Αρχική Μόνιμες Στήλες Διατροφή & Υγεία Η θρεπτική αξία του κάστανου

Η θρεπτική αξία του κάστανου

kastana

Το κάστανο θεωρείται ο χαρακτηριστικότερος χειμερινός καρπός, με χαρακτηριστική γλυκιά και πλούσια γεύση. Καταναλώνονται  σε διάφορες μορφές όπως βραστά, ψητά, με την μορφή αλευριού ενώ χρησιμοποιούνται ευρέως στην ζαχαροπλαστική. Ανήκει στην οικογένεια Castanea sativa και ευδοκιμεί σε δασικές περιοχές της Ευρώπης, της Β. Αμερικής, της Κίνας, της Ιαπωνίας, αλλά και σε πολλές περιοχές στην Ελλάδα. Το μέγεθος του καρπού ποικίλει ανάλογα το είδος, την υγρασία και τη σύσταση του εδάφους.

Αν και θεωρείται ξηρός καρπός η θρεπτική αξία του κάστανου πλησιάζει περισσότερο αυτή της γλυκοπατάτας και του καλαμποκιού. Σε σύγκριση με τους ξηρούς καρπούς  το κάστανο έχει υψηλή περιεκτικότητα σε νερό (52 γρ/100γρ), χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπος (2.7γρ/100γρ) και αποδίδει πολύ λιγότερες θερμίδες (170 kcal/100γρ) καθιστώντας το κατάλληλο ακόμα και σε μια υποθερμιδική διατροφή, ενώ αντίστοιχα οι ξηροί καρποί όπως τα καρύδια, τα αμύγδαλα και τα φιστίκια αποδίδουν κατά μέσο όρο 550kcal ανά 100 γραμμάρια.

Το κάστανο ανήκει στα τρόφιμα χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη, καθώς περιέχει σύνθετους υδατάνθρακες, και μπορεί να καταναλωθεί με μέτρο από διαβητικά άτομα αφού δεν προκαλεί απότομη αύξηση της γλυκόζης στο αίμα. Επιπλέον είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες, οι οποίες βοηθούν στον κορεσμό, μειώνουν τα επίπεδα χοληστερόλης και συμβάλουν στην γενικότερη υγεία του γαστρεντερικού συστήματος, ειδικότερα κατά της δυσκοιλιότητας.

Αν και η περιεκτικότητα του κάστανου σε πρωτεΐνη είναι χαμηλή (2 γρ/100γρ) εντούτοις είναι υψηλής βιολογικής αξίας. Η κάλυψη των απαραίτητων αμινοξέων έχει ιδιαίτερη σημασία κυρίως σε άτομα με πρόσθετες ανάγκες, όπως εγκύους, παιδιά, αθλητές  και άτομα που ακολουθούν χορτοφαγική δίαιτα. Τα κάστανα δεν περιέχουν χοληστερόλη και είναι πλούσια σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα. Συγκεκριμένα, περιέχουν ολεϊκό οξύ (18:1) και παλμιτολεϊκό οξύ(16:1). Πολυάριθμες μελέτες έχουν δείξει πως η κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα συμβάλουν στη μείωση της LDL χοληστερόλης και στην αύξηση της ΗDL χοληστερόλης στο αίμα. Σύμφωνα με την Αμερικάνικη Καρδιολογική Ένωση, τα κάστανα όπως και οι λοιποί ξηροί καρποί, δρουν προστατευτικά κατά των καρδιαγγειακών παθήσεων. Επίσης συστήνεται σε άτομα που θέλουν να ρυθμίσουν την αρτηριακή τους πίεση καθώς το κάστανο αποτελεί άριστη πηγή καλίου και μαγνησίου ενώ δεν περιέχει νάτριο.

Επιπλέον το κάστανο είναι πλούσιο αντιοξειδωτικά (ρετινόλη, βιταμίνη C και Ε) τα οποία δρουν προστατευτικά κατά της οξείδωσης καταπολεμώντας τις επιβλαβείς ελεύθερες ρίζες. Μέσω αυτού του μηχανισμού προλαμβάνονται χρόνια νοσήματα όπως καρδιοπάθειες, εγκεφαλικά επεισόδια, διάφορες μορφές καρκίνου, η νόσος Alzheimer, η ρευματοειδής αρθρίτιδα, και ο καταρράκτης. Εκτός των προαναφερόμενων τα κάστανα περιέχουν και ικανοποιητικές ποσότητες βιταμινών  του συμπλέγματος Β όπως θειαμίνη, ριβοφλαβίνη, Β6 και φυλλικό οξύ. Οι συγκεκριμένες βιταμίνες είναι απαραίτητες για την καλή λειτουργία του μεταβολισμού και του νευρικού συστήματος. Το κάστανο και το αλεύρι από κάστανο δεν περιέχουν γλουτένη καθιστώντας το κατάλληλο για κατανάλωση από άτομα με κοιλιοκάκη ή δυσανεξία στη γλουτένη.

Τα κάστανα θεωρούνται ιδανικά σνακ για παιδιά και εφήβους, καθώς συμβάλουν στην κάλυψη των ημερήσιων αναγκών σε κάλιο, μαγνήσιο, ασβέστιο και σίδηρο. Τα μικροθρεπτικά αυτά συστατικά παίζουν σημαντικό ρόλο στην ομαλή λειτουργία του νευρομυϊκού συστήματος, στην ομαλή ανάπτυξη οστών και δοντιών και στην πρόληψη της αναιμίας.

Συμπερασματικά, το κάστανο είναι ένας καρπός υψηλής θρεπτικής και ενεργειακής αξίας, ο οποίος μπορεί σε μικρές ποσότητες να ενταχθεί στα πλαίσια μιας ισορροπημένης διατροφής με σημαντικά διατροφικά οφέλη για όλες τις ηλικιακές ομάδες.


Γαζής Π. Γιώργος, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Πεφανερωμένης 9 Λευκάδα, τηλ. 2645022822, 6944373860