Αρχική Μόνιμες Στήλες Διατροφή & Υγεία Ζύθος ευφραίνει καρδίαν

Ζύθος ευφραίνει καρδίαν

beer

Γράφει η Μαρία Φωτεινού.

Τα κύρια συστατικά της μπύρας είναι το νερό, η βύνη, η μαγιά και ο λυκίσκος, τα οποία υπόκεινται στη διαδικασία της ζύμωσης ώστε να παραχθεί το τελικό προϊόν. Οι παλιότερες αναφορές που έχουμε για την ύπαρξή της, αξιολογούνται ότι είναι 6000 ετών και αναφέρονται στους Σουμέριους, οι οποίοι ανακάλυψαν την ζύμωση κατά τύχη. Πιθανότατα ένα κομμάτι ψωμιού βράχηκε και ξεχάστηκε. Μετά από λίγο καιρό άρχισε να ζυμώνεται με τη βοήθεια ζυμών του αέρα, και τελικά παράχθηκε μία αλκοολούχος πούλπα. Αργότερα ο πολιτισμός των Βαβυλώνιων, ο οποίος βασιζόταν σε αυτόν των Σουμέριων, εξέλιξαν την τεχνική παραγωγής μπύρας και μάλιστα την εξήγαγαν. Από την Αίγυπτο πέρασε στην Ελλάδα, από εδώ στη Ρώμη και παρόλο που στην αρχαιότητα θεωρούταν ποτό των βαρβάρων, πολύ κατώτερης ποιότητας από το κρασί, τελικά η μπύρα στις μέρες μας πρωταγωνιστεί στην παγκόσμια βιομηχανία αλκοολούχων ποτών.

Ξανθιά, Μαύρη, Κόκκινη… τα είδη της μπύρας είναι τόσα πολλά που μπορούν να καλύψουν σχεδόν όλα τα γούστα των καταναλωτών. Κάθε λαός έχει τη δική του κουλτούρα μπύρας κι έχει δημιουργήσει το δικό του σκηνικό για να καταναλώσει αυτό το ελαφρύ, δροσιστικό και παρεΐστικο ποτό. Εκτός όμως από την απόλαυση που μας προσφέρει ένα ποτήρι παγωμένης μπύρας, ποια είναι η θέση της στην διατροφή και στην υγεία μας;

Όπως και το κρασί έτσι και η μπύρα ανήκουν στα οινοπνευματώδη ποτά που εκτός από αλκοόλ περιέχουν κι άλλα θρεπτικά συστατικά. Η θρεπτική αξία της μπύρας διαφέρει ανάλογα με τις πρώτες ύλες παραγωγής της και τη διαδικασία της ζύμωσης. Σε γενικές γραμμές στη μπύρα συναντάμε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως ριβοφλαβίνη (Β2), νιασίνη (Β3), πυριδοξίνη (Β6), φυλλικό οξύ και μικρές ποσότητες βιταμίνης Β12, καθώς και μέταλλα και ιχνοστοιχεία όπως κάλιο, φώσφορο, σελήνιο, μαγνήσιο και μικρές ποσότητες ασβεστίου. Το κριθάρι και η παρουσία του λυκίσκου στη διαδικασία παραγωγής της φαίνεται να ευθύνονται και για το περιεχόμενό της σε αντιοξειδωτικά.

• Καρδιαγγειακή Υγεία

Έρευνες έχουν δείξει ότι η μπύρα είναι ένα ποτό, που με την ιδιαίτερη σύστασή του σε αλκοόλ και αντιοξειδωτικά (φλαβονοειδή, όπως η τυροσόλη και η ρεσβερατρόλη), μπορεί να δράσει ευεργετικά στη λειτουργικότητα της καρδιάς και των αγγείων, μειώνοντας τα επίπεδα της LDL (κακής) χοληστερόλης, όταν βέβαια η κατανάλωσή της γίνεται με μέτρο.

Επιπλέον η μπύρα είναι καλή πηγή πυριτίου. Το πυρίτιο επιδρά στα αγγεία, κάνοντάς τα πιο ελαστικά και πιο ικανά να διαστέλλονται, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό αφού αυτές οι ιδιότητές τους φαίνεται ότι χάνονται με την αύξηση της ηλικίας, αλλά και εξαιτίας κάποιων περιβαλλοντικών παραγόντων όπως το κάπνισμα, η κακή διατροφή και η παχυσαρκία.

Έτσι λοιπόν η μέτρια κατανάλωσή μπύρας μπορεί να εμποδίσει την εκδήλωση καρδιαγγειακών προβλημάτων.

• Υγεία Οστών

Η μπύρα λόγω του πυριτίου, το οποίο συμβάλλει στην πυκνότητα των οστικών μετάλλων, μπορεί ενδεχομένως να βοηθά τα οστά να διατηρούνται δυνατά. Το πυρίτιο είναι σημαντικό για την ανάπτυξη των οστών και του συνδετικού ιστού και βοηθά να μειωθεί ο κίνδυνος οστεοπόρωσης. Επιπλέον, η παρουσία αιθανόλης στη μπύρα φέρεται να αναστέλλει την φθορά των οστών.

• Μπύρα & Γαστρεντερική υγεία

Επιστημονικές έρευνες έχουν αποδείξει ότι τα άτομα που πίνουν μπύρα με μέτρο, προστατεύονται περισσότερο από τον υπόλοιπο πληθυσμό από το «ελικοβακτηρίδιο το πυλωρού», στο οποίο οφείλεται η πλειονότητα των ελκών του στομάχου.

• Οι νεφροί και η μπύρα

Η κατανάλωση μπύρας συσχετίστηκε με μειωμένο κίνδυνο για πέτρες στους νεφρούς. Μάλιστα διαφάνηκε σε μερικές έρευνες ότι η μπύρα μειώνει περισσότερο τον κίνδυνο για νεφρολιθίαση από άλλα αλκοολούχα ποτά.

• Στη μάχη κατά του Αλτσχάιμερ;

Οι επιστήμονες ψάχνουν, μεταξύ άλλων, και τη σχέση του πυριτίου με τη νόσο Αλτσχάιμερ, καθώς βρήκαν ότι το πυρίτιο εμποδίζει τη συσσώρευση μεγάλων ποσοτήτων αλάτων αλουμινίου στον οργανισμό, τα οποία ενδέχεται να αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου.

• Η μπύρα προκαλεί «κοιλιά»;;

H μπύρα προκαλεί μεν φούσκωμα, λόγω του διοξειδίου του άνθρακα που περιέχει, αυτό όμως φεύγει γρήγορα. Δεν είναι η μπύρα που ευθύνεται για την αυξημένη περίμετρο της μέσης ενός άνδρα ή μιας γυναίκας, αλλά η πρόσληψη περισσότερων θερμίδων από εκείνες που έχει ανάγκη. Μην ξεχνάτε ότι οι θερμίδες ενός αλκοολούχου ποτού εξαρτώνται από την περιεκτικότητα του σε αλκοόλ. Όσο μεγαλύτερη είναι η περιεκτικότητα του σε αλκοόλ τόσο περισσότερες θερμίδες περιέχει. Επομένως θα μπορούσαμε να πούμε ότι η μπύρα είναι από τις καλύτερες επιλογές και για όσους προσέχουν τη διατροφή τους, μιας και έχει λιγότερες θερμίδες σε σχέση με τα υπόλοιπα αλκοολούχα ποτά. Πιο συγκεκριμένα η μπύρα αποδίδει περίπου 43 θερμίδες ανά 100 ml σε αντίθεση με τα υπόλοιπα οινοπνευματώδη ποτά που δίνουν 250 θερμίδες ανά 100 ml.

• Συμπερασματικά

Η μέτρια κατανάλωση μπύρας δεν παχαίνει, αντίθετα προσφέρει μια σειρά θρεπτικών συστατικών με ωφέλιμη δράση για τον οργανισμό. Τέλος, προκειμένου να απολαύσουμε το αγαπημένο μας ποτό χωρίς καμία τύψη είναι σημαντικό να το συνοδεύουμε με ελαφριά πιάτα όπως μια ποικιλία τυριών ή θαλασσινά και όχι με τηγανιτούς μεζέδες.

Προσοχή! Όλα τα προαναφερθέντα αφορούν μέτρια κατανάλωση. Αν οι προσλαμβανόμενες ποσότητες αλκοόλης είναι μεγαλύτερες, τα ευεργετικά του οφέλη όχι μόνο εξανεμίζονται, αλλά γυρνούν και ως μπούμερανγκ εναντίον μας!

Ως μέτρια κατανάλωση αλκοόλ ορίζεται η καθημερινή πρόσληψη 30 γραμμαρίων αλκοόλης για τους άνδρες και 20 γραμμαρίων αλκοόλης για τις γυναίκες. Ένα ποτήρι μπίρας περιέχει περίπου 10-12 γραμμάρια αλκοόλης.

http://www.mylefkada.gr/http://www.mylefkada.gr/wp-content/uploads/2012/01/maria_foteinou.jpg