Αρχική Μόνιμες Στήλες Διατροφή & Υγεία Η διατροφή του φοιτητή

Η διατροφή του φοιτητή

health-fitness-2016-03-eating-pizza-main

Η φοιτητική ζωή αποτελεί για τα νέα παιδιά μια από τις ωραιότερες περιόδους της ζωής τους αλλά και μια νέα πρόκληση, αφού που πλέον απομακρύνονται από το οικογενειακό περιβάλλον και τις ανέσεις που αυτό προσφέρει. Μέσα στην γενική αλλαγή τρόπου ζωής στο διάστημα αυτό το σημαντικότερο που παρατηρείτε είναι η αλλαγή των διατροφικών συνηθειών.

Η διατροφή των φοιτητών συνήθως λόγω έλλειψης χρόνου και κυρίως… διάθεσηςαποτελείτε κατά κύριο λόγο από ακανόνιστα υπερθερμιδικά γεύματα, πλούσια σε λιπαρά και μικρής θρεπτικής αξίας, αυξημένη κατανάλωση ανθυγιεινών σνακ, καφέ και οινοπνευματωδών ποτών. Τα παραπάνω μπορούν να οδηγήσουν σε σημαντική αύξηση του σωματικού βάρους και διατροφικές ελλείψεις με συμπτώματα όπως η αναιμία, η μειωμένη πνευματική απόδοση, κόπωση και αδυναμία. Ακολουθώντας μερικές απλές συμβουλές που ακολουθούν, μπορεί ο καθένας να διαχειριστεί την καθημερινή του διατροφή εύκολα και υγιεινά!

Φάτε πρωινό! Δεν θεωρείται τυχαία το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας, αφού μας δίνει την απαραίτητη ενέργεια για την εκτέλεση κάθε δραστηριότητας  και συμβάλλει σε  καλύτερες επιδόσεις στα μαθήματα. Μερικές καλές επιλογές αποτελούν το γάλα με δημητριακά ολικής άλεσης, φρυγανιές με μέλι ή μαρμελάδα, ένα τοστ με τυρί και ένα ποτήρι χυμό, ένα κουλούρι Θεσσαλονίκης κ.α. Σε περίπτωση που η μέρα περιέχει πολλά μαθήματα στη σειρά μπορείτε να έχετε μαζί μερικά αποξηραμένα φρούτα ή ανάλατους ξηρούς καρπούς, τα οποία θα σας δώσουν ενέργεια και θα καθυστερήσουν το αίσθημα της πείνας.

Την ώρα του κυρίως γεύματος, αν είστε ακόμη στη σχολή μπορείτε να φάτε μια μερίδα μαγειρευτό φαγητό από την φοιτητική λέσχη ή ναεπιλέξετε κάτι υγιεινό από το κιλικίο, όπως ένα σάντουιτς με γαλοπούλα ή τόνο. Ένα εστιατόριο με μαγειρευτά φαγητά, μπορεί επίσης να αποτελέσει μια καλή επιλογή. Σε περίπτωση που είστε σπίτι δοκιμάστε να μαγειρέψετε ακολουθώντας τις πολύτιμες συμβουλές της μαμάς ή συνταγές από ένα βιβλίο μαγειρικής. Μια άλλη εύκολη λύση είναι μια σαλάτα με αυγό, με τόνο, με κοτόπουλο ή με ζυμαρικά. Εναλλακτικάμπορείτε να επιλέξετε υγιεινές επιλογές από έξω, προτιμώντας για παράδειγμα σουβλάκι κοτόπουλο αντί για γύρο χοιρινό συνοδευόμενο με σαλάτα αντί για πατάτες τηγανιτές. Αποφύγετε να παίρνετε πίτσες, πεινερλί και φαγητά με κρέμα γάλακτος τα οποία είναι πλούσια σε λίπος και θερμίδες.

Το ψυγείο του φοιτητή θα πρέπει να είναι εφοδιασμένο με φρούτα ή φυσικό χυμό, λαχανικά εποχής, γιαούρτι ή γάλα και υλικά για τοστ, (γαλοπούλα, τυρί χαμηλών  λιπαρών) ώστε να υπάρχουν επιλογές γευμάτων για όλες τις ώρες της ημέρας. Φροντίστε να έχετε πάντα στην κουζίνα σας, μέλι ή μαρμελάδα, φρυγανιές ή κριτσίνια και ανάλατους ξηρούς καρπούς. Υγιεινά τρόφιμα που διατηρούνται για αρκετό καιρό!

Μην ξεχνάτε το νερό! Είναι σημαντικό να διατηρείτε τον οργανισμό σας ενυδατωμένο όλη την ημέρα. Η ποσότητα νερού που πρέπει να πίνει κανείς καθημερινά διαφέρει από άτομο σε άτομο, ωστόσο ο γενικός κανόνας είναι να πίνετε 6-8 ποτήρια νερό. Ταυτόχρονα καλό είναι να μειώσετε το αλκοόλ που πίνετε κάθε μέρα, καθώς έχει ελάχιστη διατροφική αξία, πολλές θερμίδες και σας αφυδατώνει.

Δεδομένων αυτών καλό θα ήταν κάθε φοιτητής πριν ξεκινήσει τις σπουδές του να μάθει να μαγειρεύει κάποια απλά και βασικά γεύματα, αλλά και πώς να χειρίζεται με ασφάλεια την κουζίνα ώστε να αποφύγει πιθανούς τραυματισμούς και πρόκληση ζημιών. Ένα από τα πιο συχνά και επικίνδυνα λάθη που μπορούν να συμβούν στην κουζίνα ενός φοιτητή είναι να πάρει φωτιά το λάδι στο τηγάνι, σε περίπτωση που συμβεί κάτι τέτοιο να θυμάστε ότι ΔΕΝ ρίχνουμε νερό στο τηγάνι γιατί το λάδι θα σκάσει και θα σας κάψει. Αν υπάρχει διαθέσιμος πυροσβεστήρας τον χρησιμοποιούμε, ή βάζουμε ένα καπάκι κατσαρόλας πάνω στο τηγάνι και κόβουμε το οξυγόνο στη φωτιά.

Γιώργος Π. Γαζής