Αρχική Μόνιμες Στήλες Διατροφή & Υγεία Καρπούζι, το δημοφιλέστερο φρούτο του καλοκαιριού

Καρπούζι, το δημοφιλέστερο φρούτο του καλοκαιριού

Watermelons

Το καρπούζι, ή αλλιώς Κίτρουλλος ο εριώδης (Citrullus lanatus), ανήκει στην οικογένεια των Κολοκυνθοειδών μαζί  με το αγγούρι και την κολοκύθα και έχει χώρα προέλευσης την Αφρική. Σύμφωνα με ιερογλυφικά φαίνεται ότι οι Αιγύπτιοι καλλιεργούσαν καρπούζια 5000 πριν, ενώ στην Ευρώπη εμφανίστηκαν μόλις τον  13ο αιώνα.

 

Θεωρείται ως ένα εξαιρετικό και ταυτόχρονα δροσιστικό σνακ για το καλοκαίρι, καθώς αποτελείται κατά 92% από νερό και περιέχει μόλις 32 θερμίδες ανά 100γρ. ενώ παράλληλα είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά τα οποία προσφέρουν σημαντικά οφέλη για την υγεία. Αποτελεί μια πολύ καλή πηγή λυκοπένιου, αντιοξειδωτικών και αμινοξέων και περιέχει σημαντικά επίπεδα των βιταμινών Α, B6 και C. Είναι πολύ χαμηλής περιεκτικότητας σε νάτριο και μέτριας περιεκτικότητας σε κάλιο. Όλα τα μέρη του καρπουζιού είναι βρώσιμα, ακόμα και τα εσωτερικά σπόρια, τα οποία μάλιστα είναι καλές πηγές πρωτεΐνης, λιπαρών και φυτικών ινών.

  • Συμβάλλει στην ενυδάτωση του οργανισμού καθώς είναι πλούσιο σε νερό και ηλεκτρολύτες.
  • Σύμφωνα με μελέτη του 2013 η κατανάλωση χυμού καρπουζιού πριν από έντονη άσκηση φαίνεται ότι μειώνει των μυϊκό πόνο της επόμενης μέρας και τον καρδιακό ρυθμό. Αυτό πιθανώς να οφείλεται στα αμινοξέα αργινίνη και κιτρουλίνη τα οποία βελτιώνουν την κυκλοφορία του αίματος.
  • Το λυκοπένιο που περιέχεται στο καρπούζι ασκεί προστατευτική δράση στα κυτταρικά τοιχώματα και φαίνεται ότι μειώνει το ρίσκο ανάπτυξης καρδιαγγειακών παθήσεων. Επιπλέον η υψηλή περιεκτικότητά του στα αμινοξέα κιτρουλίνη και αργινίνη συμβάλλουν στην καρδιαγγειακή λειτουργία, καθώς η αργινίνη μπορεί να βελτιώσει την ροή του αίματος και να μειώσει την συσσώρευση λίπους στα αγγεία.
  • Είναι καλή πηγή καλίου, το οποίο συμβάλλει στον έλεγχο του καρδιακού ρυθμού και την πίεση του αίματος, βοηθώντας στην αντιμετώπιση της υπέρτασης.
  • Είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά όπως το λυκοπένιο, το β-καροτένιο, η λουτεΐνη, η ζεαξανθίνη και η κρυπτοξανθίνη, τα οποία σύμφωνα με μελέτες φαίνεται ότι ασκούν προστατευτική δράση κατά του καρκίνου του παχέος εντέρου, του προστάτη, του πνεύμονα, του στήθους, του ενδομητρίου, της στοματικής κοιλότητας και του παγκρέατος.
  • Χάρη στην υψηλή του περιεκτικότητα στις βιταμίνη Α και C συμβάλει στην υγεία του δέρματος και των μαλλιών ενυδατώνοντάς τα και βοηθώντας στην παραγωγή κολλαγόνου και ελαστίνης. Επιπλέον τα καροτενοειδή που περιέχει προστατεύουν το δέρμα από την επικίνδυνη ηλιακή ακτινοβολία.
  • Περιέχει φυτικές ίνες οι οποίες συμβάλουν στην καλή λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος και βοηθούν στην πρόληψη και την αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας.

Αν και το καρπούζι είναι ένα εξαιρετικά νόστιμο και ευεργετικό φρούτο δεν θα πρέπει να καταναλώνεται σε υπερβολική ποσότητα σε καθημερινή βάση γιατί μπορεί να υπάρξουν παρενέργειες από την υπερβολική πρόσληψη λυκοπένιου ή καλίου. Η κατανάλωση περισσότερο από 30mg λυκοπενίου/ημέρα (ποσότητα που περιέχεται σε περίπου 700-800γρ. καρπουζιού) μπορεί να οδηγήσει σε ναυτία, διάρροια, δυσπεψία και αίσθημα φουσκώματος. Επιπλέον ασθενείς με σοβαρή υπερκαλιαιμία θα πρέπει να αποφεύγουν την κατανάλωση καρπουζιού, ενώ οι διαβητικοί ασθενείς θα πρέπει να το καταναλώνουν με μέτρο λόγο της υψηλής περιεκτικότητάς του σε φυσικά σάκχαρα.


 

Γαζής Π. Γιώργος, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Πεφανερωμένης 9 Λευκάδα, τηλ. 2645022822, 6944373860