Αρχική Top Stories Από την νηστεία στο κρέας, συμβουλές διατροφής!

Από την νηστεία στο κρέας, συμβουλές διατροφής!

pasxalino-trapezi

Η αποχή από το κρέας και τα γαλακτοκομικά προϊόντα κατά τη διάρκεια των θρησκευτικών νηστειών φαίνεται ότι δρα ευεργετικά για την υγεία του ανθρώπου. Συγκριτικές μελέτες ανάμεσα σε πληθυσμούς που ακολουθούν με συνέπεια τις ετήσιες θρησκευτικές νηστείες και πληθυσμούς που καταναλώνουν σε καθημερινή βάση κόκκινο κρέας έδειξαν ότι οι δεύτεροι έχουν γενικότερα υψηλότερη ολική και κακή χοληστερόλη (LDL) και αναπτύσσουν συχνότερα παθήσεις όπως υπέρταση, καρδιοπάθειες, παχυσαρκία, αγγειοπάθειες, διάφορες μορφές καρκίνου, γαστρεντερικά προβλήματα, υπερουριχαιμία, νεφρολογικά προβλήματα, μεταβολικό σύνδρομο και έχουν στατιστικά μικρότερο προσδόκιμο ζωής.

Ωστόσο η μετάβαση από την παρατεταμένη νηστεία στην ελεύθερη διατροφή μετά από μεγάλες περιόδους νηστείας, όπως της Σαρακοστής, πρέπει να γίνεται  πολύ προσεκτικά, καθώς συνδέεται με σημαντικά παθολογικά προβλήματα.  Ειδικότερα το Πάσχα, καθώς και όλη την εβδομάδα μετά την Ανάσταση, οι εισαγωγές, ιδιαίτερα των ευπαθών ομάδων όπως οι ηλικιωμένοι και οι χρόνια πάσχοντες, στα νοσοκομεία πολλαπλασιάζονται λόγω καταστάσεων που σχετίζονται με την πολυφαγία και την απότομη λήψη μεγάλων και λιπαρών γευμάτων και οινοπνεύματος.

Πέρα από απλά συμπτώματα όπως φούσκωμα, πόνος του στομάχου, διάρροια και πονοκέφαλο μπορούν λόγο της απότομης πολυφαγίας να προκύψουν και σοβαρές παθολογικές καταστάσεις, όπως:

  • Παγκρεατίτιδα
  • Χολοκυστίτιδα
  • Γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση
  • Γαστρίτιδα ή έξαρση των συμπτωμάτων πεπτικού έλκους
  • Ηπατίτιδα
  • Γαστρεντερίτιδα
  • Τροφική δηλητηρίαση
  • Υπέρταση
  • Καρδιαγγειακά επεισόδια
  • Απορύθμιση του σακχάρου σε διαβητικούς

Για τους λόγους αυτούς η μετάβαση από τη νηστεία στην κρεατοφαγία πρέπει να γίνει σταδιακά. Σε αυτό βοηθάει τα μέγιστα η μαγειρίτσα που καταναλώνεται το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου η οποία προετοιμάζει τον οργανισμό για το τραπέζι της Κυριακής του Πάσχα. Καλό είναι να αρκεστούμε σε ένα πιάτο μαγειρίτσας και λίγη σαλάτα, χωρίς αυγό και κάποιο επιπλέον κρεατικό, το οποίο θα δυσκολευτούμε να χωνέψουμε.

Την Κυριακή του Πάσχα κρίνεται απαραίτητη η κατανάλωση ενός ελαφριού πρωινού, όπως ένα τοστ ή λίγο γάλα με δημητριακά ή ένα αυγό βραστό με μια φέτα ψωμί ή μια λεπτή φέτα τσουρέκι, πριν την κατανάλωση του οβελία. Το μεσημέρι μην κάνετε υπερβολές, γεμίστε πρώτα το πιάτο σας με σαλάτα και προσθέστε μετά το κρέας και τους μεζέδες που θέλετε να φάτε. Αποφύγετε την πέτσα η οποία είναι σκέτο λίπος και έχει και πολύ αλάτι.  Αν υπάρχουν πίτες προτιμήστε να φάτε ένα κανονικό κομμάτι από την αγαπημένη σας πίτα και αποφύγετε να φάτε λίγο από όλες. Τρώτε μόνο από το πιάτο σας και μην τσιμπολογάτε από πιατέλες ή τη σούβλα ώστε να έχετε τον έλεγχο του τι και πόσο τρώτε, και τρώτε αργά, ώστε να προλάβει το στομάχι σας να δώσει σήμα στον εγκέφαλο ότι χόρτασε. Αν υπάρχει κάποιο γλυκό καταναλώστε μόνο ένα μικρό κομμάτι, κατά προτίμηση μερικές ώρες μετά το μεσημεριανό γεύμα ώστε να μην επιβαρυνθείτε με επιπλέον θερμίδες και λίπος. Μην κάνετε υπερβολές στο αλκοόλ, ειδικότερα αν δεν είστε συνηθισμένοι, και μην ξεχνάτε να πίνετε νερό ώστε να μην αφυδατωθείτε. Μετά το μεσημεριανό γεύμα καλό είναι αντί να ξαπλώσετε να κάνετε ένα μικρό περίπατο ώστε να βοηθήσετε την διαδικασία της πέψης. Για βραδινό προτιμήστε κάτι ελαφρύ όπως ένα γιαούρτι με φρούτα ή μια σαλάτα και αποφύγετε να καταναλώσετε τα περισσεύματα από το μεσημέρι.

Καλό Πάσχα!!!


 

Γαζής Π. Γιώργος, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Πεφανερωμένης 9 Λευκάδα, τηλ. 2645022822, 6944373860