Αρχική Μόνιμες Στήλες Διατροφή & Υγεία Ένα μήλο την ημέρα… τη χοληστερίνη κάνει πέρα!

Ένα μήλο την ημέρα… τη χοληστερίνη κάνει πέρα!

apple

Γράφει η Μαρία Φωτεινού.

Το μήλο είναι από τα πιο αγαπημένα και ευρύτατα καλλιεργούμενα φρούτα με μακροβιότατη ιστορία. Οι συνειρμοί που κουβαλάει αυτό το φρούτο είναι αμέτρητοι. Οι πρωτόπλαστοι παρά τη θεϊκή εντολή, το έφαγαν για να αποκτήσουν τη γνώση. Στη σκανδιναβική μυθολογία, το μήλο είναι σύμβολο αιώνιας νιότης και ομορφιάς, ενώ στον παράδεισο της μυθολογίας των Kελτών, τα μήλα είναι οι καρποί της λήθης ή της αναγέννησης. Για τους Πυθαγόρειους, συμβόλιζε το απόκρυφο και το κλειδί κάθε γνώσης καλής ή κακής, ενώ τα «μήλα των Εσπερίδων» λεγόταν ότι εξασφάλιζαν νιότη και αθανασία. Ανά τους αιώνες λοιπόν τα μήλα αποτέλεσαν σύμβολο μακροζωίας.
Και φυσικά ποιος από μας δεν έχει ακούσει αυτή την πασίγνωστη λαϊκή ρήση, «Ένα μήλο την ημέρα… το γιατρό τον κάνει πέρα» που πλέον και επιστημονικά έχει αποδειχθεί πέρα για πέρα αληθινή!

Τα μήλα είναι εξαιρετική πηγή φυτικών ινών, βιταμίνης C, καλίου και φλαβονοειδών ουσιών. Οι θρεπτικές αυτές ουσίες συμβάλουν στην ομαλότερη πέψη, στην καλύτερη λειτουργία του εντερικού σωλήνα και του αναπνευστικού συστήματος, ενώ ο συνδυασμός της δράσης της πηκτίνης και των αντιοξειδωτικών ουσιών που περιέχουν τα μήλα, έχει θεωρηθεί ως μια από τις καλύτερες ασπίδες κατά του διαβήτη. Μέσα σε όλες αυτές τις ωφέλιμες ιδιότητες, δεν πρέπει να ξεχάσουμε και την βελτίωση της καρδιαγγειακής υγείας, αφού η κατανάλωση μήλων μειώνει δραστικά την «κακή» χοληστερόλη LDL στο αίμα. Αυτό το τελευταίο, δεν είναι μια καινούρια ανακάλυψη, ωστόσο τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας Αμερικανών επιστημόνων είναι ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά. Συγκεκριμένα:
Η μελέτη, η οποία χρηματοδοτήθηκε από έναν όμιλο μηλοπαραγωγών και δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Journal of Functional Foods», έγινε σε άτομα ηλικίας 40 ως 60 ετών, τα οποία δεν κάπνιζαν, δεν συνήθιζαν να τρώνε μήλα περισσότερες από δυο φορές τον μήνα ενώ δεν έπαιρναν και κάποιο συμπλήρωμα με πολυφαινόλες ή κάποιο άλλο φυτικό εκχύλισμα.

Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες: οι εθελοντές της πρώτης ομάδας έτρωγαν ένα μήλο την ημέρα επί τέσσερις εβδομάδες, εκείνοι της δεύτερης ομάδας έπαιρναν μια κάψουλα που περιείχε 194 μιλιγκράμ πολυφαινόλης και η τρίτη έπαιρνε ένα εικονικό χάπι (πλασέμπο) κάθε μέρα. Μετά το τέλος του πειράματος οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όσοι έτρωγαν μήλα, τα επίπεδα της LDL χοληστερόλης (η οποία συνδέεται με σκλήρυνση των αρτηριών και αυξημένο καρδιαγγειακό κίνδυνο) είχαν μειωθεί έως και κατά 40%, αισθητά μικρότερη μείωση εμφάνισαν και όσοι έπαιρναν συμπληρώματα με πολυφαινόλες, ενώ όσοι πήραν το εικονικό φάρμακο δεν παρουσίασαν καμία διαφορά στα επίπεδα της LDL χοληστερόλης.

Όταν η «κακή» LDL χοληστερόλη αντιδρά με ελεύθερες ρίζες, οξειδώνεται και παίρνει μια μορφή που προκαλεί αρτηριοσκλήρωση.
«Είδαμε τεράστια επίδραση στην αποτροπή της οξείδωσης της LDL με μόλις ένα μήλο την ημέρα μέσα σε τέσσερις εβδομάδες» τόνισε ο επικεφαλής της μελέτης Ρόμπερτ Ντι Σιλβέστρο, καθηγητής στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Οχάιο. Όπως υπογράμμισε, η διαφορά που διαπιστώθηκε ήταν παρόμοια με αυτήν που παρατηρείται μεταξύ ανθρώπων με φυσιολογικές αρτηρίες σε σχέση με όσους πάσχουν από στεφανιαία νόσο.
Όπως είπε, η δράση των μήλων είναι πολύ πιο αποτελεσματική σε σχέση με άλλες αντιοξειδωτικές τροφές, όπως η κουρκουμίνη, το πράσινο τσάι και το εκχύλισμα ντομάτας. «Δεν είναι όλα τα αντιοξειδωτικά ίδια, όσον αφορά τη συγκεκριμένη δράση», πρόσθεσε.

Μια εξήγηση για την εντυπωσιακή δράση του μήλου στην αποτροπή της οξείδωσης της LDL εντοπίζεται στις πολυφαινόλες, αυτή όμως δεν είναι αρκετή όπως αναφέρει ο κ. Ντι Σιλβέστρο. «Νομίζουμε ότι οι πολυφαινόλες ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό, προσπαθήσαμε όμως να τις απομονώσουμε χρησιμοποιώντας την ποσότητα που θα έπαιρνε κάποιος τρώγοντας ένα μήλο την ημέρα και τα αποτελέσματα δεν ήταν τα ίδια» υπογράμμισε.
«Διαπιστώσαμε ότι τα εκχυλίσματα πολυφαινολών παρουσίαζαν μια μετρήσιμη επίδραση, όχι όμως τόσο ισχυρή όσο αυτό καθαυτό το μήλο» πρόσθεσε ο ειδικός. «Αυτό μπορεί να οφείλεται είτε στο γεγονός ότι υπάρχουν και άλλες ουσίες στο μήλο που συνεισφέρουν σε αυτή την επίδραση είτε, σε ορισμένες περιπτώσεις, στο ότι αυτές οι βιοδραστικές ουσίες δείχνουν να απορροφώνται καλύτερα όταν λαμβάνονται από τις τροφές».
Η μελέτη επίσης βρήκε μια αύξηση στις αντιοξειδωτικές ιδιότητες του σάλιου σε όσους έτρωγαν μήλα καθημερινά, γεγονός που μπορεί να έχει προστατευτική δράση για τα δόντια τους.

Μερικές χρήσιμες συμβουλές
• Καταναλώστε τουλάχιστον ένα μήλο την ημέρα, χωρίς όμως να βάλετε σε δεύτερη μοίρα τα υπόλοιπα φρούτα.
• Συνιστάται να καταναλώνετε ολόκληρο, μαζί με τη φλούδα, διότι στο εξωτερικό περίβλημα βρίσκονται κυρίως οι φυτικές ίνες, τα φλαβονοειδή και η κερσετίνη. Δυστυχώς, στα συμβατικά καλλιεργούμενα μήλα, η φλούδα είναι το τμήμα του φρούτου που είναι πιθανότερο να περιέχει κατάλοιπα φυτοφαρμάκων, γι’ αυτό είναι προτιμότερο να επιλέγετε μήλα που έχουν καλλιεργηθεί βιολογικά.
• Αγοράζετε μήλα που έχουν μικρό έως φυσιολογικό μέγεθος και δείχνουν καθαρά και συμπαγή. Επιλέξτε μήλα χωρίς χτυπήματα και αλλοιώσεις. Πριν τα καταναλώσετε, πλύνετέ τα προσεκτικά με άφθονο νερό.
• Προτιμήστε τα κόκκινα μήλα, που είναι πλουσιότερα σε αντιοξειδωτικές ουσίες.
• Δοκιμάστε να προσθέσετε κομματάκια μήλου σε σαλάτες λαχανικών, π.χ. με κόκκινο-άσπρο λάχανο και καρότο, ή με μαρούλι, ρόκα, ντοματάκια, κίτρινη-πράσινη πιπεριά και τριμμένο καρύδι.

http://www.mylefkada.gr/http://www.mylefkada.gr/wp-content/uploads/2012/01/maria_foteinou.jpg