Αρχική Μόνιμες Στήλες Διατροφή & Υγεία Η διατροφή της Tσικνοπέμπτης

Η διατροφή της Tσικνοπέμπτης

tsiknopempth

Η Τσικνοπέμπτη είναι η Πέμπτη της δεύτερης εβδομάδας του Τριωδίου όπου ξεκινούν οι εκδηλώσεις της αποκριάς και γιορτάζεται 11 ημέρες πριν την Καθαρά Δευτέρα και την έναρξη της νηστείας της Σαρακοστής. Το όνομα «Τσικνοπέμπτη» προέκυψε γιατί την ημέρα αυτή το δείπνο αποτελείται από κρέας ψημένο στα κάρβουνα, το οποίο πρέπει να έχει πάντα λίγο λίπος ώστε κατά το ψήσιμο να βγάλει την απαραίτητη «τσίκνα».

Την ημέρα αυτή φίλοι και γνωστοί συγκεντρώνονται το βράδυ και είτε ψήνουν στο σπίτι είτε επισκέπτονται κάποια ταβέρνα όπου απολαμβάνουν τα κρεατικά τους, συνοδεύοντας τα συνήθως με μεγάλες ποσότητες οινοπνεύματος. Επειδή οι υπερβολές στην κατανάλωση λιπαρών κρεατικών και των συνοδευτικών τους μπορούν να επιβαρύνουν τον οργανισμό και να οδηγήσουν σε δυσφορία και γαστρεντερικές ενοχλήσεις ακολουθούν ορισμένες συμβουλές.

  • Μην παραλείπετε γεύματα. Η κατανάλωση ενός ικανοποιητικού πρωινού και μεσημεριανού θα βοηθήσει ώστε να μην υπερβάλετε το βράδυ καθώς δεν θα πεινάτε πολύ. Για το μεσημέρι συνιστάται η κατανάλωση κάποιου οσπρίου ή λαδερού γεύματος ή μιας σούπας ή μακαρονάδας χωρίς κρέας.
  • Το βράδυ ξεκινήστε το γεύμα σας με άφθονη σαλάτα ή ψητά λαχανικά και αποφύγετε τα βαριά ορεκτικά, τυριά και τηγανιτά φαγητά που μπορεί να συνοδεύουν το γεύμα σας. Επίσης μην καταναλώστε μεγάλες ποσότητες ψωμιού.
  • Επιλέξτε μπριζόλα χοιρινή ή μοσχαρίσια όπου θα αφαιρέσετε το ορατό λίπος ή σουβλάκια ή μπιφτέκι και κοτόπουλο χωρίς πέτσα και αποφύγετε την κατανάλωση λουκάνικου, πανσέτας, παϊδάκια αρνίσια και τους μεζέδες.
  • Εάν συντρέχουν λόγοι υγείας, όπως καρδιακά νοσήματα, υπέρταση, υπερουριχαιμία, έλκος, γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση κ.α. πρέπει να υπάρχει εγκράτεια τόσο στην κατανάλωση κρέατος όσο και οινοπνεύματος. Στην περίπτωση αυτή αποφύγετε τα λιπαρά κρέατα και προτιμήστε φιλέτο κοτόπουλο ή φιλέτο μοσχαρίσιο ή μπιφτέκι από άπαχο κρέας.
  • Τρώτε αργά, μασάτε καλά και αφήνετε το πιρούνι κάτω ανάμεσα στις μπουκιές σας. Αν αισθανθείτε ότι χορταίνετε, περιμένετε για 15 – 20 λεπτά μέχρι να συνεχίσετε. Αν έχετε ήδη χορτάσει, αποφύγετε να φάτε.
  • Προτιμήστε τα ψητά από τα τηγανητά κρέατα και αποφύγετε το επιπλέον αλάτι. Νοστιμίστε το φαγητό σας με μπαχαρικά, καρυκεύματα, λεμόνι, μουστάρδα ή και (λίγο) τζατζίκι.
  • Η κατανάλωση αλκοόλ θα πρέπει να γίνεται με φειδώ. Προτιμήστε κρασί ή μπύρα και μην ξεπεράσετε τα 2 – 3 ποτήρια.
  • Καταναλώστε άφθονο νερό πριν και κατά τη διάρκεια του γεύματος και επιλέξτε μόνο αναψυκτικά τύπου light.
  • Για επιδόρπιο προτιμήστε κάποιο φρούτο και αποφύγετε το γλυκό.

Το γεύμα της επόμενης μέρας καλό είναι στηρίζεται σε διαφορετικές τροφές, όπως είναι τα όσπρια, τα λαδερά και το ψάρι, τα οποία είναι πιο εύπεπτα.


Γαζής Π. Γιώργος, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Πεφανερωμένης 9 Λευκάδα, τηλ. 2645022822, 6944373860