Αρχική Μόνιμες Στήλες Διατροφή & Υγεία Αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας

Αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας

baby-hard

Γράφει η Μαρία Φωτεινού.

Αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας

Ο όρος δυσκοιλιότητα αναφέρεται στη δυσκολία κατά την κένωση και σε μειωμένη κινητικότητα του εντέρου για μεγάλο χρονικό διάστημα. Τα συμπτώματα χαρακτηρίζονται από φούσκωμα, κοιλιακό άλγος, σκληρά και ξηρά περιττώματα. Η φυσιολογική συχνότητα κενώσεων ποικίλει από 3 φορές εβδομαδιαίως μέχρι 3 φορές ημερησίως. Επομένως αν κάποιο άτομο έχει λιγότερες από τρεις κενώσεις την εβδομάδα τότε ανήκει στο 10-20% του πληθυσμού που υποφέρει από δυσκοιλιότητα.
Σύμφωνα με επιδημιολογικές μελέτες, δυσκοιλιότητα σε μεγαλύτερο βαθμό και με μεγαλύτερη συχνότητα, εμφανίζεται στις γυναίκες καθώς και σε ηλικιωμένους ανθρώπους άνω των 70 ετών. Μπορεί να αποτελεί ένα πρόβλημα χρόνιο ή και παροδικό όπως στις εγκύους, σε άτομα που έχουν αλλάξει διατροφικές συνήθειες ή λόγω της χρήσης συγκεκριμένων φαρμάκων.
Η δυσκοιλιότητα είναι σύμπτωμα και όχι συγκεκριμένη αρρώστια. Ανεξάρτητα όμως από τα αίτια, το πρόβλημα είναι αρκετά ενοχλητικό και επηρεάζει την καθημερινή μας διάθεση και ενέργεια. Ας δούμε λοιπόν μερικούς εύκολους, φυσικούς και αποτελεσματικούς τρόπους αντιμετώπισής της.

• Φυτικές σας ίνες
Οι φυτικές ίνες έχουν τη δυνατότητα να απορροφούν μεγάλες ποσότητες νερού, βοηθώντας έτσι ώστε το περιεχόμενο του εντέρου να είναι μαλακό και να ωθείται προς τα έξω με μεγαλύτερη ευκολία. Θα τις βρείτε στα πλήρη δημητριακά, στα φρούτα (ιδίως αυτά που τρώγονται με τη φλούδα), στα όσπρια και στα λαχανικά. Εάν απέχατε από όλα τα παραπάνω για καιρό, αυξήστε σταδιακά την πρόσληψη φυτικών ινών και μην το παρακάνετε, διότι παραμονεύουν γαστρικές διαταραχές όπως τυμπανισμός, μετεωρισμός και τελικά επιδείνωση της δυσκοιλιότητας. Μπορείτε να ξεκινήσετε επιλέγοντας αμυλώδη λαχανικά όπως καλαμπόκι, μπιζέλια, φασόλια, αρακά, πατάτες κ.λ.π. , μετά να προχωρήσετε στα υπόλοιπα λαχανικά φρούτα και όσπρια, καθώς και σε πλήρη-ολικής αλέσεως- δημητριακά. Συνεχίστε με τροφές που είναι πιο πλούσιες σε φυτικές ίνες (που τρώγονται με το φλοιό και τους σπόρους) όπως βερίκοκα, αχλάδια, ροδάκινα, σύκα και δαμάσκηνα (ακόμα και αποξηραμένα).

• Κατανάλωση υγρών
Η μειωμένη πρόσληψη υγρών (λιγότερο από 1,5 λίτρο/ημέρα) και η χαμηλή ενυδάτωση έχει συνδεθεί με αργό πέρασμα των περιττωμάτων από το κόλον και με μικρότερο όγκο εξόδου, εμποδίζοντας ή επιφέροντας επώδυνη κένωση. Μια καλή τακτική είναι να πίνετε τουλάχιστον 1,5 λίτρο νερού (1 μεγάλο μπουκάλι) την ημέρα επιπρόσθετα από τη λήψη άλλων υγρών. Θα μπορούσατε επίσης να ξεκινήσετε την μέρα σας πίνοντας 1 ποτήρι ξεστό νερό που θα έχετε προσθέσει μέσα 1 κουταλάκι μέλη, μιας και τα πρεβιοτικά συστατικά που περιέχει το μέλι συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας.

• Φυσική δραστηριότητα
Οι δραστηριότητες που περιλαμβάνουν κίνηση-μετατόπιση του σώματος και εκτελούνται με ζωηρό αλλά μέτριο ρυθμό (π.χ. έντονο περπάτημα, τζόγκινκγ, κολύμβηση, ποδήλατο κτλ) είναι ιδιαίτερα ευεργετικές μιας και κινητοποιούν τη συσταλτικότητα του εντέρου. Αντιθέτως η έντονη άσκηση ίσως να επιδεινώσει την κατάσταση όταν προϋπάρχει τάση για δυσκοιλιότητα.

• Αυξήστε την πρόσληψη προβιοτικών
Τα προβιοτικά είναι ζωντανά βακτήρια, κατά βάση βακτήρια του γαλακτικού οξέος, τα οποία θεωρούνται ευεργετικά για την υγεία του εντέρου. Το γιαούρτι και ακόμα περισσότερο το ξυνόγαλο, περιέχει προβιοτικούς οργανισμούς (κυρίως μπιφιδοβακτήρια και λακτοβάκιλλους) που συμμετέχουν καθοριστικά στη διατήρησης της ισορροπίας της εντερικής χλωρίδας. Συνδυάστε το με λίγο μέλι και ωμά αμύγδαλα ή με δημητριακά ολικής άλεσης και πολύ πιθανόν σύντομα να αισθανθείτε βελτίωση…

Αν παρά τις βελτιωτικές σας κινήσεις το πρόβλημα παραμείνει τότε η χορήγηση από τον γιατρό σας ενός υπακτικού φαρμάκου που δρα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και η συνέχιση της πρόσληψης επαρκούς ποσότητας των κατάλληλων διαλυτών φυτικών ινών αποτελεί το επόμενο βήμα αντιμετώπισης της δυσκοιλιότητας . Το υπακτικό φάρμακο εξασφαλίζει την αποτελεσματική και προγραμματισμένη δράση, ενώ η συνεχής πρόσληψη των κατάλληλων διαλυτών φυτικών ινών βοηθά στην περαιτέρω ρύθμιση της εντερικής λειτουργίας. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται η ολοκληρωμένη αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας.

Τέλος, πρέπει να αναφερθεί ότι αν κάποιος εμφανίσει δυσκοιλιότητα η οποία ξεκινήσει αιφνίδια ή χειροτερεύσει χωρίς να υπάρχει προφανής αιτία (π.χ αλλαγή στη διατροφή, στρεσογόνο συμβάν, ταξίδι κλπ), αν παρατηρήσει αίμα στα κόπρανά του, όταν δεν υπάρχουν κενώσεις για μεγάλο διάστημα (συνήθως μεγαλύτερο της εβδομάδας), παρότι βελτιώθηκε η διατροφή και η πρόσληψη υγρών, πρέπει να απευθυνθεί στο γιατρό του ώστε να διερευνηθεί η αιτία του προβλήματος!

http://www.mylefkada.gr/http://www.mylefkada.gr/wp-content/uploads/2012/01/maria_foteinou.jpg