Αρχική Μόνιμες Στήλες Περί ψυχολογίας Θέτοντας στόχους για τη νέα χρονιά….

Θέτοντας στόχους για τη νέα χρονιά….

Πλησιάζουν οι γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς και είναι πολλοί αυτοί που αρχίζουν να θέτουν πάσης φύσεως στόχους για το νέο έτος. Όπως σε κάθε εκπνοή χρονιάς και έχοντας κάνει τον απολογισμό μας, είναι απολύτως φυσιολογικό να μπαίνουμε στη διαδικασία του να θέσουμε νέους στόχους.

Η επίτευξη των στόχων δεν είναι μια εύκολη υπόθεση και προϋποθέτει το σωστό καθορισμό τους προκειμένου να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Παράλληλα, η απουσία στόχων αλλά και οι αόριστοι στόχοι δεν έχουν σχεδόν ποτέ το αποτέλεσμα που επιθυμούμε να πετύχουμε. Αντίθετα, οι συγκεκριμένοι, εφικτοί και πραγματοποιήσιμοι στόχοι είναι εκείνοι οι οποίοι διατηρούν υψηλά το ενδιαφέρον μας και σπανίως εγκαταλείπονται πριν να επιτευχθούν.

Δυστυχώς, μία μεγάλη μερίδα ατόμων αδυνατεί συστηματικά να επιτύχει τους στόχους που θέτει με αποτέλεσμα να απογοητεύεται και να παραιτείται. Πολλοί χάνουν το ηθικό τους, όταν κάνουν τον απολογισμό τους και σκέφτονται ότι αυτά που είχαν πει ότι θα έκαναν τα κράτησαν μόνο για λίγους μήνες ή ίσως ακόμη και για λίγες ημέρες. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;

Σύμφωνα με το Αμερικάνικο περιοδικό Κλινικής Ψυχολογίας, περίπου το 50% του πληθυσμού βάζει στόχους κάθε νέα χρονιά. Μεταξύ των πιο διάσημων στόχων είναι η απώλεια βάρους, η γυμναστική, η διακοπή του καπνίσματος και η καλύτερη διαχείριση των χρημάτων. Οι άνθρωποι βάζουν αυτούς τους στόχους σε μια προσπάθεια να παροτρύνουν τους εαυτούς τους. Όμως, συχνά δεν είναι έτοιμοι να αλλάξουν τις συνήθειές τους, και ιδιαίτερα τις κακές συνήθειες. Έτσι, συνηθίζουν να καταλήγουν σε αποτυχία.

Παράλληλα, παρατηρείται συχνά το «σύνδρομο της ψευδούς ελπίδας», που σημαίνει ότι οι στόχοι που θέτουμε είναι μη ρεαλιστικοί και τοποθετούνται στο πρίσμα μιας εξωτερικής (έξω από εμάς) κατάστασης που μαγικά θα τα αλλάξει όλα και όχι τόσο στο πρίσμα της συνειδητής προσπάθειας του ίδιου του ατόμου για να αλλάξει (ότι το άτομο χρειάζεται να προσπαθήσει το ίδιο δηλαδή).

Κατά την τελευταία εβδομάδα του Δεκεμβρίου και την πρώτη εβδομάδα του Ιανουαρίου τοποθετούμε ένα τεράστιο ποσό στρες στους εαυτούς μας σχετικά με το τι πρέπει να αλλάξει. Ωστόσο, προβληματιζόμαστε πολύ για το τι πρέπει να αλλάξει παρά για το πώς θα αλλάξει. Όταν ανησυχούμε περισσότερο για την επίτευξη του στόχου που έχουμε ορίσει απ΄ ότι για τον τρόπο που θα χρειαστεί για να μπορέσει να επιτευχθεί είναι πολύ πιθανό να αποτύχουμε.

Πως λοιπόν θα θέσουμε ορθά τους στόχους του νέους έτους;

  • Επικεντρωνόμαστε στο πως θα πετύχουμε το στόχο και όχι στο στόχο αυτόν καθ’ αυτόν.
  • Εστιάζουμε σε ένα στόχο αντί για πολλούς.
  • Θέτουμε ρεαλιστικούς, συγκεκριμένους (μετρήσιμους στόχους), π.χ. η απώλεια βάρους δεν είναι ένας συγκεκριμένος στόχος. Το να χάσω 4 κιλά σε 30 ημέρες είναι.
  • Κόβουμε το στόχο σε μικρά βήματα. Πολλοί άνθρωποι σταματούν γιατί ο στόχος είναι πολύ μεγάλος και απαιτείται πολύ μεγάλη και απότομη αλλαγή.
  • Επιβραβεύουμε την επιτυχία μας κατά τη πρόοδο μας με μικρές επιβραβεύσεις για να έχουμε τη δύναμη να συνεχίσουμε.
  • Προσπαθούμε να οραματιζόμαστε τον εαυτό μας έχοντας επιτύχει το στόχο που τόσο θέλουμε για να αντλούμε δύναμη και να συνεχίζουμε.

Ας μην είμαστε πολύ αυστηροί κριτές με τον εαυτό μας, αλλά από την άλλη, ας μην επιτρέπουμε στην αποτυχία να μας καθηλώνει σε μία κατάσταση που δεν μας ικανοποιεί.

Σοφία Μεσσήνη
Ψυχολόγος- Παιδοψυχολόγος
MSc Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία,
Durham University, UK