Αρχική Μόνιμες Στήλες Διατροφή & Υγεία Η σημασία της σωστής ενυδάτωσης

Η σημασία της σωστής ενυδάτωσης

drinking-water

Το νερό αποτελεί το βασικό συστατικό του σώματος, αντιπροσωπεύοντας το 60% του βάρους στους ενήλικες άντρες και το 50-55% στις γυναίκες. Η καλή ενυδάτωση είναι αναγκαία για την καλή λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού και επομένως την υγεία, την ευεξία και την ίδια τη ζωή.

Ας δούμε αναλυτικότερα τη σημασία του νερού στο σώμα μας:

  • Ρυθμίζει τη θερμοκρασία του σώματος. Αν το σώμα υπερθερμανθεί, το νερό μέσω της εφίδρωσης ρίχνει τη θερμοκρασία του.
  • Είναι πολύ σημαντικό για την ομαλή λειτουργία του εγκεφάλου γιατί εξασφαλίζει την καλή οξυγόνωσή του. Ήπια αφυδάτωση από 1% – 2% του σωματικού βάρους μπορεί να διαταράξει την ικανότητα συγκέντρωσης. Απώλεια πάνω από 2% του σωματικού βάρους λόγω αφυδάτωσης, μπορεί να επηρεάσει τις λειτουργικές ικανότητες του εγκεφάλου, καθώς και τη βραχυπρόθεσμη μνήμη.
  • Ασκεί πολύ σημαντικό ρόλο στην πέψη των τροφών και στην απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών από τον πεπτικό σωλήνα. Το νερό είναι απαραίτητο για να διαλυθούν τα θρεπτικά συστατικά, προκειμένου να μεταφερθούν στα κύτταρα μέσω της κυκλοφορίας του αίματος. Η αφυδάτωση επιβραδύνει την πεπτική διαδικασία και μπορεί να οδηγήσει σε δυσκοιλιότητα.
  • Είναι σημαντικό για τη φυσιολογική λειτουργία της καρδιάς και τη διατήρηση της πίεσης του αίματος σε φυσιολογικά επίπεδα. Η αφυδάτωση μειώνει την καρδιακή παροχή, οδηγώντας σε αύξηση του καρδιακού ρυθμού και μείωση της πίεσης, επηρεάζοντας έτσι τη λειτουργία του εγκεφάλου, των μυών και των υπόλοιπων ιστών.
  • Δρα ως λιπαντικό στους μύες και στις αρθρώσεις. Το 70 – 75% των μυών αποτελείτε από νερό, για το λόγο αυτό η επαρκής πρόσληψη νερού είναι απαραίτητη για τη βέλτιστη μυϊκή λειτουργία, ειδικότερα σε αθλητές.
  • Είναι απαραίτητο για τη φυσιολογική λειτουργία των νεφρών, βοηθώντας τα να απομακρύνουν τα υπολείμματα του μεταβολισμού και την περίσσεια των θρεπτικών συστατικών κυρίως μέσω των ούρων. Τα νεφρά επίσης ελέγχουν τα φυσιολογικά επίπεδα του νατρίου και των άλλων ηλεκτρολυτών.
  • Ασκεί σημαντικό ρόλο στη μεταφορά υδατανθράκων, βιταμινών, μετάλλων και άλλων θρεπτικών συστατικών και οξυγόνου στα κύτταρα.
  • Συμβάλει στη διατήρηση της ελαστικότητας και της υγείας του δέρματος.

Ένας μέσος ενήλικας χάνει περίπου 2 – 2,5 λίτρα νερό την ημέρα. Οι κυριότερες απώλειες υγρών από το σώμα προέρχονται από τα νεφρά ως ούρα και από το δέρμα ως ιδρώτας. Αυτές οι απώλειες ποικίλλουν ανάλογα με τη συνολική πρόσληψη υγρών, τη διατροφή, τα επίπεδα δραστηριότητας, τη θερμοκρασία και την ένδυση, το φύλο, το μέγεθος του σώματος και άλλους παράγοντες. Οι απώλειες αυτές αναπληρώνονται κατά τη διάρκεια της ημέρας μέσω της πρόσληψης υγρών (νερό, χυμοί, γάλα, τσάι κ.α.) και της κατανάλωσης τροφής (σούπες, φρούτα και λαχανικά). Ένας καλός δείκτης για το αν είναι επαρκώς ενυδατωμένος ο οργανισμός είναι το χρώμα των ούρων, όσο πιο σκούρα είναι τα ούρα τόσο πιο πολύ νερό χρειάζεται ο οργανισμός.

Η καλή ενυδάτωση είναι κάτι που πολλοί άνθρωποι αμελούν, ωστόσο ακόμα και η ήπια αφυδάτωση μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα όπως δίψα, πονοκέφαλο, αδυναμία, ζάλη και κόπωση και γενικότερα κάνει τον άνθρωπο να αισθάνεται κουρασμένος και ληθαργικός. Η μέτρια αφυδάτωση περιλαμβάνει συμπτώματα όπως η ξηροστομία, λίγα ή καθόλου ούρα, νωθρότητα, ταχυπαλμία και μειωμένη ελαστικότητα δέρματος, ενώ η σοβαρή αφυδάτωση χαρακτηρίζεται από ακατάσχετη δίψα, καθόλου ούρα, γρήγορη αναπνοή, διαταραγμένη νοητική λειτουργία, κρύο δέρμα και χρήζει επείγουσας ιατρικής φροντίδας.

Συμβουλές για να αυξήσετε την πρόσληψη υγρών:

  • Πιείτε ένα ποτήρι νερό ή χυμό ή γάλα, όταν ξυπνάτε το πρωί, μιας και ο οργανισμός δεν έχει προσλάβει υγρά για αρκετές ώρες κατά τη διάρκεια της νύχτας.
  • Καταναλώνετε υγρά καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και όχι λίγες φορές σε μεγάλες ποσότητες.
  • Τα υγρά μπορούν να απορροφηθούν καλύτερα από το σώμα, όταν είναι χλιαρά.
  • Χρησιμοποιήστε το χρώμα των ούρων σας, ως δείκτη της ενυδάτωσής σας.
  • Να έχετε μαζί σας ένα μπουκαλάκι νερό και να πίνετε τακτικά μεταξύ των γευμάτων.
  • Μετράτε πόσα ποτήρια νερό καταναλώνεται καθημερινά ώστε να γνωρίζετε πόσο νερό πίνετε.
  • Όσοι πάσχουν από αλλεργίες και όσοι παίρνουν φάρμακα, πρέπει να πίνουν επαρκή ποσότητα υγρών, γιατί να μην επιβαρύνεται το συκώτι και τα νεφρά.
  • Προσέξτε πολύ την κατανάλωση αναψυκτικών, χυμών και γλυκών ροφημάτων, γιατί έχουν θερμίδες.
  • Προσοχή στην κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών καθώς συμβάλουν στην αφυδάτωση του οργανισμού.  

Γαζής Π. Γιώργος, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Πεφανερωμένης 9 Λευκάδα, τηλ. 2645022822, 6944373860