Αρχική Μόνιμες Στήλες Διατροφή & Υγεία Καλοκαιρινά φρούτα, το τερπνόν μετά του ωφελίμου!

Καλοκαιρινά φρούτα, το τερπνόν μετά του ωφελίμου!

fruits

Γράφει η Μαρία Φωτεινού.

Οι υψηλές θερμοκρασίες του καλοκαιριού έχουν γίνει πλέον καθημερινότητα. Ελαφριά ρούχα, καπέλο, γυαλιά ηλίου, νερό και ελαφριά γεύματα είναι οι συστάσεις των ειδικών για τις υψηλές θερμοκρασίες που σημειώνονται στην χώρα μας. . Όσον αφορά τα ελαφριά γεύματα την τιμητική τους αυτή την περίοδο έχουν τα καλοκαιρινά φρούτα, τα οποία δίνουν άρωμα, χρώμα, γεύση και δροσιά στη διατροφή μας. Ακόμη κι αν δεν είστε φανατικοί καταναλωτές τους, σίγουρα έχετε μικρή πιθανότητα να αντισταθείτε σε μια παγωμένη φέτα πεπόνι ή καρπούζι, ένα ζεστό καλοκαιρινό απόγευμα. Τα φρούτα του καλοκαιριού συνδυάζουν το «τερπνόν μετά του ωφελίμου» καθώς εκτός του ότι μας χορταίνουν και μας δροσίζουν, ενισχύουν την καλή λειτουργία του οργανισμού μας, χωρίς παράλληλα να μας φορτώνουν με περιττές θερμίδες. Εξοπλίζουν το οργανισμό με : ενέργεια χάρη στους υδατάνθρακες που περιέχουν, νερό, βιταμίνες, μέταλλα, φυτικές ίνες και αντιοξειδωτικά. Στο πλαίσιο ενός σωστού διαιτολογίου λοιπόν, που ακολουθεί τις αρχές της Μεσογειακής διατροφής, τα φρούτα πρέπει να εντάσσονται καθημερινά στη διατροφή μας.

• Κεράσια και βύσσινα

Είναι πλούσια σε βιταμίνη C και Α και περιέχουν ασβέστιο, κάλιο και φυτικές ίνες. Αυτό που κάνει τα κάνει ξεχωριστά είναι η περιεκτικότητα τους σε ανθοκυανίνες και β-καροτένιο. Και οι δύο ουσίες παρουσιάζουν αντιοξειδωτική και αντιφλωγμονώδη δράση. Επίσης τα φλαβονοειδή που υπάρχουν στα φρούτα αυτά, δρουν καρδιοπροστατευτικά.

10 κεράσια ή 10 βύσσινα ισοδυναμούν με 1 φρούτο και μας προσδίδουν περίπου 50 θερμίδες.

• Βερίκοκα

Η βήτα-καροτίνη τους, μετατρέπεται σε βιταμίνη Α στο σώμα μας και παίζει σημαντικό ρόλο στην υγεία της επιδερμίδας μας, βελτιώνοντας την υφή και αναπτύσσοντας τους ιστούς της, κάτι που χρειαζόμαστε όταν ταλαιπωρούμαστε από τον ήλιο. Ακόμη, τα βερίκοκα περιέχουν βιταμίνες του συμπλέγματος Β, βιταμίνη C, κάλιο, ασβέστιο, και πολλές φυτικές ίνες, ευεργετώντας έτσι την όραση και το πεπτικό μας σύστημα.

Θερμίδες: Περίπου 25 το ένα βερίκοκο.

• Ροδάκινα και νεκταρίνια

Από τα πιο αρωματικά φρούτα του καλοκαιριού, που μπορούν άνετα να αποτελέσουν το απογευματινό μας σνακ. Είναι πλούσια σε Βιταμίνη A, C. Είναι επίσης καλή πηγή καλίου το οποίο συμμετέχει στη λειτουργία του νευρικού συστήματος και στη ρύθμιση της πιέσεως, αντιοξειδωτικών ουσιών, β-καροτένιου (το οποίο τους προσφέρει το βαθύ ροδακινί χρώμα τους) και φλαβονοειδών, τα οποία επιβραδύνουν τη διαδικασία της γήρανσης, μειώνουν τον κίνδυνο κάποιων τύπων καρκίνου και καρδιακών παθήσεων. Θερμίδες: Περίπου 60 το ένα.

• Πεπόνι

Αποτελεί μια πολύ καλή πηγή αντιοξειδωτικών ουσιών (βιταμίνη Α, C, β-καροτίνη) και καλίου το οποίο συμμετέχει στην ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης. Είναι μέτριας περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες ενώ περιέχει πολύ νερό. Η βιταμίνη C του, τονώνει το ανοσοποιητικό μας, ενώ το β-καροτένιο εμφανίζει αντιοξειδωτική δράση καθώς προστατεύει τον οργανισμό από τις ελεύθερες ρίζες. Ακόμη, είναι πλούσιο σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, ενώ η βιταμίνη Α βοηθάει στην καλή λειτουργία της οράσεως και στο δέρμα.

Θερμίδες: περίπου 30 στα 100 γραμμάρια.

• Καρπούζι

Για το τέλος αφήσαμε τον αρχηγό του καλοκαιριού! Η πεποίθηση ορισμένων ότι το καρπούζι έχει μόνο νερό και ζάχαρη, απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Το καρπούζι έχει υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Α, C, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, φυτικές ίνες, λυκοπένιο, κάλιο κ.λ. Τα αντιοξειδωτικά του -και συγκεκριμένα το λυκοπένιο- καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες προστατεύοντας τον οργανισμό από φλεγμονές και τη δημιουργία διάφορων σοβαρών παθήσεων μακροπρόθεσμα, τονώνοντας το ανοσοποιητικό. Ακόμη, η βιταμίνη Β6 συντελεί στη βελτίωση της πνευματικής υγείας, συμβάλλοντας στη σύνθεση των νευροδιαβιβαστών του εγκεφάλου και το κάλιο ρυθμίζει την αρτηριακή πίεση. Η υψηλή του περιεκτικότητα σε νερό μας κρατά ενυδατωμένους, σε μια εποχή που το χρειαζόμαστε περισσότερο από ποτέ.

Θερμίδες: Περίπου 30 στα 100 γραμμάρια του φρούτου.

Εν κατακλείδι τα φρούτα είναι τροφή πλούσια σε θρεπτικά στοιχεία, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία ενώ προσφέρουν άφθονες φυτικές ίνες ενισχύοντας έτσι την καλή λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος. Αποτελούν βασική πηγή φλαβονοειδών, δηλαδή ουσιών με ισχυρή αντιοξειδωτική δράση που «θωρακίζουν» τον ανθρώπινο οργανισμό. Επιπλέον, αποτελούνται κατά 80-90% από νερό, γεγονός που τα καθιστά έναν πολύτιμο σύμμαχο κατά τη διάρκεια των καλοκαιριού καθώς συμβάλλουν στην καθημερινή ενυδάτωση του οργανισμού. Ακολουθώντας το πρότυπο της Μεσογειακής Διατροφής η ημερήσια κατανάλωση 3 μερίδων φρούτων την ημέρα κρίνεται απαραίτητη. Ο καλύτερος τρόπος κατανάλωσής τους είναι μεταξύ των γευμάτων, καθώς έτσι αυξάνεται η απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών τους και ελέγχεται το αίσθημα της πείνας.

http://www.mylefkada.gr/http://www.mylefkada.gr/wp-content/uploads/2012/01/maria_foteinou.jpg