Αρχική Μόνιμες Στήλες Διατροφή & Υγεία Διατροφή για τέλειο μαύρισμα

Διατροφή για τέλειο μαύρισμα

mavrisma

Γράφει η Μαρία Φωτεινού.

Βρισκόμαστε ήδη στα μέσα του καλοκαιριού και οι χρυσαφένιες παραλίες με τα δροσερά, γαλαζοπράσινα νερά του νησιού μας, μας καλούν ολοένα και πιο συχνά, ολοένα και πιο έντονα. Επιδίωξη των περισσοτέρων, είναι η απόκτηση ενός ωραίου σοκολατί ή μπρούτζινου χρώματος επιδερμίδας (που επιτάσσει η μόδα, η καλαισθησία και το sex appeal), ξεχνώντας ωστόσο τις ενστάσεις των δερματολόγων οι οποίοι προειδοποιούν για τις επιβλαβείς συνέπειες της μακράς έκθεσης στον ήλιο.

Στην πραγματικότητα το μαύρισμα αποτελεί μία φυσιολογική αμυντική λειτουργία του σώματός μας, αφού υπό την επίδραση του ήλιου, τα μελανοκύτταρα της επιδερμίδας εκκρίνουν τη μελανίνη για να μας προστατεύσει από την υπεριώδη ακτινοβολία, σκουραίνοντας το χρώμα του δέρματός μας. Εκ παραλλήλου ο ήλιος ενισχύει την παραγωγή της βιταμίνης D και βοηθάει τους ανθρώπους που υποφέρουν από δερματοπάθειες, όπως η ψωρίαση, καθώς επίσης η έκθεση με μέτρο, αποτελεί έναν ισχυρό σύμμαχο κατά της οστεοπόρωσης.

Δυστυχώς όμως ο ήλιος δεν είναι άκακος καθώς η μακρά έκθεση στις ακτίνες του κρύβει αρκετές παγίδες. Έτσι, πέρα από την αύξηση του κινδύνου εμφάνισης καρκίνου του δέρματος, συναντούμε πολλές φορές δερματοπάθειες, ηλιακά εγκαύματα, ξηρότητα δέρματος και αφυδάτωση (ακόμα και στο σύνολο του οργανισμού), μέχρι και διαταραχές στο κεντρικό νευρικό σύστημα (ηλίαση) και άλλα…

Τις βλαβερές συνέπειες την πολύωρης έκθεσης στον ήλιο και το πώς μπορούμε να προφυλαχθούμε από αυτές, λίγο πολύ όλοι μας έχουμε ακούσει. Λίγοι όμως από μας γνωρίζουν το ρόλο μας διατροφής, στο κυνήγι μας πολυπόθητης χρυσαφένιας επιδερμίδας, στην αντηλιακή (αντιοξειδωτική) προστασία, στην ενυδάτωση, στην ανάπλαση του δέρματος και τη διατήρηση μας σφριγηλότητάς του, στη γρηγορότερη επούλωση των εγκαυμάτων και σε μας ακόμα φυσιολογικές μεταβολικές και μη διεργασίες του μεγαλύτερου οργάνου-ιστού του σώματος μας… το δέρμα.

Ποια θρεπτικά συστατικά λοιπόν, που μπορούμε να τα πάρουμε από τις τροφές θα μας βοηθήσουν ώστε να έχουμε μια ομοιόμορφα μαυρισμένη και υγιή επιδερμίδα;

• Χαλκός

Ο χαλκός διεγείρει τη λειτουργία του ενζύμου τυροσινάση, με τη βοήθεια της οποίας παράγεται η μελανίνη. Ο χαλκός συναντάται σε τροφές όπως είναι τα μανιτάρια, το συκώτι, τα θαλασσινά, τα μπιζέλια, τα καρύδια και τα σταφύλια.

• Βιταμίνη Ε

Η επαρκής πρόσληψη βιταμίνης Ε διαδραματίζει επανορθωτικό και αναγεννητικό ρόλο της κυτταρικής μεμβράνης, είναι πολύ ισχυρός ανασταλτικός παράγοντας της δράσης των ελεύθερων ριζών και προστατεύει από την πρόωρη γήρανση του δέρματος. Απαραίτητη για ένα υγειές μαύρισμα μιας και η έλλειψή της προκαλεί αφυδάτωση και ξηρότητα, ευνοεί την εμφάνιση ραγάδων και αυξάνει τον κίνδυνο για καρκίνο του δέρματος. Υπάρχει στα έλαια, τον κρόκο του αβγού, τα φιστίκια, τα αμύγδαλα και στα λιπαρά ψάρια (π.χ. σολομό).

• Βιταμίνη C

Εκτός του ότι εμποδίζει την ανάπτυξη των ελεύθερων ριζών που σχηματίζονται από την υπεριώδη ακτινοβολία, συμβάλλει στη διατήρηση της σφριγηλότητας της επιδερμίδας και συντελεί στη γρήγορη επούλωση των εγκαυμάτων από τον ήλιο. Ακόμα, δρα πιο αποτελεσματικά όταν συνδυάζεται με τη βιταμίνη Ε και το χαλκό. Βρίσκεται στις φράουλες, τα πεπόνια, τις ντομάτες, τις πιπεριές, καθώς και στα λεμόνια, τα πορτοκάλια, το μπρόκολο και το σπανάκι.

• Καροτενοειδή

Τα καροτενοειδή φαίνεται ότι μπορούν να καταστήσουν το δέρμα πιο μαλακό και πιο ομοιόμορφο σε τόνο καθώς το προστατεύουν από τους διάφορους ερεθισμούς και πανάδες. Υπάρχουν κατά βάση σε πορτοκαλο-κίτρινα και πράσινα φυλλώδη, φρούτα και λαχανικά, όπως το καρότο (καροτένια), η ντομάτα (λυκοπένιο), τα βερίκοκα και τα ροδάκινα, το καρπούζι και το πεπόνι, το μάνγκο, οι πιπεριές, οι κολοκύθες, το μπρόκολο και το σπανάκι.

• Βιταμίνη Α

Η βιταμίνη Α (τα β-καροτένια των παραπάνω τροφίμων μετατρέπονται σε βιταμίνη Α στον οργανισμό) μεταξύ άλλων φαίνεται να ευνοεί την ελαστικότητα του δέρματος, ενώ η έλλειψή της προκαλεί ξηροδερμία κι ευερέθιστο δέρμα. Αναζητήστε την σε ζωικά τρόφιμα, όπως τα ψάρια, το συκώτι, τα τυριά και τον κρόκο του αυγού.

• Ψευδάργυρος & Σελήνιο και ω-3 λιπαρά οξέα

Για την ελαστικότητα και την σφριγηλότητα του δέρματος, καθώς και για την επιτάχυνση της διαδικασίας επούλωσης των τραυμάτων και των ηλιακών εγκαυμάτων τα παραπάνω συστατικά που δεν πρέπει να λείπουν από το διαιτολόγιό μας. Υπάρχουν στα θαλασσινά και στα ψάρια, στο κρέας, στα αναποφλοίωτα δημητριακά, στα αβγά, και στα καρύδια.

• Βιταμίνη 12

Διεγείρει την παραγωγή της μελανίνης και βοηθάει σημαντικά στη χρησιμοποίηση του οξυγόνου από τα κύτταρα του δέρματος. Τη βρίσκουμε στο συκώτι, το αυγό, το γάλα, το τυρί και στα λιπαρά ψάρια.

Συμπερασματικά

Οι ακτίνες του ήλιου που σφυροκοπούν την επιδερμίδα μας εκτός από το επιθυμητό σοκολατί χρώμα, δημιουργούν και επιπρόσθετες ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά. Συνδυάστε υπό της επιταγές της παραδοσιακής μεσογειακής διατροφής φρούτα και λαχανικά διαφόρων χρωμάτων, αλλά και άλλα αγαθά που απλόχερα μας προσφέρει η ελληνική γη και θάλασσα αυτή την εποχή. Το ψάρι ίσως είναι η ιδανικότερη ‘τροφή για το δέρμα’ και μαζί με μια χωριάτικη σαλάτα, αποτελούν ένα τέλειο γεύμα. Δώστε την απαραίτητη προσοχή στην επιδερμίδα σας και το αποτέλεσμα θα σας αφήσει απόλυτα ικανοποιημένους.

Και για να μην ξεχνιόμαστε….. νερό, αντηλιακό, ομπρέλα και φύγαμε για θάλασσα!

http://www.mylefkada.gr/http://www.mylefkada.gr/wp-content/uploads/2012/01/maria_foteinou.jpg