Αρχική Μόνιμες Στήλες Διατροφή & Υγεία Το Hangover, τα ποτά και τα ξενύχτια

Το Hangover, τα ποτά και τα ξενύχτια

hangover

Γράφει η Μαρία Φωτεινού.

Kαλός καιρός, ζεστές νύχτες… και τα μπαράκια στην παραλία έχουν πια την τιμητική τους. Και επειδή η διάθεσή μας το καλοκαίρι φτιάχνει, το ένα ποτό γίνεται δύο, και τα δύο μπορεί να γίνουν πολλά. Συνήθως σταματάμε έγκαιρα, τι γίνεται όμως όταν ξεφύγουμε και ο κόσμος γύρω μας αρχίζει να γυρίζει;

Η έννοια «σύνδρομο επόμενης μέρας οινοπνευματοποσίας» αγγλιστί «hangover» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1904. Περιγράφει την κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε το πρωινό της επομένης, μετά από μια νύχτα υπέρμετρης κατανάλωσης αλκοόλ. Τα ποιο συνηθισμένα συμπτώματα είναι πονοκέφαλος, έντονη δίψα, ναυτία, υπερσιαλόρροια, έμετος, υπερευαισθησία στο φως και το θόρυβο, δυσάρεστη γεύση στο στόμα, διαταραχές ύπνου και διάθεσης. Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα, μπορεί μαζί με τα προαναφερθέντα, να συνυπάρχει διάρροια, έντονη καταβολή δυνάμεων, αύξηση της θερμοκρασίας του σώματος, διαταραχές της συνειδήσεως με δυσκολία στην συγκέντρωση, καταθλιπτική διάθεση και υπνηλία που μπορεί να φθάσει μέχρι και το λήθαργο.

Τα συμπτώματα του hangover οφείλονται:

Στην αφυδάτωση. Η αιθανόλη έχει διουρητική δράση και έτσι αυξάνεται η παραγωγή ούρων. Εκτός από την απώλεια νερού, έχουμε και απώλεια χρήσιμων ηλεκτρολυτών, όπως κάλιο και μαγνήσιο. Η αφυδάτωση είναι η κύρια αιτία του πονοκεφάλου, της κούρασης, της δίψας και του λήθαργου. Επίσης, η δράση του αλκοόλ στο στομάχι ευθύνεται για την υπερσιαλόρροια, τη ναυτία ή τον έμετο, τα οποία επιδεινώνουν την αφυδάτωση.

Στην υπογλυκαιμία. Κατά το μεταβολισμό της αιθανόλης από διάφορα ένζυμα μειώνεται η γλυκογένεση στο συκώτι. Παράλληλα, το αλκοόλ προκαλεί μεγάλη έκκριση ινσουλίνης από το πάγκρεας. Από το συνδυασμό αυτών των διαδικασιών προκύπτει υπογλυκαιμία. Επειδή η γλυκόζη είναι η κύρια πηγή ενέργειας του εγκεφάλου, η έλλειψή της είναι υπεύθυνη για την κόπωση, τις διαταραχές συνείδησης και διάθεσης.

Στην αιθανολική δηλητηρίαση. Τα προϊόντα διάσπασης της αιθανόλης από τα ηπατικά ένζυμα είναι τοξικά, όπως η ακεταλδεϊνη, που ευθύνεται για μερικά από τα συμπτώματα του hangover και συγκεκριμένα για την έντονη εφίδρωση, τη ναυτία και τον έμετο. Ορισμένες ουσίες που χρησιμοποιούνται για να γλυκάνουν και να βελτιώσουν τη γεύση των ποτών πιθανόν να εντείνουν τα συμπτώματα του hangover λόγω της τοξικότητάς τους.

Τα συμπτώματα του hangover διαρκούν από μερικές ώρες μέχρι και 2-3 ημέρες μετά την τελευταία λήψη αλκοόλ. Το πόσο έντονα είναι εξαρτάται από ένα σύνολο παραγόντων όπως είναι η ηλικία, το φύλο, τα σωματομετρικά χαρακτηριστικά, ο γονότυπος, το οικογενειακό ιστορικό, η ενυδάτωση και η ικανότητα των ενζύμων του οργανισμού να αντεπεξέλθουν σε μια κατάσταση υπερβολικής μέθης. Σύμφωνα με έρευνες, οι γυναίκες και το μεγαλύτερο τμήμα του ασιατικού πληθυσμού φαίνεται να είναι πιο επιρρεπείς στην εμφάνιση του hangover, κυρίως λόγω της μειωμένης συγκέντρωσης αλκοολικής δευδρογονάσης, ενός ενζύμου, υπεύθυνου για τη διάσπαση του. Δεν υπάρχουν συνταγές άμεσης θεραπείας του hangover, μπορούμε όμως να ακολουθήσουμε κάποια βήματα, είτε για να το αποφύγουμε, είτε για να μετριάσουμε τα συμπτώματά του.

Πως θα αποφύγουμε το hangover

• Πρώτα απ’ όλα το προφανές…. να μην πίνουμε υπερβολικές δόσεις αλκοόλ!
• Δεν πίνουμε οινοπνευματώδη με άδειο στομάχι. Θα πρέπει, αντιθέτως, να έχουμε πάρει ένα καλό γεύμα προηγουμένως και να τρώμε κάτι και κατά τη διάρκεια της πόσης (φέτες φρούτων ή λαχανικών). Με αυτόν το τρόπο μεγαλώνουμε το χρόνο απορρόφησης του αλκοόλ στο λεπτό έντερο και επίσης αποφεύγουμε την υπογλυκαιμία.
• Σημαντικό ρόλο παίζει και η σωστή ενυδάτωση του οργανισμού, με το νερό, τους χυμούς ή τα αθλητικά ισοτονικά ποτά (πλούσια σε ηλεκτρολύτες Να, Κ) να αποτελούν την καλύτερη επιλογή. Ενδιάμεσα θα πρέπει να πίνουμε ένα τουλάχιστον ένα ποτήρι νερό για κάθε ποτήρι αλκοόλ που καταναλώνουμε.
• Τα ποτά που έχουν μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε αλκοόλ είναι πιο επικίνδυνα, ενώ άλλα μπορεί να είναι πιο βαριά εξαιτίας της σύνθεσής τους, όπως για παράδειγμα το κόκκινο κρασί. Όσο και αν μας φαίνονται ακίνδυνα τα κοκτέιλ έχουν συνήθως μεγαλύτερη ποσότητα αλκοόλης από ένα απλό ποτό. Γενικότερα, τα άχρωμα ποτά, όπως βότκα, τζιν, μεταβολίζονται ομαλότερα σε σύγκριση με τα έγχρωμα.
• Επιλέγουμε ένα μόνο είδος ποτού. Τα σφηνάκια και τα κοκτέιλ αποτελούν μεγάλη παγίδα, καθώς ανακατεύουμε πολλά διαφορετικά είδη.
• Πίνουμε με ρέγουλα. Το ιδανικό διάστημα είναι ένα ποτήρι την ώρα, αφού τόσος περίπου είναι και ο χρόνος που χρειάζεται το ήπαρ για να διασπάσει το αλκοόλ.
• Πριν πάμε για ύπνο, θα πρέπει να καταναλώσουμε μεγάλη ποσότητα νερού, και ένα ελαφρύ σνακ ώστε να αποφύγουμε την υπογλυκαιμία κατά τη διάρκεια της νύκτας.
Αν τελικά το μέτρο στην κατανάλωση αλκοόλ ξεπεραστεί και το hangover είναι αναπόφευκτο…. υπάρχουν μερικές πρακτικές που μπορούν να σας βοηθήσουν να αισθανθείτε καλύτερα.
• Κοιμηθείτε όσο το δυνατόν περισσότερο.
• Ενυδατώνετε συνέχεια τον οργανισμό σας, με νερό και με χυμούς φρούτων και λαχανικών, ώστε να αποκαταστηθεί η ισορροπία των ηλεκτρολυτών.
• Καλό είναι να αποφύγετε τον καφέ, διότι είναι διουρητικός και εντείνει την αφυδάτωση.
• Το πρωί φάτε 2 φέτες με μέλι, είναι ό,τι καλύτερο για την υπογλυκαιμία.
• Για να ξεπεραστεί η ναυτία, ένα μήλο ή μια μπανάνα ή και τα δυο μαζί, χτυπημένα στο μπλέντερ με λίγο πάγο, βοηθούν.
• Η χαμηλή συγκέντρωση των βιταμινών Β6 και Β12 παρατείνουν το hangover, καθώς το αλκοόλ εμποδίζει την απορρόφησή τους. Επομένως, η λήψη ενός πολυβιταμινούχου σκευάσματος θα βοηθήσει σημαντικά στην αποκατάσταση του οργανισμού.
• Η λήψη αντιόξινων βοηθά να μειωθούν οι στομαχικές ενοχλήσεις, ενώ ένα ήπιο αναλγητικό είναι χρήσιμο για τον πονοκέφαλο.
• Τα συχνά και μικρά γεύματα πλούσια σε φυτικές ίνες (ντομάτα, λάχανο) και υδατάνθρακες αποτελούν άριστη λύση για το hangover. Αποφύγετε την κατανάλωση λιπαρών και τηγανιτών τροφίμων, γιατί επιβαρύνουν περεταίρω το πεπτικό σύστημα και το συκώτι. Μια μακαρονάδα με φρέσκια σάλτσα ντομάτας ή μια κοτόσουπα αποτελούν άριστες επιλογές γεύματος.

Να θυμάστε πως η καλύτερη θεραπεία είναι πάντα η πρόληψη!!! Δεν πρέπει να πίνουμε παραπάνω από αυτό που μπορούμε να αντέξουμε.

Αν ήθελα να φτιάξω έναν κανόνα για το πόσο πρέπει να πίνει κανείς, θα έπαιρνα σαν υπόδειγμα ένα ρητό του Σερ Ουίλλιαμ Τέμπλ, που λέει: Το πρώτο ποτήρι για μένα, το δεύτερο για τους φίλους μου, το τρίτο στη μνήμη κάποιου αγαπημένου μου, και το τέταρτο για τους εχθρούς μου.

http://www.mylefkada.gr/http://www.mylefkada.gr/wp-content/uploads/2012/01/maria_foteinou.jpg