Αρχική Μόνιμες Στήλες Διατροφή & Υγεία Πόσο light είναι τελικά τα light τρόφιμα;

Πόσο light είναι τελικά τα light τρόφιμα;

milk

Γράφει η Μαρία Φωτεινού.

Μια προσεκτική επίσκεψη στο κοντινό super market είναι αρκετή για να συνειδητοποιήσουμε πως ο κόσμος των light προϊόντων είναι μεγάλος και γίνεται ολοένα και πλουσιότερος: αναψυκτικά, παγω¬τά, αλλαντικά, μαγιονέζα, μαργαρίνη, μπισκότα, σάλτσες, ακόμη και μπύρες light, έχουν κατακλίσει την αγορά! Η αιτία είναι απλή. Τα αυξανόμενα ποσοστά παχυσαρκίας καθώς και κάποια νοσήματα (π.χ. υπέρταση, διαβήτης) που χρήζουν μειωμένη πρόσληψη συγκεκριμένων θρεπτικών συστατικών, οδήγησαν τις βιομηχανίες τροφίμων στο σχεδιασμό αυτής της νέας σειράς προϊόντων για να καλύψουν τις απαιτήσεις του αγοραστικού κοινού.

Πότε χαρακτηρίζεται ένα προϊόν light;

Σύμφωνα με τον Κώδικα Τροφίμων και Ποτών, σε ένα προϊόν μπορεί να αναγράφεται στην διατροφική του ετικέτα η ένδειξη light όταν πληρεί ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

• Έχει τουλάχιστον 30% λιγότερες θερμίδες από το αντίστοιχο κανονικό προϊόν.

• Έχει τουλάχιστον 50% μικρότερη περιεκτικότητα σε κάποιο θρεπτικό συστατικό όπως λίπος ή νάτριο ή ζάχαρη από το αντίστοιχο κανονικό προϊόν.

• Το κύριο συστατικό του είναι μειωμένο κατά 50% τουλάχιστον, σε σχέση με το αντίστοιχο κανο¬νικό προϊόν. Επομένως, η ένδειξη «light» μπο¬ρεί να αφορά μόνο το χρώμα, το άρωμα ή τη γεύση ενός τροφίμου και όχι τις θερμίδες του.

Αποκωδικοποιώντας τις ετικέτες!

Πότε ένα τρόφιμο χαρακτηρίζεται «χαμηλών λιπαρών», «χωρίς σάκχαρα» ή «χωρίς νάτριο»; Μάθετε πώς να αποκωδικοποιείτε τις ετι¬κέτες των ελαφριών προϊόντων.

› Χαμηλά λιπαρά: Δεν περιέχει περισσότερα από 3 γρ. λιπαρά ανά 100 γρ. για στερεές τροφές ή 1,5 γρ. λιπαρά ανά 100 ml για υγρές τροφές.

› Χωρίς λιπαρά: Δεν ξεπερνά τα 0,5 γρ. λιπαρά ανά 100 γρ. ή ανά 100 ml.

› Χαμηλή περιεκτικότητα σε σάκχαρα: Έχει ανώτατο επιτρεπόμενο όριο σακχάρων τα 5 γρ. ανά 100 γρ. για στερεές τροφές ή τα 2,5 γρ. ανά 100 ml για υγρές τροφές.

› Χωρίς σάκχαρα: Δεν περιέχει περισσότερα από 0,5 γρ. σακχάρων ανά 100 γρ. ή 100 ml.

› Χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο: Δεν περιέχει περισσότερα από 0,12 γρ. νάτριο ανά 100 γρ. ή 100 ml.

› Πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο: Δεν περιέχει περισσότερα από 0,04 γρ. νάτριο ανά 100 γρ. ή 100 ml.

› Χωρίς νάτριο ή αλάτι: Δεν πε¬ριέχει περισσότερα από 0,005 γρ. ¬νάτριο ανά 100 γρ.

Όταν είναι πολλά τα light γίνεσαι… heavy

Το οξύμωρο με τα light τρόφιμα είναι ότι παρόλο που θα περίμενε κανείς, από τότε που μπήκαν στη ζωή μας τα ποσοστά της παχυσαρκίας να μειωθούν, έχει συμβεί το αντίθετο. Οι περισσότεροι καταναλωτές πέφτουν σε μια μεγάλη παγίδα. Θεωρούν ότι, αφού τα light προϊόντα «δεν παχαίνουν», μπορούν να τα υπερκαταναλώνουν! Το αποτέλεσμα, τελικά, είναι να παίρνουν περισσότερες θερμίδες από όσες θα έπαιρναν αν είχαν προτιμήσει εξαρχής μια μερίδα από το αντίστοιχο «κανονικό» τρόφιμο. Επίσης, έχει παρατηρηθεί ότι όσοι καταναλώνουν light τρόφιμα, συχνά αυξάνουν τις ποσότητες των υπόλοιπων τροφίμων που καταναλώνουν, θεωρώντας ότι «έχουν περιθώριο».

Light δεν σημαίνει χωρίς θερμίδες! Αυτός ο ισχυρισμός ισχύει μόνο για τα αναψυκτικά, καθώς και για μερικά κρύα ροφήματα. Όλα τα υπόλοιπα στερεά ή υγρά «ελαφριά» τρόφιμα έχουν θερμίδες, που σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα δεν είναι διόλου αμελητέες. Η απάντηση στην αλόγιστη χρήση των light προϊόντων είναι ο έλεγχος από τον καταναλωτή της διατροφικής ετικέτας. Με αυτόν τον τρόπο είναι σε θέση να γνωρίζει κάθε φορά την θρεπτική πυκνότητα του τροφίμου που επρόκειτο να αγοράσει.

Για να μπορέσετε να εντάξετε σωστά τα light προϊόντα στη διατροφή σας θα πρέπει:

• Να επιλέγετε προϊόντα που εκτός από χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπος και ζάχαρη να είναι και μειωμένης θερμιδικής περιεκτικότητας.

• Να καταναλώνονται σε ίσες και όχι μεγαλύτερες ποσότητες από ότι τα αντίστοιχα προϊόντα πλήρους περιεκτικότητας τρόφιμα.

• Να μην αυξάνεται η κατανάλωση άλλων τροφίμων σαν αποτέλεσμα της χρήσης προϊόντων light.

Εν κατακλείδι, πρέπει να γίνει σαφές ότι τα light προϊόντα δεν δίνουν λύση στο πρόβλημα της παχυσαρκίας από μόνα τους, αλλά ενταγμένα σε ένα διαιτολόγιο πλήρες και ισορροπημένο, που περιλαμβάνει φρούτα και λαχανικά, ψάρι, κοτόπουλο, δημητριακά ολικής άλεσης [χωρίς προσθήκη ζάχαρης] κ.α.

maria foteinou