Αρχική Top Stories Τουρισμός: H εθνική βιομηχανία μας και η Λευκάδα

Τουρισμός: H εθνική βιομηχανία μας και η Λευκάδα

Άρθρο - παρέμβαση του Δρ. Ξενοφώντα Βεργίνη

0

Η χώρα μας είναι πλούσια ήλιος, Θάλασσα, ακρογιαλιές με καθαρά νερά, νησιά και  νησίδες, ιστορία και παραδόσεις, ποιοτικά και υγιεινά προϊόντα, αρχαία μνημεία και οργανωμένα μουσεία, κάτοικοι φιλόξενοι και φιλήσυχοι!

Είναι οι αναγκαίες και απαραίτητες συνθήκες που συνθέτουν το καλύτερο πλαίσιο  που καθιστά τη χώρα ως το πληρέστερο χώρο τουριστικού προορισμού και αυξημένης κίνησης, είσπραξης οικονομικών πόρων για ανάπτυξη αλλά και πηγή και ευημερίας.

Σήμερα, ο τουρισμός, η ναυτιλία και ο χώρος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ιδιαίτερα στον αγροτικό τομέα και στη καινοτομία, αποτελούν για τη χώρα μας την ελπίδα του μέλλοντος!

Με βάση  τα δημοσιευμένα στοιχεία  της Τράπεζας της Ελλάδος το 2016 ο τουρισμός στην χώρα μας παρουσιάζει τα εξής βασικά μεγέθη:

Ταξιδιωτική κίνηση 28,07 εκατομμύρια άτομα με αύξηση 7,5% έναντι του 2015! Η αύξηση  του αριθμού των τουριστών συνεχίζεται!

Διάρκεια παραμονής 6,9 διανυκτερεύσεις (-4,3%  έναντι του 2015).
Τουριστικά έσοδα 13,2 δισ. ευρώ.
Δαπάνη ανά ταξίδι 470,5€ (-13% έναντι του 2015).
Δαπάνη ανά διανυκτέρευση 68,3€ (-9,1% έναντι του 2015)
Απασχολεί 860.500 άτομα.

Παρατηρήσεις :

Οι αφίξεις σε τουριστικά καταλύματα είναι αυξανόμενες από Μάρτιο μέχρι και Αύγουστο (το υψηλότερο  σημείο αυξήσεων) και αρχίζουν  να μειώνονται  από το τέλος Αυγούστου. Μεγάλες αυξήσεις δείχνει  ο εισερχόμενος (εισαγόμενος) τουρισμός, ενώ αρκετά μικρότερες ο εγχώριος τουρισμός, ο οποίος βαίνει συνεχώς μειούμενος.
Φαίνεται, από τα στοιχεία, ότι ο τουρισμός έχει προοπτική θετική και παρά τις διεθνείς προκλήσεις θα συνεχίσει να παράγει πλούτο και μαζί να δημιουργεί θέσεις εργασίας.
Μετρήσεις έδειξαν πως ο τουρίστας στην Ελλάδα το 33% ή το 1/3 των δαπανών του αφορούν  έξοδα γύρω από το φαγητό του!  Φαίνεται, δε, ότι  ο τουρίστας συνδέει τον τόπο προορισμού του  κάθε χρόνο και περισσότερο:

α.  Με την ποιότητα, υγιεινή  και γεύσεις .

β.  Με την καθαριότητα όχι μόνο του  δωματίου του , αλλά και του περιβάλλοντος   χώρου  (υπό στενή  και ευρεία έννοια).

γ. Με τις εικόνες και ήχους του περιβάλλοντος  χώρου .

δ. Με την κουλτούρα, τις συνήθειες και παραδόσεις των κατοίκων της περιοχής! Ο τουρίστας – επισκέπτης θέλει να βιώσει την αίσθηση του τόπου και των ανθρώπων  και να αποκτήσει αυθεντικές εμπειρίες μέσα από τις καθημερινές δραστηριότητες και εκδηλώσεις των ανθρώπων του τόπου!

Δηλαδή, ο σημερινός τουρίστας δεν ενδιαφέρεται μόνο για θάλασσα, ήλιο και  παραλίες, αλλά και για νέους τρόπους καθημερινής ζωής.

Αν τα ανωτέρω ληφθούν υπόψη, τότε  πρέπει να συμπεράνουμε ότι :

α)  Ο σημερινός  τουρίστας δεν είναι ο παλιός τουρίστας   σε προτιμήσεις.
β) Ο σημερινός τουρισμός  δεν έχει το μαζικό χαρακτήρα, όπως παλιά αλλά τον ατομικό, οικογενειακό και ομαδικό  χαρακτήρα!

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα  να ενδιαφέρεται προσωπικά ο καθένας να πληροφορηθεί  και μάθει για τις συνθήκες διαβίωσης  κατά τη διάρκεια των διακοπών του , δίνοντας σημασία στα ιδιαίτερα και ειδικότερα ενδιαφέροντά του .

Αυτός είναι και ο λόγος που οι σοβαρές τουριστικές  χώρες προσφέρουν εναλλακτικές μορφές τουρισμού !  οι χώρες αυτές προσφέρουν, προβάλλουν και προωθούν με προσεκτικά βήματα διαχρονικά, κατά περιοχές, περιβαλλοντικά και πολιτιστικά πλεονεκτήματα. Περιφέρειες, Δήμοι και Κοινότητες δημιουργούν και προβάλλουν τις εικόνες και τα ιδιαίτερα τοπικά πολιτιστικά και γαστρονομικά τους στοιχεία.

Συνεπώς, δεν είναι τυχαία η  τουριστική ανάπτυξη συγκεκριμένων νέων περιοχών με διακριτά στοιχεία  όπως:

Τον γαστρονομικό τουρισμό, ιατρικό τουρισμό , τον συνταξιοδοτικό  τουρισμό ή τουρισμό των συνταξιούχων, τον μοναστηριακό τουρισμό, τον αγροτικό τουρισμό, τον θαλάσσιο τουρισμό, τον πολιτιστικό τουρισμό κ.λ.π. με κορυφαία στοιχεία: τον καθαρό αέρα, τη καθαριότητα χώρου διαμονής και περιβάλλοντος, τη συμπεριφορά και τις δραστηριότητες των κατοίκων της  κάθε περιοχής και κοινότητας κ.λ.π.

Για να  γίνουν, όμως, αυτά, απαιτούνται βασικά στοιχεία συνοχής και ενότητας συνεργασίας των τοπικών αρχόντων και παραγόντων, αφού έχουν καταγραφεί  οι δυνατότητες και τα πλεονεκτήματα της περιοχής και έχουν διασφαλισθεί  οι αναγκαίες προϋποθέσεις προσφοράς προϊόντων και υπηρεσιών!  Δηλαδή, να λειτουργούν τα κανάλια συγκοινωνίας και επικοινωνίας. Να ενισχυθεί η εκπαίδευση ανθρώπων διαφορετικών κλάδων. Να τονισθεί  η υπευθυνότητα και επαγγελματική κουλτούρα. Να γίνει προώθηση των «πλεονεκτημάτων» του τόπου μέσα από  ηλεκτρονικούς οδηγούς μέσα μαζικής ενημέρωσης (ΜΜΕ), το διαδίκτυο, τα κοινωνικά δίκτυα κ.λ.π.

Και πάνω απ’ όλα να υπάρξουν: όραμα , συντονισμός και οριζόντια σύνδεση, σε μορφή ανατροφοδότησης, μεταξύ των διαφόρων  Φορέων,  κλάδων  και δράσεων της συγκεκριμένης  περιοχής!

Για να υπάρξουν, όμως, όλα αυτά απαιτούνται ικανοί και ενημερωμένοι άρχοντες με ενδιαφέρον και όραμα!

Η περίπτωση της Λευκάδος

Τι  έγινε και τι  γίνεται στη Λευκάδα;

Ξεκινήσαμε καλά; Προχωράμε καλύτερα ή χειρότερα; Αναβαθμίστηκε το τουριστικό προϊόν; Διατηρήσαμε τους παλιούς – καλούς τουρίστες και προσθέσαμε νέους και καλύτερους ή κάθε χρόνο λιγότερους και καλύτερους ή περισσότερους και χειρότερους, πάντα βέβαια με την έννοια της ,  κατά κεφαλή,  κατανάλωσης  και την ατομική ή ομαδική συμπεριφορά  και δράση!

Πρώτα ας δούμε τι προσφέρει ο τόπος μας, η Λευκάδα και τα υπόλοιπα νησιά: Ήλιο, Θάλασσα, Παραλίες, Καθαρό αέρα, Φως και  Φυσικό Περιβάλλον αξεπέραστο πράσινο, σε κυματιστές  βουνοκορφές  και  σε δαντελωτές ακρογιαλιές. Απίστευτες, εικονογραφημένα , εκκλησίες και αξιοσημείωτα μοναστήρια!  Ζώνη ορεινού όγκου (Πανοραμικά), Ζώνη παραλίων (εικαστικής και εκστατικής ομορφιάς σε παραλίες και κάθετους βράχους) και Ζώνη συμπλέγματος όμορφων μικρών νησιών που πλέουν στο Αρχιπέλαγος του Ιονίου! Και απέναντι απλώνεται Βόρεια και Δυτικά η ανοιχτή θάλασσα και τα βουνά  της Ηπείρου και ανατολικά τα βουνά της Αιτωλοακαρνανίας της Κεφαλονιάς  και Ιθάκης που δίνουν παραστάσεις ανδρείας και αξιοπρέπειας , ενώ οι δύο λιμνοθάλασσες σιγοτραγουδούν τους καϋμούς και τα απόκρυφα των αγώνων και του λαού  της Λευκάδος.

Όλα τα ανωτέρω,  όμως  για να λειτουργήσουν πρέπει να υπάρξουν.

Παράλληλα, πρέπει να  υπογραμμίσω ότι η Λευκάδα, παρά τις κριτικές ορισμένων που δεν ξέρω  τι  υπηρετούν, διαθέτει  ικανοποιητικό μέχρι πολύ καλό εσωτερικό δίκτυο, πολύ καλύτερο από άλλα νησιά του Ιονίου! Ικανοποιητικές  εγκαταστάσεις λιμανιών, και μια εξαιρετική Μαρίνα, που μετά τους σεισμούς διευρύνθηκε αρκετά!

Στις κοινωνικές υποδομές η Λευκάδα διαθέτει γηροκομείο και  από το 2005 έστησε σύγχρονες προδιαγραφές  δημιουργίας Νέου Νοσοκομείου (που δυστυχώς ακόμη δεν έχει λειτουργήσει από ελεγχόμενες αμέλειες)!

Περιττό να σημειώσω ότι στη περασμένη, επίσης, δεκαετία, μπήκαν οι βάσεις για το διεθνές οδικό δίκτυο   (Εγνατία, Ιόνιος και Παραϊόνιος οδός, Νέα ζεύξη Λευκάδος (άσχετα αν πάλι οι τοπικές  αρχές καρκινοβατούν το έργο) και το αεροπορικό δίκτυο (εκσυγχρονισμός αεροδρομίου Ακτίου), ενώ δειλά βήματα γίνονται και για το θαλάσσιο δίκτυο!

Παράλληλα, η Λευκάδα διαθέτει  και σε ικανοποιητικό βαθμό Μουσεία, όταν μάλιστα προστέθηκε  το διεθνούς χαρακτήρα Μουσείο Σικελιανού, (για το οποίο  δικαιούμαι προσωπικά  να αισθάνομαι  υπερήφανος)!

Τότε τι λείπει ;

Για χρόνια  τώρα δεν έχουν λυθεί τα καίρια θέματα: των σκουπιδιών, του νερού και του βιολογικού καθαρισμού αν και τα δύο τελευταία διαχρονικά έχουν βελτιωθεί.

Δεν έχει λυθεί το θέμα της καθαριότητας στη πόλη και στα χωριά, των πεζοδρομίων, των συνεργασιών του τουρισμού με παραγωγικές μονάδες, η ύπαρξη σοβαρών τουριστικών μονάδων με σύγχρονες προδιαγραφές κ.λ.π.

Κυρίως, όμως, δεν λύθηκαν ικανοποιητικά:

α. Η αποτελεσματική προσφορά  υπηρεσιών προς τους πολίτες, από πλευράς  Δήμων, Κοινοτήτων και Περιφέρειας,

β.  Η αποτελεσματική λειτουργία και πληρότητα του Παλαιού Νοσοκομείου και

γ. Ο εκσυγχρονισμός  λειτουργίας όλων των Εκπαιδευτικών Μονάδων και   βαθμίδων, με εξέχουσα τη  περίπτωση της  Ανώτατης Παιδείας!

δ.  Ειδικότερα, δεν λύθηκε το θέμα  της τουριστικής ανάπτυξης, αφού δεν έχει  δοθεί έμφαση  στις  συγκεκριμένες εκείνες δράσεις  και έργα  που καθορίζουν  τη μορφή και το περιεχόμενο του τουριστικού  προορισμού.

Δυστυχώς, η ποιότητα του τουρισμού είναι πολύ χαμηλή. Έχει  κυριολεκτικά βαλκανοποιηθεί, ειδικότερα  μετά την χρεοκοπία των δύο  αεροπορικών εταιριών, αλλά κυρίως λόγω έλλειψης σοβαρού σχεδιασμού και καθιέρωσης συγκεκριμένης  κατεύθυνσης τουριστικής πολιτικής με στόχευση αγορές υψηλού τουρισμού με προορισμό τη Λευκάδα .

ε. Τέλος, η έλλειψη αποτελεσματικής  συντονιστικής συνεργασίας των συναρμόδιων Υπηρεσιών και αρχόντων εξουσίας,  είναι καθοριστικός παράγων της συνεχούς, κατ’ έτος, υποβάθμισης των τουριστικών πλεονεκτημάτων του τόπου μας!

Ας ελπίσουμε προσβλέποντας στο μέλλον! Ίδωμεν.

ΠΗΓΗnealefkadas.gr
Προηγούμενο άρθροΜε απόλυτη επιτυχία και μεγάλη συμμετοχή το «SUMMER CAMP 2018» Δήμου Λευκάδας
Επόμενο άρθρο3ο Διεθνές Τουρνουά Μπάσκετ Γυναικών Λευκάδας