Αρχική Top Stories Συμβουλές διατροφής για την περίοδο των εορτών

Συμβουλές διατροφής για την περίοδο των εορτών

111

Τα Χριστούγεννα και η Πρωτοχρονιά, οι αγαπημένες γιορτές μικρών και μεγάλων, επιτέλους έφτασαν. Η περίοδος αυτή είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την υψηλή κατανάλωση φαγητού και αλκοόλ, κάτι που προβληματίζει αρκετά τα άτομα που βρίσκονται σε προσπάθεια διαχείρισης του σωματικού τους βάρους, ενώ οι παραδοσιακοί κουραμπιέδες, τα μελομακάρονα και οι δίπλες βρίσκονται πλέον σε κάθε σπίτι αποτελώντας πραγματικό πειρασμό.

Τα εορταστικά τραπέζια όπου καταναλώνουμε λίγο παραπάνω φαγητό, λίγο παραπάνω ποτό και λίγο παραπάνω γλυκό, αποτελούν την κύρια αιτία που αρκετά άτομα βάζουν 2-3 κιλά αυτή την περίοδο.  Μπορεί το φαγητό να έχει συμβολική αξία, και οι εορταστικές συγκεντρώσεις και γεύματα να αποτελούν ένα μέσο που φέρνει πιο κοντά συγγενείς και φίλους, όμως αυτή η κατάσταση ευφορίας και χαλάρωσης μπορεί να μας παρασύρει σε διατροφικές υπερβολές που οδηγεί σε αύξηση βάρους και αίσθημα τύψεων και ενοχών, ενώ σε περίπτωση που συνυπάρχει κάποιο πρόβλημα υγείας μπορεί να οδηγήσει σε επιπλοκές.

Ακολουθούν κάποιες συμβουλές που θα σας βοηθήσουν κατά τη διάρκεια των εορτών:

Προσπαθήστε να διατηρήσετε το βάρος σας και όχι να χάσετε επιπλέον κιλά. Είναι δύσκολο έως αδύνατο να καταφέρει κάποιος άνθρωπος να αντισταθεί σε όλους τους διατροφικούς πειρασμούς των ημερών ώστε να διατηρήσει την ενεργειακή του πρόσληψη στα χαμηλά επίπεδα που απαιτεί η απώλεια βάρους. Καλό είναι επομένως να θέσουμε ρεαλιστικούς στόχους ώστε να μην απογοητευτούμε.

Στο αιώνιο δίλημμα κουραμπιές ή μελομακάρονο προτιμήστε το παραδοσιακό μελομακάρονο με μέλι και όχι με επικάλυψη σοκολάτας. Είναι ποιοτικός ανώτερο από τον κουραμπιέ, το μέλι και το ελαιόλαδο είναι με διαφορά πιο υγιεινά από τη ζάχαρη και το βούτυρο, και έχει λιγότερες θερμίδες. Επιλέξτε τα μικρά μελομακάρονα σε μέγεθος μπουκιάς αντί για τα μεγάλα και αρκεστείτε σε ένα.

Σε περίπτωση που πρέπει να παραβρεθείτε σε κάποιο δείπνο αποφύγετε να μείνετε νηστικοί όλη την ημέρα. Καταναλώστε κανονικά το πρωινό σας, ένα ελαφρύ μεσημεριανό και στο ενδιάμεσο φρούτα, ώστε να μην πεινάτε πολύ το βράδυ και να μπορείτε να ελέγξετε καλύτερα την πρόσληψη του φαγητού.

Καταναλώστε μόνο τα αγαπημένα σας φαγητά. Προσπαθήστε να ξεκαθαρίσετε μέσα σας ποια είναι τα εορταστικά εδέσματα που σας αρέσουν περισσότερο και καταναλώστε μόνο αυτά σε μικρότερες ποσότητες, ειδικά αν περιλαμβάνουν κρέμες γάλακτος ή βαριά κρέατα. Μην ξεχνάτε πως η απόλαυση δεν σχετίζεται με την ποσότητα. Αποφύγετε τα ορεκτικά και συνοδέψτε πάντα το φαγητό σας με μια γενναία μερίδα σαλάτας, ώστε να χορτάσετε χωρίς να ξεφύγετε πολύ σε θερμίδες. Για επιδόρπιο επιλέξτε ένα μικρό κομμάτι από το γλυκό που προτιμάτε αντί να τα δοκιμάσετε όλα.

Μην υπερβάλλεται στην κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών, 2-3 ποτά είναι αρκετά. Εκτός από της επιπλοκές της μέθης το αλκοόλ αυξάνει αρκετά την ενεργειακή σας πρόσληψη και το βάρος. Προσπαθήστε να πίνεται αρκετό νερό παράλληλα με το ποτό σας και αποφύγετε τους ξηρούς καρπούς που συνήθως το συνοδεύουν. 

Ακολουθήστε ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής ενδιάμεσα στα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά. Ενώ πρακτικά είναι δύσκολο να προσέξει κανείς την παραμονή των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, τις υπόλοιπες ημέρες είναι εύκολο να τηρηθεί ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής. Μην ξεχνάτε τα ψάρια, τα όσπρια και τα λαδερά.

Διατηρήστε ένα ικανοποιητικό επίπεδο καθημερινής φυσικής δραστηριότητας.  Η άσκηση εκτός από τον καλύτερο έλεγχο του σωματικού βάρους βελτιώνει και τη διάθεση. Εάν δεν επιδίδεστε σε κάποιο άθλημα μπορείτε να χορέψετε στις βραδινές σας εξόδους, να κάνετε τις εορταστικές σας αγορές περπατώντας, να χρησιμοποιείτε τις σκάλες αντί για το ασανσέρ ή να κάνετε περιπάτους με την οικογένεια σας.

Το σημαντικότερο όμως είναι να περάστε καλά και να ξεφύγετε από τα προβλήματα και τα άγχη της καθημερινότητας.

Χρόνια πολλά και καλή χρονιά σε όλους!!!


Γαζής Π. Γιώργος, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Πεφανερωμένης 9 Λευκάδα, τηλ. 2645022822, 6944373860