Αρχική Μόνιμες Στήλες Διατροφή & Υγεία Αγκινάρα, ένα πραγματικό superfood.

Αγκινάρα, ένα πραγματικό superfood.

carciofi

Η αγκινάρα είναι ένα θαμνώδες πολυετές φυτό που ανήκει στην οικογένεια των Αστεροειδών και ευδοκιμεί σε όλες σχεδόν τις χώρες τις νότιας Ευρώπης. Τα φύλλα της είναι μεγάλα με βαθιές σχισμές, χρώμα γκριζωπό στο κάτω μέρος και το στέλεχός της είναι μακρύ με διακλαδώσεις. Πολλαπλασιάζεται με παραφυάδες κατά την άνοιξη ή το φθινόπωρο ενώ ο βλαστός της ξεραίνεται το καλοκαίρι. Από το φυτό χρησιμοποιείται στη μαγειρική το άνθος, που έχει σχήμα σφαιρικό, λίγο μακρύ και σαρκώδες.

Η αξία της είναι γνωστή από την αρχαιότητα τόσο για τη νοστιμιά της όσο και για τις θεραπευτικές τις ιδιότητες, αφού βοηθά στην αντιμετώπιση πολλών παθήσεων. Μπορούν να μαγειρευτούν στον ατμό, στο φούρνο ή στην κατσαρόλα, με τα φύλλα τους ή όχι, αν και τα φύλλα είναι εκείνα που προσφέρουν τα πιο σημαντικά οφέλη για την υγεία μας. Μια μέτρια αγκινάρα περιέχει το ¼ της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας σε βιταμίνη C, K καθώς και σε φυλλικό οξύ. Η αγκινάρα είναι επίσης εξαιρετική πηγή μαγνησίου, χαλκού, μαγγανίου, φωσφόρου, καλίου, σιδήρου, ασβεστίου και βιταμινών του συμπλέγματος B. Σε έρευνα που έλαβε χώρα από το Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ, διαπιστώθηκε ότι οι αγκινάρες, περιέχουν τα περισσότερα αντιοξειδωτικά από οποιοδήποτε άλλο λαχανικό και κατέχουν την έβδομη θέση σε μια μελέτη των επιπέδων αντιοξειδωτικών σε 1.000 διαφορετικά τρόφιμα. Τέτοιες αντιοξειδωτικές ενώσεις που περιέχονται στην αγκινάρα είναι το β – καροτένιο, η λουτεΐνη, η ζεαξανθίνη, η κουερσετίνη, η κυναρίνη, η ρουτίνη και πλήθος άλλων φλαβονοειδών και φαινολικών στοιχείων.

Τα οφέλη της αγκινάρας για την υγεία:

  • Περιέχει ελάχιστες θερμίδες, περίπου 47 ανά 100γρ. και θεωρείτε ως μια πολύ καλή πηγή φυτικών ινών και αντιοξειδωτικών. Οι φυτικές ίνες βοηθούν στην αποφυγή της δυσκοιλιότητας, τη μείωση της «κακής» LDL χοληστερόλης και μειώνουν το ρίσκο εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου.
  • Δρα προστατευτικά για το συκώτι. Περιέχει τις ουσίες κυναρίνη και σιλυμαρίνη, οι οποίες σύμφωνα με αρκετές μελέτες φαίνεται ότι μπορούν ακόμα και να αναγεννήσουν τον ηπατικό ιστό.
  • Μειώνει τη χοληστερόλη. Σύμφωνα με μελέτες φαίνεται ότι η αγκινάρα βοηθά στην μείωση της ολικής χοληστερόλης αίματος, καθώς αυξάνει την έκκρισή της στη χολή και αναστέλλει την ενδογενή σύνθεσή της από το σώμα.
  • Βοηθά κατά της νεφρολιθίασης γιατί έχει διουρητική δράση.
  • Είναι πολύ καλή πηγή φυλλικού οξέος. Το φυλλικό οξύ δρα ως συμπαράγοντας για ένζυμα που σχετίζονται στη σύνθεση του DNA και η επαρκή πρόσληψή του κρίνεται απαραίτητη κατά την εγκυμοσύνη καθώς προστατεύει το έμβρυο από βλάβες του νευρικού σωλήνα.
  • Είναι πολύ καλή πηγή βιταμίνης Κ, η οποία συμμετέχει στη διατήρηση της υγείας των οστών, ενεργοποιώντας την πρωτεΐνη οστεοκαλσίνη. Επίσης η βιταμίνη K φαίνεται ότι μειώνει τις νευρολογικές βλάβες στον εγκέφαλο και θεωρείτε χρήσιμη για ασθενείς με Alzheimer .
  • Είναι πολύ καλή πηγή βιταμινών C, A και βιταμινών του συμπλέγματος Β, όπως νιασίνη, πυριδοξίνη, θειαμίνη και παντοθενικό οξύ.
  • Είναι καλή πηγή αντιοξειδωτικών όπως η σιλυμαρίνη, το καφεϊκό οξύ και το φερουλικό οξύ, β-καροτένιο, λουτεΐνη και ζεαξανθίνη τα οποία προστατεύουν το σώμα από τις ελεύθερες ρίζες.
  • Είναι πολύ καλή πηγή ανόργανων στοιχείων, όπως χαλκός, ασβέστιο, κάλιο, σίδηρος, μαγγάνιο και φώσφορος. Το κάλιο βοηθά στον έλεγχο του καρδιακού ρυθμού και τη ρύθμιση της πίεσης. Το ασβέστιο συμβάλλει στην σύνθεση και προστασία των οστών. Ο χαλκός είναι απαραίτητος για την παραγωγή των ερυθροκυττάρων. Ο σίδηρος είναι απαραίτητος για τον σχηματισμό των ερυθροκυττάρων. Το μαγγάνιο χρησιμοποιείτε ως συμπαράγοντας για το αντιοξειδωτικό ένζυμο υπεροξειδική δισμουτάση.

Όλα τα οφέλη της αγκινάρας, υπάρχουν όσο αυτή είναι φρέσκια. Όταν μπαίνει στην κατάψυξη ή γίνεται τουρσί χάνει το μεγαλύτερο μέρος των θρεπτικών της συστατικών.

Γαζής Π. Γιώργος, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Πεφανερωμένης 9 Λευκάδα, τηλ. 2645022822, 6944373860