Αρχική Πολιτισμός - Εκδηλώσεις Πολιτισμός - Εκδηλώσεις Τα φολκλορικά φεστιβάλ στην εποχή του διαπολιτισμικού διαλόγου και της οικονομικής κρίσης

Τα φολκλορικά φεστιβάλ στην εποχή του διαπολιτισμικού διαλόγου και της οικονομικής κρίσης

0
fest2-83

fest2-83

Το Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ Λευκάδας.

Παρατίθεται το σχετικό απόσπασμα από την εργασία της κ. Μαρίας Ψαρρού (Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού Πάντειο Πανεπιστήμιο) που δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα localit.gr. Μετά το τέλος του αποσπάσματος μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη την εργασία στην ιστοσελίδα Meganisi News απ’ όπου και αναδημοσιεύουμε αυτό το άρθρο.

5. Το Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ Λευκάδας

5.1 Ιστορικό

Το Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ της Λευκάδας, μισό αιώνα μετά την ίδρυσή του το 1962, προωθεί αδιάλειπτα την ιδέα της ειρήνης, της φιλίας, της συναδέλφωσης αλλά και της αλληλεγγύης των λαών του κόσμου, μέσα από τις λαϊκές μορφές τέχνης του χορού και της μουσικής, μέσα από τις πλούσιες παραδόσεις και τους λαϊκούς κώδικες έκφρασης και επικοινωνίας. Συνιστά δε τον παλιότερο πολιτιστικό θεσμό της χώρας με θεματικό προσανατολισμό το χορό και τη μουσική και τη λαϊκή κληρονομιά.

Η διοργάνωσή του αποτέλεσε πρωτοβουλία εθελοντών με όραμα για την πολιτιστική ανάπτυξη του νησιού που είχαν την πλήρη ευθύνη κατά τα τέσσερις πρώτες διοργανώσεις (1962-1965) (Σύλλογος Λευκαδίων, Ορφεύς Λευκάδας, Δήμος Λευκάδας, Επιφανείς Λευκαδίτες). Τέτοιες ενέργειες στο δημόσιο χώρο, συνδέονται με την αναγέννηση της τοπικής δημοκρατίας και τη συγκρότηση μιας κοινοτικής ταυτότητας (Stevenson, 2007:169), κυρίως λόγω της συμμετοχής στα τεκταινόμενα, της προαγωγής του διαλόγου και της ενδυνάμωσης των κοινωνικών δεσμών. Η παρουσία εξάλλου ενός ισχυρού «πολιτικού πολιτισμού» (Montgomery, 1990), θεωρείται απαραίτητο στοιχείο για τη δημοκρατική διακυβέρνηση και τη διάπλαση ενεργών δημοτών, οι οποίοι δεν αρκούνται στο να παραμένουν απλοί θεατές και αποδέκτες των κοινωνικών και πολιτικών δρωμένων, αλλά διαμορφώνουν με τη δράση τους τα τεκταινόμενα στην πόλη τους (Bianchini & Bloomfield, 1996, Ghilardi, 2001).

Η σκυτάλη της διοργάνωσης δόθηκε στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού (1966-1967), ο οποίος ενδεχομένως διέβλεψε τη δυναμική του θεσμού, για να ακολουθήσει ο Δήμος Λευκάδας (1968-1973 και 1975-1978), έως τη σύσταση του Πνευματικού Κέντρου, περίοδο κατά την οποία μετατοπίζεται η εθελοντική διαθεσιμότητα στην τοπική αυτοδιοίκηση, με αποτέλεσμα να συντελείται ένα είδος «εκτατικής πολιτιστικής ανάπτυξης» στον τομέα των φεστιβάλ (Ιωαννίδης, 2010:194).

Από το 1979 έως σήμερα, φορέας διοργάνωσής του είναι το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Λευκάδας. Η δε σύνθεση του διοικητικού του συμβουλίου, με πρόεδρο το Δήμαρχο της πόλης καταδεικνύει την άμεση σχέση του με το Δήμο, στο πλαίσιο της προσπάθειας αποκέντρωσης που ξεκίνησε την δεκαετία του 1980 με τη σύσταση πνευματικών κέντρων ως νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου (Χαμπούρη – Ιωαννίδου, 2002:22). Η διατήρηση της διοικητικής αυτοτέλειας του Πνευματικού Κέντρου ως εξαίρεσή λόγω της πολύπλευρης προσφοράς του από την υποχρεωτική από τον Καλλικράτη συγχώνευση των δημοτικών νομικών προσώπων, αδιαμφισβήτητα αποτελεί θετικό στοχείο για την εύρυθμη διοργάνωση του φεστιβάλ[9], παρά την παρατηρούμενη έλλειψη σε μόνιμο προσωπικό.

5.2 Σύγχρονο προφίλ

Το φεστιβάλ λαμβάνει χώρα την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου, ξεκινώντας με την μεγάλη παρέλαση της ειρήνης και της φιλίας, την βραδινή τελετή έναρξης, τις εμφανίσεις των συμμετεχόντων κατά τη διάρκεια της εβδομάδας και κορυφώνεται με την τελετή λήξης, τις ανταλλαγές δώρων και τον τελικό χορό της ειρήνης με τη συμμετοχή όλων των συγκροτημάτων[10]. Το φεστιβάλ παρέχει σημαντικές δυνατότητες για αυτο-έκφραση, επικοινωνία, διασκέδαση και νέες εμπειρίες, τόσο για τους κατοίκους όσο και για τους επισκέπτες της πόλης, (Getz, 1993, Uysal et al., 1993, Formica & Murmann, 1997, μέσα από το πρόγραμμά του.

Στο Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ της Λευκάδας κατά τις 5 αυτές δεκαετίες έχουν συμμετάσχει εκατοντάδες συγκροτήματα από χώρες του εξωτερικού καθώς και από τη χώρα μας. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι κάθε χρόνο οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες πλησιάζουν τους 500 ξένους χορευτές και μουσικούς και τους 300 Λευκαδίτες, ο συνολικός αριθμός είναι ιδιαίτερα υψηλός[11].

Η τοπική υπερηφάνεια ενισχύεται λόγω του φεστιβάλ, καθώς ανανεώνει περιοδικά τη ζωή της πόλης, εξυμνεί την ταυτότητα της περιοχής και επικυρώνει τους θεσμούς της (Falassi, 1987:3).Έτσι, διαφορετικές κοινωνικές ομάδες έρχονται σε επαφή με αφορμή το φεστιβάλ και το αναγνωρίζουν ως κοινό τους τόπο. Αγκαλιάζεται μάλιστα ενεργά από τους κατοίκους του νησιού, καθώς στη διοργάνωση συμμετέχουν δεκάδες νέες και νέοι της Λευκάδας ως διερμηνείς, συνοδοί και ξεναγοί.

Το φεστιβάλ Φολκλόρ Λευκάδας που τελεί υπό την αιγίδα της UNSESCO και του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, προβάλλει το τουριστικό προϊόν όχι μόνο του νησιού αλλά και εν γένει των Ιονίων Νήσων, προάγοντας μάλιστα το θεματικό τουρισμό. Για του λόγους αυτούς επιχορηγείται από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων[12]. Το συνολικό κόστος της φετινής του διοργάνωσης εκτιμάται ότι ανέρχεται στα 150.000 ευρώ[13]. Ευθυγραμμίζεται δε με το όραμα για την αναπτυξιακή προοπτική της περιοχής και υπάγεται στον ειδικό στόχο για την περίοδο 2012-2014 «Ανάδειξη του πολιτιστικού αποθέματος και στήριξη της σύγχρονης πολιτιστικής δημιουργίας» [14].

Προς το παρόν δεν είναι διαθέσιμες μελέτες που να αφορούν στις επιπτώσεις του φεστιβάλ στην οικονομική ανάπτυξη του νησιού, την απασχόληση, τον τουρισμό, και την προώθηση της Λευκάδας του ως επώνυμου προορισμού (city branding), καθώς επίσης μελέτες για τη συμβολή του φεστιβάλ στην προώθηση της κοινωνικής συνοχής και του διαπολιτισμικού διαλόγου, που θα μας επέτρεπαν να συνάγουμε χρήσιμα συμπεράσματα.

5.3 Προκλήσεις και προοπτικές

Το Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ της Λευκάδας, με τη συμπλήρωση 50 ετών από την ίδρυσή του, εγκαινιάζει έναν νέο κύκλο, τον οποίο καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό η αναγκαιότητα για διαπολιτισμικό διάλογο και η οικονομική ύφεση. Το περιβάλλον αυτό υπαγορεύει και την αναπροσαρμογή της στρατηγικής του ώστε να παραμείνει ένας ζωντανός πολιτιστικός θεσμός με ιδιαίτερη θέση στην καρδιά του κοινού του νησιού, του Ιονίου, της Ελλάδας αλλά και του κόσμου.

Η βέλτιστη διαχείριση των ανθρώπινων, χρηματοοικονομικών, υλικών και άυλων πόρων είναι εκ των ων ουκ άνευ, ενώ σημείο αναφοράς θα πρέπει να αποτελεί η καινοτομία σε κάθε πτυχή της διοργάνωσης και της καλλιτεχνικής πρότασης. Η επαναξιολόγηση όλων των σταδίων διοργάνωσης του φεστιβάλ και η αναζήτηση βέλτιστων πρακτικών θα παραμένει ζητούμενο για κάθε φορέα που επιζητά την ανάπτυξη, ενώ η λογική της συνέργιας μπορεί να φανεί άκρως αποτελεσματική σε περιόδους σαν κι αυτή που διανύουμε.

Η στοχευμένη και ολοκληρωμένη προβολή του φεστιβάλ σε εθνικό αλλά και διεθνές επίπεδο ως κεντρικού στοιχείου της ταυτότητας της Λευκάδας και η εξασφάλιση του κόστους παραγωγής του από εθνικούς πόρους, ευρωπαϊκά προγράμματα και χορηγίες, θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό την πορεία του στο μέλλον.

Στην παρούσα φάση κρίνεται σκόπιμη, η σύσταση μιας ομάδας εργασίας που θα αναλάβει την αξιολόγηση του φεστιβάλ ως θεσμού, μέσα από εκτεταμένες έρευνες κοινού, επιδράσεων του φεστιβάλ στην κοινωνική και οικονομική σφαίρα, αλλά και διερεύνηση της φεστιβαλικής αγοράς εν γένει προκειμένου να χαραχθεί μια στρατηγική που θα διασφαλίσει τη συνέχεια και αναβάθμισή του. Το συνέδριο που πραγματοποιήθηκε με αφορμή τη συμπλήρωση των 50 ετών από την ίδρυσή του, συνιστά πράγματι ένα αξιόλογο πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

Για να διαβάσετε ολόκληρη την εργασία κάντε κλικ [εδώ].

Προηγούμενο άρθροΤα θέματα ημερήσιας διάταξης του Δημοτικού Συμβουλίου
Επόμενο άρθροΣυνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου στην Ζάκυνθο