρίχνονται σε ανοιχτές σούδες στην Βασιλική και αλλού ; ότι στον αβαθή κόλπο των Συβότων πολλά μαγαζιά δεν τηρούν τις προδιαγραφές στο αποχετευτικό , με τραγικές συνέπειες ; αγνοούμε το γεγονός ότι το γνήσιο μέλι Λευκάδας δεν είναι πάντα τόσο αγνό ; ότι τα καμένα λάδια από τις κουζίνες μας ρίχνονται σε αποχετευτικά δίκτυα ; ότι το μπλε χρώμα των κάδων ανακύκλωσης δεν σημαίνει τίποτε για πολλούς ; ότι πέραν του κεντρικού προβλήματος των σκουπιδιών , υπάρχουν δεκάδες μικρές τοπικές χωματερές που πετάμε σκουπίδια όλοι μας ;;;
Ακούμε συνεχώς « να ρίξουμε τις τιμές , να κάνουμε προσφορές , για να έλθει κόσμος. » . Σίγουρη συνταγή αυτοκτονίας . Η Λευκάδα δεν πάσχει από «καλές τιμές ». Προσφέρει δίκλινα το καλοκαίρι από 30 έως 230 ευρώ και διαισθάνομαι ότι περισσότερο κινδυνεύουν να κλείσουν αυτοί που πουλάνε με 30 ευρώ. Επομένως , κάθε τιμή πρέπει να είναι απλά « έντιμη ». Να ανταποκρίνεται πλήρως σε αυτά που υπόσχεται και προσφέρει και τίποτε άλλο. Αν η «φτηνή » τιμή , ήταν συνταγή επιτυχίας , τότε όλος ο κόσμος θα πήγαινε στα Τίρανα με 45 ευρώ το δίκλινο και όχι στην Φλωρεντία με 200 ευρώ αντίστοιχα.
Ας αφιερώσουμε λοιπόν την φετινή χρονιά ( άλλωστε δεν υπάρχουν και χρήματα για κάτι άλλο) , στην απόκτηση ψηγμάτων παιδείας , όχι με την «πανεπιστημιακή» έννοια , αλλά με το παράδειγμα και το ήθος των παλιών ανθρώπων που έδειχναν και ποιούσαν πράγματα με ισορροπία , σεβασμό στους ανθρώπους και στην γη γύρω τους , ανθρώπους που φιλοξενούσαν , που ζούσαν με στερήσεις ίσως . Αλλά ζούσαν …..
Η αέναη αγωνία μας για ποσοτική μεγέθυνση , για άνοιγμα αγορών , για κρουαζιερόπλοια και αεροπορικές συνδέσεις , θα πέσουν όλα στο κενό , αν δεν γίνει αντιστοίχηση με την ποιότητα της ζωής μας πρωτίστως , που θα φέρει και την ποιότητα στις υπηρεσίες μας.
Μα , δεν υπάρχουν άραγε και πάρα πολλές καλές ή και άριστες επιχειρήσεις , πολύ καλά εστιατόρια , άριστα καταλύματα, επαγγελματίες οδηγοί TAXI ;;
Φυσικά και υπάρχουν. Δυστυχώς όμως , δεν αρκεί !!! Για να επιτύχει το «πρόγραμμα σωτηρίας » στην Λευκάδα , πρέπει να γίνει καθολικό στοιχείο η ποιότητα . Πρέπει να φτάσουμε στο σημείο να το απαιτήσουμε πρώτα από τον εαυτό μας , κατόπιν από τους συναδέλφους επαγγελματίες και όλοι μαζί από την πολιτεία. Να το απαιτήσουμε , όμως. Και να το πετύχουμε !!!! Ας κάνουμε μεταξύ μας ένα εσωτερικό «καλό» μνημόνιο ( χωρίς τρόικα) , και να το εφαρμόσουμε.
Η συνολική προσπάθεια του Επιμελητηρίου Λευκάδας για το θέμα του τουρισμού είναι αξιοπρόσεκτη και χρειάζεται υποστήριξη , αλλά φοβάμαι ότι θα ναυαγήσει για δυο λόγους. Αφ ενός απαιτεί χρήματα που δεν υπάρχουν , αφ ετέρου (και κυρίως ) δεν μας βάζει υπόλογους μπροστά στις ευθύνες μας
Η Πολιτεία , δυστυχώς μοναδική σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο , δεν έχει στην κατοχή της αναγκαία εργαλεία για την χάραξη στρατηγικής για τον τουρισμό , αλλά και συνολικά για την ανάπτυξη ( απουσία χωροταξικού σχεδιασμού , δασικών χαρτών , κτηματολογίου ). Επίσης ( και πάλι δυστυχώς …) βασικές υποδομές στο « τουριστικό» νησί μας , είναι είδος πολυτελείας ( βιολογικοί καθαρισμοί , υγειονομική ταφή σκουπιδιών , πεζοδρόμια κλπ. κλπ. ).
Επειδή όμως όλα αυτά θα αργήσουν να έλθουν , εμείς οι υπόλοιποι ας οργανωθούμε καλύτερα.
Ας ξεκινήσουμε από τους επισκέπτες που έρχονται κάθε καλοκαίρι και ας βάλουμε κεντρικό στόχο να μην φύγει κανένας δυσαρεστημένος . Αν δεν ξανά – έλθει ο ίδιος , θα στείλει σίγουρα άλλους ( φίλους , συγγενείς, άγνωστους που θα ακούσουν ή θα διαβάσουν το θετικό σχόλιο του!!….).
Μέθοδος οικονομική και αλάνθαστη !
Ας βελτιώνουμε κάθε χρόνο τις παροχές μας ( κτιριακή εγκατάσταση , φαγητό , αντικατάσταση λεκιασμένων σεντονιών , καθαριότητα , χαμόγελο….) .
Aς προσθέτουμε καθημερινά περισσότερο « πράσινο » στη ζωή μας ( βιολογικά προϊόντα , καθαρή ενέργεια , μαγειρευτό φαγητό , μικρότερες πινακίδες , δένδρα , πολιτιστικές ανάσες …..)
Ας κατοχυρώνουμε συνεχώς το μότο « Λευκάδα – ποιοτικός προορισμός »
Σε ελάχιστο διάστημα ΔΕΝ θα αναγκαζόμαστε να κάνουμε συνεχείς εκπτώσεις και συμβιβασμούς . ΔΕΝ θα μας ζητούν 120.000 ευρώ τον χρόνο για επιδοτήσεις πτήσεων με αμφίβολα αποτελέσματα . ΔΕΝ θα κάνουμε συσκέψεις για το « που πάει η Λευκάδα »…..
Η Λευκάδα θα πάει , όπου την οδηγήσουμε συλλογικά όλοι μας.
Αν πάντως συνεχίσουμε στον ίδιο δρόμο , σύντομα θα την « καταναλώσουμε ».
Τελικά η εισήγηση στην ημερίδα του Επιμελητηρίου μήπως δεν χρειαζόταν ;;; Το αντίθετο !!! Απλά , χρειάζεται να γυρίσει πίσω και να πάρει κι εμάς μαζί της….
Αν προστατεύσουμε τις απίστευτες ομορφιές του νησιού , αν οριοθετήσουμε την ποιότητα της δικής μας ζωής και τα συνδυάσουμε με ήθος και αισθητική , θα επιζητούν ( και θα επισκέπτονται ) την παρέα μας πάρα- πάρα πολλοί !!!!
Νίκος Γράψας – Αρχιτέκτων , ιδιοκτήτης ξενοδοχείου Ενοδία