Παρουσίαση της τριλογίας ρετρό ταξιδιωτικών πόστερ με θέμα τη Λευκάδα, του γραφίστα* Νικολάου Ι. Καββαδία.

Με τον όρο γραφιστική χαρακτηρίζουμε μια σειρά καλλιτεχνικών και επαγγελματιών ειδικοτήτων που επικεντρώνονται στην οπτική επικοινωνία και την παρουσίαση. Οι γραφίστες χρησιμοποιούν διάφορες μεθόδους προκειμένου να δημιουργήσουν και να συνδυάσουν τα σύμβολα, εικόνες και οργανωμένο κείμενο ώστε να δημιουργήσουν μια οπτική αναπαράσταση των ιδεών και των μηνυμάτων που θέλουν να περάσουν στο ευρύ κοινό. Ένας γραφίστας μπορεί να χρησιμοποιήσει τυπογραφία, εικαστικές τέχνες και τεχνικές διάταξης σελίδας ώστε να μετατρέψει τη δημιουργική ιδέα σε εικόνα.

Ο Νίκος Καββαδίας πρόσφατα δημοσίευσε στην εταιρική του σελίδα στο Facebook τρία εξαιρετικά ταξιδιωτικά πόστερ (ρετρό αισθητικής και τεχνοτροπίας) με θέμα τη Λευκάδα, τα οποία συγκέντρωσαν πολλά κολακευτικά σχόλια και αποδεικνύουν το ταλέντο του, την καλαισθησία του και το υψηλό επαγγελματικό του επίπεδο.

Παρακάτω, μπορείτε να δείτε τα εξαιρετικά έργα καθώς και να διαβάσετε την παρουσίαση τους από τον ίδιο τον δημιουργό.

To project

Αν και ασυνήθιστο, δεν είναι διόλου απίθανο, σε περιόδους αυξημένων υποχρεώσεων και λιγοστού διαθέσιμου χρόνου να καταπιαστεί κάποιος με κάτι έξω και πέρα από το πρόγραμμα και την καθημερινή του ρουτίνα. Ιδίως όταν – και ίσως επειδή ακριβώς – αυτό το κάτι είναι μια ιδέα, μια σκέψη που γυρίζει συχνά στο μυαλό του.

Είναι πολλά χρόνια τώρα που ξεκίνησα να μελετώ και να συλλέγω ρετρό ταξιδιωτικά πόστερ και πάει αρκετός καιρός πια, που αποφάσισα ότι ήθελα να δοκιμάσω γραφιστικά τη δημιουργία κάτι αντίστοιχου. Μια τέτοια δουλειά έχει εκ των πραγμάτων περιορισμένο (niche) κοινό και μια πρώτη σκέψη (αρκετή πάντως για να σε σταματήσει) είναι πως η όλη προσπάθεια θα καταλήξει να είναι χάσιμο χρόνου. Παρόλα αυτά και σ’ αυτή την άσχημη περίοδο (τόσο από πλευράς χρόνου όσο και σαν γενικότερο κλίμα) έλαχε να καταπιαστώ τελικά με το project που κλωθογύριζε στο νου μου ενάντια σε όλες τις φιλότιμες προσπάθειες που κατέβαλα για να το ξεχάσω ή επ’ αόριστον αναβάλω.

Έφτασε η στιγμή λοιπόν για να μοιραστώ μαζί σας μια πρώτη απόπειρα δημιουργίας ρετρό ταξιδιωτικών πόστερ με θέμα τη Λευκάδα. Προσπάθησα να αποτυπώσω χαρακτηριστικά σημεία της πόλης, αλλάζοντας ίσως κάποιες λεπτομέρειες για λόγους καθαρά αισθητικούς και χρησιμοποιώντας μια σχεδιαστική τεχνοτροπία που παραπέμπει ευθέως σε κλασσικές αφίσες του ‘30, ‘40 και ‘50 (οταν και η παραδοσιακή εικονογράφηση άρχισε σταδιακά να δίνει τη θέση της στη φωτογραφία).

Η χρωματική παλέτα ακουμπάει τα όρια του ενός μετά-ιμπρεσιονισμού, ίσως ακόμα και φωβισμού, θέλοντας να καταγράψει περισσότερο το συναισθηματικό φορτίο που δημιουργούν οι βίστες παρά την πραγματικότητα. Τα τυπογραφικά επιλέχθηκαν με γνώμονα την αισθητική της εποχής που προσπαθεί να προσομοιώσει η σύνθεση και τα εταιρικά εμβλήματα ανήκουν σε αεροπορικές εταιρείες που λειτουργούσαν το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (και οι περισσότερες έχουν πλέον πάψει να λειτουργούν).

Τα θέματα

Κοιτώντας το σύνολο των αφισών διαγράφεται πιστεύω καθαρά η κεντρική δημιουργική ιδέα πίσω από κάθε αφίσα. Θέλησα να αποτυπώσω γνωστά σημεία (και εικόνες πού όλοι μας έχουμε δει και ζήσει) στην ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας του νησιού μας, εστιάζοντας στην κάθε σύνθεση σε ένα αντικείμενο που προτείνει ή ταυτίζει την περιοχή με μια δραστηριότητα – εικόνα.

Πόλη της Λευκάδας, Δίαυλος (άποψη) / Ηλιοβασίλεμα

Η πρώτη αφίσα αποτυπώνει μια άποψη του διαύλου, με τα σπίτια της πόλης κια το μώλο στο παρασκήνιο ενώ στο προσκήνιο δεσπόζει η μάλλον αρχετυπική μεσογειακή ξύλινη βαρκούλα. Οι χρωματισμοί του ουρανού και της οροσειράς στο απώτατο παρασκήνιο παραπέμπουν στο τελευταίο φως της μέρας, μετά το ηλιοβασίλεμα. Τα τυπογραφικά είναι στα Γαλλικά, και το εταιρικό έμβλημα ανήκει στην BOAC (British Overseas Airways Corporation, 1939-1974) τον κρατικό αερομεταφορέα της Βρετανίας, πρόγονο της British Airways.

Περίχωρα Λευκάδας, Μύλοι (παραλία) / Kite-Surf

Το θέμα του δευτέρου πόστερ είναι η περιοχή Μύλοι στον Αι-Γιάννη. Η παραλία και ή ευρύτερη περιοχή με τους αιωνόβιους πλέον ανεμόμυλους απεικονίζεται σε μια εξιδανικευμένη μορφή, χωρίς τις νεότερες προσθήκες, αν και τα σημάδια του χρόνου είναι ορατά στα κτίσματα. Στο προσκήνιο το αλεξίπτωτο (αετός) κάποιου από τους εκατοντάδες kitesurfers που κατακλύζουν το σημείο κατά τη θερινή κυρίως περίοδο. Τα τυπογραφικά είναι στα Γερμανικά, και το εταιρικό έμβλημα ανήκει στην SABENA (Societé Anonyme Belge d’Exploitation de la Navigation Aérienne, 1923-2001) τον κρατικό αερομεταφορέα του Βελγίου για σχεδόν 80 χρόνια.

Πόλη της Λευκάδας, Ανοιχτό θέατρο (άποψη) / Θαλασσοπούλι στο ηλιοβασίλεμα

Το σημείο που πρωταγωνιστεί στην τρίτη σύνθεση είναι γνωστό και πολυφωτογραφημένο, το ανοιχτό θέατρο (πρώην δημαρχείο) της πόλης με θέα στο ηλιοβασίλεμα. ‘Όπως και στις προηγούμενες συνθέσεις η αποτύπωση δεν δίνει έμφαση στην ακρίβεια, αλλά μεταφέρει θαρρώ την αίσθηση μιας στιγμής που όλοι έχουμε ζήσει. Στο προσκήνιο, βασικό σημείο εστίασης, ένα από τα πολλά θαλασσοπούλια που κατά καιρούς ομορφαίνουν τις βόλτες μας. Τα τυπογραφικά είναι στα Πορτογαλέζικα, και το εταιρικό έμβλημα ανήκει στην VARIG ( Viação Aérea Rio-Grandense S.A., 1927-2006) τον πάλαι ποτέ κρατικό αερομεταφορέα της Βραζιλίας.

Δημιουργική διαδικασία

Η διαδικασία δημιουργίας της εκάστοτε σύνθεσης περιλαμβάνει αρκετά στάδια και είναι δουλειά χρονοβόρα και λεπτεπίλεπτη.

Στην αρχή θα πρέπει να επιλεχθεί η προς αποτύπωση “σκηνή” (σε κάποιες περιπτώσεις έπρεπε να κατασκευαστεί προκαταρκτικά και με πολύ αδρές γραμμές η συνολική μορφή της σύνθεσης) και να βρεθεί φωτογραφικό υλικό σαν σημείο αναφοράς για τη γεωμετρία του χώρου και των αντικειμένων που συνθέτουν την εικόνα.

Το επόμενο στάδιο έχει να κάνει με την από την αρχή σχεδίαση του κάθε ενός αντικειμένου που απαρτίζει την σύνθεση. Πολύπλοκα αντικείμενα με πολλές λεπτομέρειες (όπως τα σπίτια της πόλης ή η βάρκα στην πρώτη σύνθεση) δημιουργούνται τμηματικά και σε επιμέρους ομάδες (πχ. στέγη, τοιχοποιία, μπαλκόνια, πορτοπαράθυρα, φωτοσκιάσεις). Αυτή η αρθρωτή – τμηματική κατασκευή του αντικειμένου σημαίνει πολλαπλάσιο χρόνο αποτύπωσης/σχεδίασης αλλά παρέχει μοναδική ευελιξία στο στήσιμο της σκηνής.

Όταν όλα τα αντικείμενα έχουν σχεδιαστεί και στηθεί στο χώρο, ξεκινά ο επιχρωματισμός. Η τελική επιλογή της παλέτας είναι αποτέλεσμα διαρκούς πειραματισμού, οι σκηνές που σας παρουσιάζω έχουν “βαφτεί” δεκάδες φορές και έχουν περάσει από παραπλήσιες μέχρι διαμετρικά αντίθετες χρωματικές αποδόσεις (η ίδια σκηνή έχει προβαριστεί με χρώματα πρωινού, ηλιοβασιλέματος αλλά και νυχτερινά).

Το τελικό στάδιο περιλαμβάνει τα τυπογραφικά (γραμματοσειρές, στυλ κειμένου, εμβλήματα), τα όποια για λόγους συνοχής επιλέχθηκε να είναι κοινά με εξαίρεση τη γλώσσα του κειμένου και το λογότυπο της αεροπορικής εταιρείας.

Επίλογος

Θα ήταν παράλειψη μου να μην ευχαριστήσω δημόσια τον κ. Νίκο Καββαδά για το ενδιαφέρον που έδειξε από την αρχή του project και την ευκαιρία που δίνει σήμερα στην δουλειά μου για να φθάσει σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κοινό. Να ευχαριστήσω τέλος ακόμα μία φορά όλους όσους επιβράβευσαν την προσπάθεια με την ανταπόκριση, το μοίρασμα και κυρίως τα σχόλια τους στην εταιρική μου σελίδα στο facebook (www.facebook.com/fnk.creative) και στα υπόλοιπα δικτυακά outlets που έχει δημοσιευθεί.

Και μια εκμυστήρευση: το καλύτερο/μεγαλύτερο “μπράβο” το έλαβα από μιαν πεντάχρονη ανιψιά που αν και στην αρχή αρνήθηκε πεισματικά και επίμονα να παραδεχθεί ότι αυτά τα “ζωγράφισε” ο θείος της, λίγο μετά κόλλησε περήφανη τα πόστερ στον τοίχο του παιδικού της δωματίου.

Βιογραφικό σημείωμα

Ο Νικόλαος Ι. Καββαδίας γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Άγιο Πέτρο Λευκάδας. Σπούδασε Προγραμματιστής Εφαρμογών και εργάστηκε για σειρά ετών στον ιδιωτικό τομέα και παράλληλα σαν εκπαιδευτής σε Φροντιστήρια και Δ.ΙΕΚ διδάσκοντας προγραμματισμό. Από το 2006 μερικώς και λίγα χρόνια μετά σχεδόν αποκλειστικά, εργάζεται ως freelancer γραφίστας/σχεδιαστής.

Επειδή προτιμά να μιλάει για αυτά που του αρέσουν να κάνει (και τα έχει επιλέξει) και όχι γι’ αυτά που έχει κάνει (που δεν ήταν πάντοτε αποτέλεσμα επιλογής) επιλέγει να περιγράφει τον εαυτό του ως: “γραφίστας/σχεδιαστής, απόμαχος προγραμματιστής, ενθουσιώδης φωτογράφος/βιντεογράφος, περιστασιακός gamer, φανατικός σινεφίλ και μανιώδης αναγνώστης¨.

Νικόλαος Ι. Καββαδίας (nikolaos.kavadias@gmail.com)

Προηγούμενο άρθροΠΑΣ Πρέβεζα-Τηλυκράτης 0-1
Επόμενο άρθροΗ εισήγηση του Δημάρχου Λευκάδας στην ειδική συνεδρίαση του Δ.Σ. για τον απολογισμό των πεπραγμένων