Αρχική Πολιτισμός - Εκδηλώσεις Η εκκλησιαστική ζωγραφική στη Λευκάδα και την Ιθάκη, 18ος – 20ός αιώνας....

Η εκκλησιαστική ζωγραφική στη Λευκάδα και την Ιθάκη, 18ος – 20ός αιώνας. Από τον Δοξαρά στον Γαζή

0

Πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Δευτέρας 18 Δεκεμβρίου 2017, στο Αμφιθέατρο του Πνευματικού Κέντρου Δήμου Αθηναίων “Αντώνης Τρίτσης” η διάλεξη της Δρ. Ιστορίας της Τέχνης κα Ντενίζ – Χλόη Αλεβίζου, με θέμα: “Η εκκλησιαστική ζωγραφική στη Λευκάδα και την Ιθάκη, 18ος – 20ός αιώνας. Από τον Δοξαρά στον Γαζή”.  

Την εκδήλωση οργάνωσε η Εταιρεία Λευκαδικών Μελετών.

Ο πρόεδρος της Εταιρείας κος Αθανάσιος Μελάς καλωσόρισε τους παρευρισκομένους και ευχαρίστησε τους εκπροσώπους της Μητρόπολης Αθηνών και πάσης Ελλάδος και της Μητρόπολης Λευκάδας και Ιθάκης καθώς και την ομιλήτρια παρουσιάζοντας ένα σύντομο βιογραφικό της. Αναφέρθηκε επίσης στον πρόσφατο θάνατο του ιστορικού Σπύρου Ι. Ασδραχά και στην πρόθεση της Εταιρείας να τελέσει σύντομα πνευματικό μνημόσυνό του. Στη συνέχεια έκανε έναν σύντομο απολογισμό των εκδηλώσεων που η Εταιρεία διοργάνωσε το 2017 και την πρόσφατη πορεία του εκδοτικού της έργου.

Όσον αφορά του θέμα της εκδήλωσης, τόνισε ότι η εκκλησιαστική ζωγραφική και γενικότερα η εκκλησιαστική τέχνη είναι ένα ιδιαίτερα σημαντικό κομμάτι των μελετών της ΕΛΜ, αναφερόμενος σε όλες τις σχετικές εκδηλώσεις προηγούμενων ετών αλλά και στα βιβλία που έχει εκδώσει με κορυφαίο το μνημειώδες έργο του Πάνου Γ. Ροντογιάννη “Η Χριστιανική Τέχνη στη Λευκάδα” (ΕΠΕΤΗΡΙΣ Τόμος Γ’ 1973, Αθήνα 1974, ΕΛΜ).

Συντονίστρια της εκδήλωσης ήταν η Ιστορικός Μεταβυζαντινής Τέχνης κα Μαρία Καζανάκη-Λάππα.

Την εκδήλωση προσφώνησε επίσης ο Αρχιμανδρίτης π. Ιωαννίκιος Ζαμπέλης και διαβάστηκε επιστολή του Μητροπολίτη Κεφαλληνίας κ.κ. Δημήτριου που δεν μπόρεσε λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων να παρευρεθεί.

Η κα Ντενίζ-Χλόη Αλιβιζάτου στήριξε την μελέτη της στο αρχείο της ψηφιακής καταγραφής φορητών εικόνων της ΙΜΛΙ από τους ναούς των νησιών Λευκάδας, Ιθάκης, Μεγανησίου, Κάλαμου και Καστού. Επικεντρώθηκε κυρίως στον αγιογράφο Παναγιώτη Δοξαρά, κάνοντας συγκρίσεις έργων του με χαλκογραφίες του Φλαμανδού χαλκογράφου Sadeler αναφερόμενη ωστόσο και σε όλες τις επιρροές του. Στη συνέχεια υποστήριξε με πλούσιο φωτογραφικό υλικό το πόσο εκείνος με τη σειρά του επηρέασε σύγχρονους και μεταγενέστερους αγιογράφους. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο έργο των Σπ. Βεντούρα, Κ. Κονταρίνη, Β. Σίδερη, Σπ. Γαζή, Ουρανία Γαζή κ.α αλλά και αγιογράφους που τα έργα τους κοσμούν ναούς της Ιθάκης, όπως το Δ. Γράτσο και στον τρόπο που ο καθένας τους επηρεάστηκε από διάφορες μορφές τέχνης που επικρατούσαν στην εποχή τους. Αναφέρθηκε επίσης και στις προτιμήσεις όσον αφορά τις θεματικές των αγιογράφων σε διάφορους ναούς της πόλης, των χωριών και των νησιών. Η μελέτη της βρίσκεται σε εξέλιξη μελετώντας και άλλα έργα του Δοξαρά.

Κείμενο-φωτογραφίες: Χρυσούλα Σκλαβενίτη

Προηγούμενο άρθροΦωτογραφίες από τη χιονισμένη ορεινή Λευκάδα
Επόμενο άρθροΌπερα VS Οπερέτα: Η γενέθλια συναυλία της Φιλαρμονικής Εταιρίας Λευκάδας (video)