Αρχική Μόνιμες Στήλες Διατροφή & Υγεία Ο ευεργετικός ρόλος του ελαιολάδου

Ο ευεργετικός ρόλος του ελαιολάδου

elaiolado3

Το ελαιόλαδο παρασκευάζεται από τον καρπό του ελαιόδεντρου με φυσικές μεθόδους (σύνθλιψη, πίεση, φυγοκέντριση) χωρίς την προσθήκη χημικών βελτιωτικών και αποτελεί το σπουδαιότερο εκπρόσωπο της Μεσογειακής Διατροφής. Είναι η βασική πηγή λιπαρών στη διατροφή μας και αποδίδει 9 θερμίδες ανά γραμμάριο (1 κουταλιά της σούπας = 15ml έχει 135 θερμίδες.)

Η υψηλή περιεκτικότητα του σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και η χαμηλή σε κορεσμένα και πολυακόρεστα, σε συνδυασμό με την υψηλή περιεκτικότητα του σε βιταμίνη Ε και άλλες αντιοξειδωτικές ουσίες, όπως τα φλαβονοειδή και οι πολυφαινόλες , συμβάλλουν στην  προώθηση της υγείας  και την πρόληψη πολλών χρόνιων νόσων. Γι’αυτό και τα τελευταία χρόνια το ελαιόλαδο έχει χαρακτηριστεί και ως λειτουργικό τρόφιμο.

Τα οφέλη του ελαιόλαδου στον άνθρωπο:

  • Η κατανάλωση του ελαιολάδου συμβάλλει στη μείωση της ολικής χοληστερόλης, των τριγλυκεριδίων και της LDL (κακής) χοληστερόλης, ενώ ταυτόχρονα διατηρεί ή αυξάνει την επίπεδα της HDL (καλής) χοληστερόλης η οποία ασκεί  καρδιοπροστατευτική δράση και συμβάλλει στη μείωση της αρτηριοσκλήρυνσης και της αρτηριακής πίεσης. Έρευνες έδειξαν ότι άτομα που αρχίζουν μια διατροφή πλούσια σε ελαιόλαδο, όσπρια και λαχανικά (η γνωστή μεσογειακή δίαιτα) μετά από 2-4 χρόνια διατρέχουν κατά 50% λιγότερο κίνδυνο να πάθουν καρδιακό επεισόδιο.
  • Το ελαιόλαδο είναι πιο εύπεπτο και αφομοιώσιμο σε σχέση με άλλα λιπαρά και βοηθά στην πρόληψη της χολολιθίασης και του έλκος του στομάχου και του δωδεκαδακτύλου.  
  • Η υψηλή περιεκτικότητα του ελαιολάδου σε αντιοξειδωτικές ουσίες όπως η βιταμίνη-Ε και οι πολυφαινόλες (τυροσόλη, καμφερόλη, κερκετίνη κ.α) , βοηθούν στην ενίσχυση του ανοσοποιητικό συστήματος και στην εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών μειώνοντας έτσι την πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου του μαστού, του παχέος εντέρου, του ενδομητρίου και του προστάτη.
  • Το ελαιόλαδο έχει ήπια υπακτική δράση και βοηθά στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας. 
  • Οι αντιοξειδωτικές ουσίες του ελαιολάδου συμβάλλουν επίσης στην προστασία των κυττάρων του κεντρικού νευρικού συστήματος και του εγκεφάλου, παρέχοντας προστασία από εκφυλιστικές νόσους όπως το Alzheimer.
  • Το ελαιόλαδο επειδή είναι πλούσιο σε σκουαλένιο προστατεύει το ανθρώπινο δέρμα από την ηλιακή ακτινοβολία (μελάνωμα) και τα εγκαύματα που αυτή μπορεί να προκαλέσει.
  • Η χρήση ελαιολάδου από άτομα που πάσχουν από διαβήτη, ειδικά μη ινσουλινοεξαρτώμενο (διαβήτη τύπου ΙΙ), συμβάλλει στην σταθεροποίηση των επιπέδων γλυκόζης αίματος σε χαμηλά επίπεδα και την αποφυγή  ενεργοποίησης της νεογλυκογενέσης στο ήπαρ.
  • Το ελαιόλαδο θεωρείτε το καταλληλότερο λάδι για τηγάνισμα γιατί δεν οξειδώνεται εύκολα σε σχέση με τα υπόλοιπα φυτικά έλαια.
  • Το ελαιόλαδο καλύπτει την αναλογία κορεσμένων, μονοακόρεστων και πολυακορέστων λιπαρών που χρειάζεται ο άνθρωπος στα πρώτα στάδια της παιδικής ηλικίας, βοηθώντας έτσι στην ομαλή ανάπτυξη του. Επίσης, ο λόγος λιπαρών οξέων, λινολεικού / λινολενικού οξέος, στο ελαιόλαδο είναι παρόμοιος με αυτό στο μητρικό γάλα.

 


 

Γαζής Π. Γιώργος, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Πεφανερωμένης 9 Λευκάδα, τηλ. 2645022822, 6944373860