Αρχική Μόνιμες Στήλες Διατροφή & Υγεία Υπερ-τροφές ή Super foods

Υπερ-τροφές ή Super foods

blumberies

Γράφει η Μαρία Φωτεινού.

Τελευταία όλο και περισσότεροι άνθρωποι, στην προσπάθειά τους να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες της καθημερινότητας αναζητούν μια έξτρα βοήθεια. Ψάχνουν αυτό το «κάτι» στην διατροφή τους, που θα κάνει την διαφορά και θα τους δώσει την ώθηση που τόσο έχουν ανάγκη. Έτσι λοιπόν στέφονται στις λεγόμενες σούπερ τροφές. Ποιες όμως είναι αυτές και τι επίδραση έχουν στον οργανισμό μας;

Κατ’ αρχάς οι αποκαλούμενες υπερ-τροφές δεν είναι κάτι καινούργιο αλλά κυκλοφορούν εδώ και αρκετά χρόνια στο εμπόριο. Περιλαμβάνουν ως επί το πλείστον φυσικά προϊόντα τα οποία έχουν μεγαλύτερη συγκέντρωση βιταμινών, ιχνοστοιχείων, μετάλλων και άλλων θρεπτικών συστατικών συγκριτικά με άλλα τρόφιμα. Θα ήθελα όμως στο σημείο αυτό να διευκρινίσουμε ότι καμία σούπερ τροφή δεν υποκαθιστά μια σωστή και ισορροπημένη διατροφή αλλά μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα στην δράση του οργανισμού, λειτουργώντας επικουρικά.

• Ιπποφαές: Είναι φυλλοβόλος θάμνος, του οποίου χρησιμοποιείται ο καρπός. Γνωστό από την αρχαιότητα, το ιπποφαές κυκλοφορεί σε διάφορες μορφές όπως, αποξηραμένος σπόρος, κάψουλα που περιέχει έλαιο ιπποφαούς κ.ά. , Σύμφωνα με μελέτες μικρής όμως κλίμακας, πιθανώς να έχει θετική επίδραση έναντι των φλεγμονών και του καρκίνου, ενώ ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Το βέβαιο είναι ότι περιέχει περισσότερα από 190 φυσικά συστατικά. Συγκεκριμένα ο καρπός περιέχει υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C (υπερ-πολλαπλάσια της φράουλας, του ακτινιδίου ή του πορτοκαλιού), αλλά και σε καροτενοειδή, βιταμίνη Ε, αμινοξέα, μέταλλα, β-σιτοστερόλη και πολυφαινολικά οξεά. Τα οφέλη του για την υγεία προκύπτουν από την κάλυψη των αναγκών σε θρεπτικά συστατικά και από την σημαντική αντιοξειδωτική του προστασία. Ακόμη, μελετάται σε περιπτώσεις υπερχοληστερολαιμίας και υπέρτασης.

• Σπιρουλίνα: Ανήκει στην κατηγορία των βρώσιμων φυκιών, δηλαδή αυτών που υπάρχει η δυνατότητα να καλλιεργηθούν και να καταναλωθούν ως τροφή από τον άνθρωπο, ενώ στην αγορά κυκλοφορεί με την μορφή χαπιού. Πρόκειται για ένα μικροσκοπικό φύκι του γλυκού νερού, με χαρακτηριστικό κυανοπράσινο χρώμα, που οφείλεται σε φυσικές χρωστικές. Εξαιτίας των πολυάριθμων θρεπτικών της συστατικών, η σπιρουλίνα θεωρείται τροφή πλήρης και με μοναδικά χαρακτηριστικά. Περιέχει πρωτεΐνες σε ποσοστό 55-70%, 15-25% υδατάνθρακες, 6-8% λιπαρά, χλωροφύλλη, τέσσερις διαφορετικές μοριακές μορφές β-καροτίνης, μέταλλα (σίδηρος, κάλιο, μαγνήσιο κ.ά.), ιχνοστοιχεία και βιταμινες Ε, Α, Κ και Β, συμπεριλαμβανομένης και της βιταμίνης Β12. Η σπιρουλίνα είναι πολύ πλούσια σε πληθώρα συστατικών, που μάλιστα δεν υπάρχουν σε καμία άλλη φυτική τροφή σε τέτοια έκταση ή αναλογίες. Επιπλέον, κι αυτό είναι το πιο σημαντικό, τα συστατικά της έχουν υψηλή βιοδιαθεσιμότητα, αφομοιώνονται δηλαδή και αξιοποιούνται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τον ανθρώπινο οργανισμό. Χρησιμοποιείται ως συμπλήρωμα για την ενίσχυση της αντοχής και του ανοσοποιητικού, ιδιαίτερα σε άτομα με αυξημένες απαιτήσεις, όπως οι αθλητές, οι χορτοφάγοι και άτομα με διατροφικές ελλείψεις.

Λέγεται ότι μειώνει τα επίπεδα της χοληστερίνης και του σακχάρου στο αίμα και ότι κάνει καλό στην καρδιά μειώνοντας τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων.

• Μύρτιλλα: Πρόκειται για μπλε μούρα με αυξημένη περιεκτικότητα σε βιταμίνη C και ανθοκυανίνες, οι οποίες είναι αντιοξειδωτικές ουσίες. Σε αυτές οφείλεται η ισχυρή αντιοξειδωτική τους δράση, η οποία έχει οφέλη στο καρδιαγγειακό σύστημα, στο λιπιδαιμικό προφίλ και στην ενίσχυση της όρασης. Επίσης, φαίνεται πως ελαττώνουν τις πιθανότητες εμφάνισης γεροντικής άνοιας και Αλτζχάιμερ σε μεγαλύτερες ηλικίες. Μπορούμε να τα βρούμε είτε με τη μορφή αποξηραμένου φρούτου, είτε ως κάψουλα.

• Goji berries: Ανήκουν και αυτά στην οικογένεια των μούρων, έχουν κόκκινο χρώμα και όπως και τα υπόλοιπα φρούτα που ανήκουν στην κατηγορία των «μούρων», είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά και βιταμίνη Α. Ενισχύουν το ανοσοποιητικό και βοηθούν στη γενικότερη υγεία, ευεξία και νοητική λειτουργία. Βρίσκονται είτε με τη μορφή αποξηραμένου φρούτου, είτε ως κάψουλα.

• Κρόκος: Τα αφαιρούμενα λεπτά νήματα του λουλουδιού, γνωστά και ως σαφράν, χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο στην μαγειρική και την παρασκευή ροφημάτων, ενώ έχουν αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Σύμφωνα επίσης με ορισμένες μελέτες, κάποιες ουσίες που βρίσκονται στον Κρόκο έχουν αντικαρκινικές ιδιότητες, βοηθούν στην αντιμετώπιση της υπέρτασης και στην βελτίωση της όρασης.

• Κινόα: Αν και δεν ανήκει στα δημητριακά, οι κόκκοι του θυμίζουν αρκετά ρύζι ή πληγούρι, ενώ είναι πλούσιο σε πρωτεΐνη και απαραίτητα για τον οργανισμό αμινοξέα. Δεν περιέχει γλουτένη και αποτελεί πολύ καλή πηγή φωσφόρου, σιδήρου, ασβεστίου, μαγνησίου, φυτικών ινών, ω3 λιπαρών και βιταμινών B και Ε.
• Κανέλλα: Είναι γνωστή ως μπαχαρικό και μυρωδικό και χρησιμοποιείται ευρέως στη μαγειρική. Περιέχει αντιοξειδωτικά, βιταμίνες E, C, B6 και μέταλλα, όπως μαγνήσιο και ψευδάργυρο. Έχει μελετηθεί η δράση της στον σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2, καθώς έχει φανεί ότι επιδρά στην ευαισθησία στην ινσουλίνη, με αποτέλεσμα τη μείωση των επιπέδων γλυκόζης νηστείας και γλυκοζυλιωμένης αιμοσφαιρίνης.

Ναι μεν αλλά….
Οι παραπάνω τροφές έχουν σίγουρα υψηλή διατροφική αξία δεν είναι όμως και μαγικές…. Το πρώτο βήμα που όλοι πρέπει να κάνουμε αν θέλουμε να πάρουμε το μέγιστο δυνατό, είναι να ακολουθήσουμε τις αρχές μιας σωστής και ισορροπημένης διατροφής.

http://www.mylefkada.gr/2012/january/maria_foteinou.jpg