Αρχική Μόνιμες Στήλες Διατροφή & Υγεία Νηστέψτε… κάνει καλό!

Νηστέψτε… κάνει καλό!

nisteia-

Γράφει η Μαρία Φωτεινού.

Την εβδομάδα αυτή που παρακολουθούμε  την κορύφωση του Θείου δράματος οι περισσότεροι από μας νηστεύουν, είτε για λόγους θρησκευτικής ευλάβειας, είτε απλά για λόγους παράδοσης.  Τι συμβαίνει όμως διατροφικά με την νηστεία; Συμβάλλει το ίδιο η διατροφική αποτοξίνωση στην σωματική μας υγεία, όσο και η ηθική αποτοξίνωση στην ψυχική μας ανάταση;

Από διατροφικής άποψης, η νηστεία ουσιαστικά δομεί ένα συνολικό διαιτολόγιο απαλλαγμένο από την κατανάλωση κεκορεσμένων λιπών που υπάρχουν στα τρόφιμα ζωικής προέλευσης (κρέας και γαλακτοκομικά προϊόντα) και πλούσιο σε μονοακόρεστα (ελιές και λάδι ελιάς) και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα (θαλασσινά, ξηροί καρποί), πλούσιο σε φυτικές ίνες, αντιοξειδωτικά στοιχεία και βιταμίνες. Βέβαια απαιτεί προσοχή, αφού είναι μια διατροφή πλούσια σε λιπαρά και άμυλο, οπότε η υπερκατανάλωση τροφίμων με το πρόσχημα του ότι είναι υγιεινά και νηστήσιμα μπορεί να μας φορτώσει με αρκετές θερμίδες.

Ένα από τα μεγαλύτερα διατροφικά πλεονέκτημα της νηστείας είναι η αυξημένη κατανάλωση φυτικών ινών. Έτσι, ενώ η μέση κατανάλωση φυτικών ινών στις αναπτυγμένες χώρες είναι 12-18 γρ./ μέρα με RDA (μέση ημερήσια διαιτητική πρόσληψη) 30γρ. τη μέρα παρατηρήθηκε ότι λόγω της αυξημένης κατανάλωσης φρούτων λαχανικών και οσπρίων φτάνει τα 30-42 γρ. τη μέρα. Είναι γνωστό πως οι φυτικές ίνες μειώνουν τα επίπεδα λιπιδίων και γλυκόζης στο αίμα, συμβάλλουν στην καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας και προφυλάσσουν από ορισμένες μορφές καρκίνου.

Επίσης, με την αυξημένη κατανάλωση λαχανικών, φρούτων, ακατέργαστων δημητριακών και λαδιού (κυρίως ελαιολάδου) θωρακίζουμε τον οργανισμό μας με καροτίνες (β-καροτίνη, λικοπίνη ), βιοφλαβονοειδή (κουερσιτίνη) και βιταμίνες που είναι γνωστά πλέον για την αντιοξειδωτική τους δράση και την τόνωση του ανοσοποιητικού μας συστήματος.

Δεδομένου ότι, αυτού του τύπου η διατροφή είναι πλούσια σε κάλιο και ιχνοστοιχεία, και φτωχή σε ζωικά προϊόντα, μπορεί να συμβάλει και στη ρυθμίσει της αρτηριακής πίεσης, αρκεί βέβαια να μετριαστεί η κατανάλωση άλατος

Σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες και μελέτες του Τμήματος Προληπτικής Ιατρικής και Διατροφής του Πανεπιστημίου Κρήτης, όσοι τηρούν τις εκκλησιαστικές νηστείες έχουν μειωμένη επίπεδα κακής χοληστερόλης, αυξάνοντας ταυτόχρονα τα επίπεδα της καλής χοληστερόλης, μικρότερο σωματικό βάρος και μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου.

Τέλος, σε περιόδους οικονομικής κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε, ένα πρόγραμμα νηστείας, πέρα από τη ‘φυσική’ αποτοξίνωση που προσφέρει, αποτελεί και ένα σχετικά οικονομικό πρόγραμμα διατροφής, δεδομένου ότι σχεδόν όλα τα συστατικά της (με εξαίρεση τα θαλασσινά), είναι τρόφιμα με χαμηλή τιμή.

Την αυστηρή και παρατεταμένη νηστεία όμως, θα πρέπει να αποφεύγουν οι έγκυες γυναίκες, τα μικρά παιδιά, οι έφηβοι και όσοι πάσχουν από χρόνιες παθήσεις, όπως διαβήτη και χρόνια νεφρική ανεπάρκεια, οι οποίοι θα πρέπει να συμβουλεύονται τον γιατρό τους. Άλλωστε ΄΄ασθενής και ωδιπόρος (εγκυμονούσες) αμαρτίαν ουκ έχει’’

Καλό Πάσχα!

http://www.mylefkada.gr/http://www.mylefkada.gr/wp-content/uploads/2012/01/maria_foteinou.jpg