Αρχική Πολιτισμός - Εκδηλώσεις Πολιτισμός - Εκδηλώσεις Ο καθηγητής Γιώργος Κοντoγιώργης στην Λευκάδα

Ο καθηγητής Γιώργος Κοντoγιώργης στην Λευκάδα

0
kontogiorgis13

kontogiorgis13

Ακούστε ολόκληρη την ομιλία του για την Ελληνική και την Διεθνή Κρίση.

Πραγματοποιήθηκε το προηγούμενο Σάββατο 20 Απριλίου η προγραμματισμένη ομιλία του Λευκαδίτη Καθηγητή Πολιτικής Επιστήμης και πρώην πρύτανη του Παντείου Πανεπιστημίου κ. Γιώργου Κοντογιώργη την οποία διοργάνωσαν απο κοινού ο Πολιτιστικός Σύλλογος Νικιάνας “Οι Σκάροι” και ο Σύλλογος Επαγγελματιών και Προστασίας Περιβάλλοντος Νικιάνας.

Την εκδήλωση άνοιξαν με χαιρετισμούς το μέλος του ΔΣ των Σκάρων Νίκος Σούνδιας καθώς και ο πρόεδρος των Επαγγελματιών Αντώνης Μανωλίτσης οι οποίοι ευχαρίστησαν τον κο Κοντογιώργη για την αποδοχή της πρόσκλησης η οποία αποτέλεσε τιμή για τους δυο συλλόγους.

Στην συνέχεια η συγγραφέας – ποιήτρια Ιωάννα Κόκλα η οποία στην εισήγηση της την οποία παραθέτουμε πιο κάτω, αναφέρθηκε στο βιογραφικό του καθηγητή και στο πλούσιο μέχρι σήμερα έργο του.

Η ομιλία του κ. Κοντογιώργη ήταν η παρθενική του στην γενέτειρα του και αυτό έκανε και τον ίδιο αλλά και όσους βρέθηκαν στην αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου Λευκάδας, να νιώθουν ιδιαίτερη χαρά.

Την εκδήλωση παρακολούθησαν Λευκαδίτες και δη Νικιανιώτες, επαγγελματίες του νησιού ενώ μεταξύ άλλων παρευρέθηκε ο πρώην βουλευτής Λευκάδας Σπύρος Μαργέλης καθώς και ο Αντιπρόεδρος του Πνευματικού Κέντρου Λευκάδος Τάσος Γαζής. Χαιρετισμό απέστειλε και ο βουλευτής Λευκάδας Θοδωρής Σολδάτος ο οποίος λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων δεν κατάφερε να είναι παρόν αλλά και ο Αντιπεριφερειάρχης Θεόδωρος Βερύκιος.

Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε την εισήγηση της κας Κόκλα, αλλά και να ακούσετε ολόκληρη την ομιλία του καθηγητή καθώς και να δείτε φωτογραφίες από την εκδήλωση.


Εισήγηση Ιωάννας Κόκλα, στην διάλεξη με θέμα «Πού πάμε; Μια αποτίμηση της Ελληνικής και της Διεθνούς Κρίσης»

 

Κυρίες-οι, αγαπητοί Λευκαδίτες, χωριανοί και φίλοι, επιτρέψτε μου να ξεκινήσω με λιγοστούς στίχους μου καταγεγραμμένους στο πρώτο μου βιβλίο «ανασασμός».

«Μήπως δεν ήταν μπορετό να καιροφυλαχτήσεις
σ’ ώρα π’ ανάνευε ο νους προζύμι να γεννήσει
και μένα νά ’βλεπες μαθές ολόρθη σα στεκόμουν;
Το κέντρισμα είν’δύσκολο σε σκέψεις που γεννάνε
Και συνηθίζεται πολύ να στέκεις απ’αλάργα
Κι οι λέξεις σου αβίαστα να με πετροβολάνε…»

Γι’ αυτό το κέντρισμα του νου σε σκέψεις που γεννάνε, γι’ αυτά τα δύσκολα τα μπορετά, θα μας μιλήσει απόψε ο εκλεκτός προσκεκλημένος μας Γ. Κοντογιώργης, ο διεθνούς φήμης αναγνωρισμένος Λευκαδίτης επιστήμονας και Πανεπιστημιακός δάσκαλος.

Κυρίες-οι, αγαπητοί Λευκαδίτες, χωριανοί και φίλοι, καθημερινώς βομβαρδιζόμαστε να αποδεχτούμε ότι η κρίση που βιώνουμε καθημερινά όλοι μας, η κρίση που διέρχεται η πατρίδα μας, είναι κρίση οικονομική, χρηματοπιστωτική.

Και όμως, η κρίση είναι πρωτίστως πολιτισμική και πολιτική. Βάλλεται πανταχόθεν ο πολίτης, ο ενεργός πολίτης της συλλογικής κοινωνικής λειτουργίας της πόλεως, ο πολίτης που όφειλε και οφείλει να παράγει πολιτισμό και να ασκεί πολιτική.

Η ξέφραγη ανεξέλεγκτη κερδοσκοπία μιας δράκας καιροσκόπων-κερδοσκόπων, κυριάρχησε και κυριαρχεί επί παντός. Όχι μόνο στην οικονομική και πολιτική, αλλά κατ’ επέκταση και στην νομοθετική και εκτελεστική εξουσία. Η κοινωνία με τους στυλοβάτες θεσμούς και νόμους της, ολοένα και ανεπιστρεπτί υποτάσσεται στην ψυχολογική χειραγώγηση της τρομολαγνείας και του φόβου, η επιστήμη «διώκεται» και κυρίως οι ανθρωπιστικές επιστήμες, η παιδεία υποβαθμίζεται, ο πολιτισμός και η λαϊκή παράδοση ευτελίζονται…

Παιδεία και κοινωνία είναι αλληλένδετα συνδεδεμένα στον ελληνικό πολιτισμό, πλαισιωμένα κάτω απ το ανέσπερο φώς του αγαθού, κατά Πλάτωνα, φωτίζοντας την αξιοσέβαστη ανθρώπινη ψυχή… «…την της ψυχής αυγήν εις αυτό αποβλέψαι, το πάσι φώς παρέχον και ιδόντας το αγαθόν αυτό, παραδείγματι χρωμένους εκείνω, και πόλιν και ιδιώτας και εαυτούς κοσμείν το επίλοιπον βίον».

Εξουδετερώνοντας όμως μεθοδευμένα και συστηματικά την παιδεία, την γλώσσα, την θρησκεία, τον πολιτισμό και την παράδοση, εξουδετέρωναν την συλλογική «ευφυϊα» του λαού μας και την ιστορική του «μνήμη». Εν ολίγοις στραπατσάρισαν την «ψυχή» του… Τα ζωώδη ένστικτα, ο καιροσκοπισμός, η «πονηρία», ο νεοπλουτισμός, και ο ευτελισμός προωθούνται… Ο νεοπλουτισμός της εκβαρβαροποίησης ως κύμβαλον αλαλάζον, πλέον κυριαρχεί…

Σκεφθείτε αλήθεια η λέξη πλούτος στην ελληνική παράδοση και στον ελληνικό πολιτισμό, είχε την ακριβή έννοια της παραγωγής γεωργικών αγαθών. Όχι τυχαία στον μύθο-λόγο της αυγής, στην διδακτική ελληνική μυθολογία ο πλούτος ήταν ο γυιός της καλλιεργημένης γής, της θεάς Δήμητρος και του θνητού ιάσαντος αυτήν Ιασίωνος, και μάλιστα ευφυώς τοποθετείται ότι γεννήθηκε σε τριο-οργωμένο χωράφι στην εύφορη Κρήτη. Μα και η λέξη τράπεζα, τραπέζι, έφερε την ηχομιμητική έννοια της λέξης εκ του «τρώγειν», κι αυτόν ακριβώς τον σκοπό εξυπηρετούσε, και όχι του «σωρρεύειν» ανεξέλεγκτα πλαστά αντίτιμα ζωής, χαρτονομίσματα.

Έτσι με την αποψίλωση της κοινωνικής λειτουργίας της δημο-κρατίας, του εκπαιδευτικού συστήματος, της κίνησης των ιδεών, της λαϊκής παράδοσης, της χειραγώγησης ακόμα και της επιστήμης, επιδιώκουν με κάθε μέσο να μας κατατάξουν στον υποβαθμισμένο ρόλο του υπηκόου και όχι του πολίτου.

Δεν είναι τυχαίο που στην λεγομένη Ευρώπη των λαών και των πολιτισμών;- αλήθεια πόσοι είναι άραγε οι πολιτισμοί και το δήθεν «προοδευτικό» συνοθύλευμα του πολυπολιτισμού, ποιόν εξυπηρετεί;- Σ’ αυτήν λοιπόν την Ευρώπη του άκρατου καιροσκοπισμού ποιοι άραγε προβάλλονται ως οι «πετυχημένοι» ως τα πρότυπα; Οι «δήθεν»κυριαρχούν, οι «ακίνδυνοι» και οι «αναλώσιμοι». «Χρυσωμένοι» ποδοσφαιριστές και «εμπορεύσιμες» γυναίκες της πασαρέλας, και μάλιστα τελευταίως ως «μαριονέτες» και οι άκρως χειραγωγήσιμοι πολιτικοί…Γνωρίζουμε μέχρι και τι εσώρουχα φορούσε ή φοράει ο εκάστοτε Στρός Κάν και δεν γνωρίζουμε ούτε ένα, επαναλαμβάνω ούτε ένα, όνομα νεώτερου Έλληνα φιλοσόφου ή και Ευρωπαίου…Τον τελευταίο Έλληνα φιλόσοφο Κορνήλιο Καστοριάδη, που πέθανε προ δεκαετίας, πόσοι τον γνωρίζουν και πολύ περισσότερο πόσοι γνωρίζουν το έργο του;

Δυστυχώς ακόμα και οι έννοιες των λέξεων παραποιούνται και δεν έχομε παρά να φέρουμε στην μνήμη μας την λέξη φιλόσοφος, ποιητής, και θα ανακαλύψουμε ότι μας έρχεται ασυνείδητα στο νου κάποιος αιθεροβάμων, αλλοπρόσαλλος, αποτραβηγμένος από τα κοινά και την …λογική. Κι αυτά όλα όταν τούτος ο τόπος φώτισε την οικουμένη, όταν εδώ γεννήθηκε η φιλοσοφία, η ποίηση, η δημοκρατία, οι τέχνες, το θέατρο, οι επιστήμες.

Σήμερα σε όλα αυτά οι επιστήμες και οι επιστήμονες, και δη οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, τι θέση ενέχουν; Η επιστήμη και εν γένει οι πνευματικοί άνθρωποι, πρέπει τάχιστα να ανακτήσουν τον χαμένο χρόνο και χώρο που τους αρμόζει.

Γι’ αυτό και εμείς σήμερα θέλοντας να δώσουμε βήμα στην πολιτική επιστήμη, δίνουμε βήμα στο δικό μας επιστήμονα, πανεπιστημιακό καθηγητή με διεθνή αναγνώριση Γιώργο Κοντογιώργη, ο οποίος δίδαξε επί 16 χρόνια στις Πανεπιστημιακές έδρες του Παρισιού ( Μονπελλιέ, Λουβαίν), όπως και στα πανεπιστήμια των Βρυξελλών, του Κεμπέκ, του Τόκιο, της Ρώμης, της Φλωρεντίας, του Autonoma της Βαρκελώνης, της Μαδρίτης, του Πεκίνου και λοιπά.

Στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, έχει δημιουργήσει πολλούς ελληνικούς και ευρωπαϊκούς θεσμούς (όπως την Ελληνική Εταιρία Πολιτικών Επιστημών, την Ευρωπαϊκή Εταιρία Πολιτικών Επιστημών, την Πανεπιστημιακή μεταρρύθμιση σύμφωνα με την οποία μετέβαλε τις πέντε ανώτατες σχολές σε Πανεπιστήμια).

Ο καθηγητής Γ. Κοντογιώργης γέννημα και θρέμμα της Λευκάδος, γεννήθηκε στο Νυδρί το 1947, σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στην συνέχεια Πολιτική Επιστήμη στο Παρίσι, όπου έγινε και διδάκτορας. Υπηρέτησε και τα εδώ Πανεπιστήμια, όπως το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και υπήρξε και επί σειράν ετών Πρύτανης του Παντείου. Πολυγραφότατος τα πονήματα-βιβλία του αριθμούνται πάνω από 30, με τα περισσότερα εξ αυτών δημοσιευμένα σε πολλές ευρωπαϊκές γλώσσες και χώρες. Ενδεικτικά αναφέρουμε:

1.      «Η ελλαδική λαϊκή ιδεολογία». Πολιτικοκοινωνική μελέτη του δημοτικού τραγουδιού (1979)
2.      «Κοινωνική δυναμική και πολιτική αυτοδιοίκηση». Οι ελληνικές κοινότητες της τουρκοκρατίας (1982).
3.      «Πολίτης και πόλις». Έννοια και τυπολογία της «πολιτειότητας». (2003)
4.      «Τα αυταρχικά φαινόμενα 4ης Αυγούστου, 21ης Απριλίου». Ερμηνευτικές προσεγγίσεις. (2003)
5.      «Το Ελληνικό κοσμοσύστημα». Η κρατοκεντρική περίοδος της πόλης (2006).
6.      «Η Δημοκρατία ως ελευθερία». (2007)
7.      «Η Ελληνική Δημοκρατία του Ρήγα Βελεστινλή»(2008)
8.      «Οι νέοι, η ελευθερία και το κράτος». (2009)
9.      Οικονομικά συστήματα και ελευθερία» (2010)
10.  «Περί έθνους και ελληνικής συνέχειας» (2011)
11.  «Κομματοκρατία και δυναστικό κράτος», δίτομο (2012)

Επίσης συμμετέχει και σε πολλά συλλογικά πονήματα-βιβλία, με το τελευταίο του «Πρόσωπον προς πρόσωπον», πρόταση εξόδου από την κρίση της Νεωτερικότητας.

Κε Κοντογιώργη, καλώς ορίσατε στο νησί σας, στην γενέτειρά σας, για πρώτη φορά προσκεκλημένος από την Νικιάνα. Παρακαλώ, έχετε τον λόγο.


Ακολουθεί η ομιλία του καθηγητή.

{mp3}kontogiorgis{/mp3}


Ακολουθεί φωτορεπορτάζ από την εκδήλωση.

gallery1 gallery1 gallery1
gallery1 gallery1 gallery1
gallery1 gallery1 gallery1
gallery1 gallery1 gallery1
gallery1 gallery1 gallery1
gallery1 gallery1 gallery1
gallery1    
Προηγούμενο άρθροΗ επέλαση των ψαράδων
Επόμενο άρθροΠασχαλινό μπαζαρ στην Λυγιά