Αρχική Μόνιμες Στήλες Διατροφή & Υγεία Το παιδί αρνείται να φάει; Τι δεν πρέπει να κάνετε!

Το παιδί αρνείται να φάει; Τι δεν πρέπει να κάνετε!

Ένα από τα μεγαλύτερα άγχη των γονέων, και ακόμα περισσότερο των γιαγιάδων, είναι μήπως μείνει το παιδί νηστικό. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα μόλις το παιδί αρνηθεί να φάει και αρχίσει να γκρινιάζει να του προσφέρεται συχνά μια εναλλακτική επιλογή, η οποία συνήθως αποτελεί κάποιο πρόχειρο και όχι τόσο θρεπτικό γεύμα, όπως πατάτες τηγανιτές και αυγά ή μακαρόνια με τυρί.

Με τον τρόπο αυτό το παιδί λαμβάνει τελικά το μήνυμα ότι αν δεν φάει το υπάρχων φαγητό θα φάει κάτι άλλο, το οποίο αντιλαμβάνεται ως καλύτερο, με αποτέλεσμα να αρνείται να δοκιμάζει νέα τρόφιμα (συνήθως λαχανικά) και συχνά καταλήγει να απουσιάζουν ολόκληρες ομάδες τροφίμων από τη διατροφή του στερώντας το από πολλά θρεπτικά συστατικά.

Αν το παιδί είναι δύσκολο στο φαγητό επιλεκτικό να θυμάστε:

  1. Μην βιάζεστε να του δώσετε άλλες εναλλακτικές επιλογές

Είναι προτιμότερο το παιδί να φάει όσο θέλει από το φαγητό που υπάρχει και να συμπληρώσει το γεύμα του με σαλάτα, λίγο τυρί και ψωμί ή να τελειώσει το γεύμα του αργότερα αν πεινάσει, παρά να του μαγειρεύετε ξεχωριστό φαγητό.

  1. Μην πιέζετε τα παιδιά να φάνε κάτι που δεν θέλουν

Η πίεση για κατανάλωση (συχνά με φωνές ή απειλές) είναι μία από τις συνήθεις πρακτικές που εφαρμόζουν οι γονείς στα παιδιά προκειμένου να φάνε το φαγητό τους. Παρόλο που η πίεση μπορεί να έχει ένα άμεσο αποτέλεσμα σύμφωνο με την αρχική επιθυμία των γονιών, δηλαδή να φάει το παιδί, μακροχρόνια πιθανόν να φέρει αντίθετα αποτελέσματα, καθώς το συγκεκριμένο τρόφιμο συνδέεται στο μυαλό του παιδιού με δυσάρεστες καταστάσεις. Οι περισσότερες τροφικές απέχθειες που αναφέρουν οι ενήλικες αφορούν τρόφιμα τα οποία πιέστηκαν μικροί να καταναλώσουν. Σε τέτοιες περιπτώσεις, ενδείκνυται η ενίσχυση του παιδιού απλώς να δοκιμάσει, η έμφαση στο ότι είναι νόστιμο, η δοκιμή του φαγητού από το γονιό μέσα από το ίδιο το πιάτο του παιδιού και ο συνδυασμός του τροφίμου με άλλα οικεία και αγαπημένα τρόφιμα.

  1. Μην χρησιμοποιείτε το φαγητό ως μέσο επιβράβευσης ή τιμωρίας

Η πιο συχνή (και λανθασμένη) τεχνική που εφαρμόζουν οι γονείς προκειμένου το παιδί να δοκιμάσει κάτι νέο ή να φάει κάτι που δεν του αρέσει είναι να του δώσουν κάποιο δώρο εάν φάει ή αντιθέτως να θέσουν κάποια τιμωρία εάν δεν φάει. Η πρακτική αυτή αποδεικνύεται ολέθρια για τις διατροφικές προτιμήσεις των παιδιών. Τα κάνει να θεωρούν ότι το συγκεκριμένο φαγητό δεν πρέπει να είναι καλό ή νόστιμο, και για το λόγο αυτό επιβραβεύεται αν το φάει. Η επιβράβευση αυτή συνήθως αποτελεί κάποιο γλυκό, αυξάνοντας ακόμα περισσότερο την επιθυμία του για αυτό και μειώνοντας την επιθυμία για το μη αρεστό φαγητό. Χρειάζεται μεγάλη προσοχή από τη μεριά των γονέων για τον τρόπο που ενισχύουν την κατανάλωση ενός φαγητού, αποφεύγοντας τις φράσεις «εάν φας αυτό, θα φας το άλλο», και να προτιμούν εναλλακτικά πιο ουδέτερες, όπως «πρώτα θα φας αυτό, και μετά το άλλο».

  1. Δώστε το παράδειγμα

Οι γονείς αποτελούν το πρότυπο για τα παιδιά. Πρέπει πρώτοι εσείς να είστε συνεπείς σε αυτά που τους ζητάτε. Αν για παράδειγμα ο γονέας τρώει διαφορετικό φαγητό, είναι λογικό το παιδί να θεωρήσει ότι μπορεί να κάνει το ίδιο. Αντίστοιχα, θα ακολουθήσει τη συνήθεια να τρώει μπροστά στην τηλεόραση, να τρώει γρήγορα ή αργά κλπ. Προσπαθήστε να τρώτε όλοι μαζί στο τραπέζι, και η ώρα του φαγητού να είναι μια ευχάριστη ώρα για τα παιδιά.

Να θυμάστε!!!

Τα παιδιά δεν είναι χαζά και κανένα παιδί δεν πέθανε από την πείνα προτιμώντας να μείνει νηστικό. Αν πεινάσει θα φάει, για αυτό κάντε υπομονή και μην του κάνετε (πάντα) το χατίρι!


Γαζής Π. Γιώργος, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Πεφανερωμένης 9 Λευκάδα, τηλ. 2645022822, 6944373860