Αρχική Ειδήσεις Επικαιρότητα Το “καθάρισμα” των εικόνων του Αγίου Δημητρίου

Το “καθάρισμα” των εικόνων του Αγίου Δημητρίου

0
eikones_katoxori2

eikones_katoxori2

Το χρονικό της υπόθεσης των Εικόνων της εκκλησίας του Αγίου Δημητρίου στο Κατωχώρι Λευκάδας

Σημείωση : Το παρακάτω κείμενο καθώς και το φωτογραφικό υλικό δεν αποτελούν ρεπορτάζ του My Lefkada. Το κείμενο όπως και το φωτογραφικό υλικό μας το έδωσε ο κος Σπύρος Σκλαβενίτης (Τασούλας) και είναι μια ενημέρωση σχετικά με το θέμα που έχει προκύψει με τις εικόνες του τέμπλου του Ι.Ν. Αγίου Δημητρίου στο Κατωχώρι Λευκάδας.


eikones_katoxori1

Το 2006 ο παπάς με τους επιτρόπους της ενορίας Αγίου Δημητρίου Κατωχωρίου έστειλαν στην Αθήνα για καθάρισμα 13 εικόνες από το τέμπλο που απ’ το 1963 υπάγεται στο νόμο περί αρχαιοτήτων.

Ο αγιογράφος, αφού έβγαλε το μουσαμά με την εικόνα – του 1932 – τον κόλλησε σε κόντρα πλακέ ξύλο και τον έστειλε πίσω. Αποδείχτηκε όμως στη συνέχεια, όπως θα δείτε παρακάτω, ότι τα αρχικά ξύλα – τα άγρια – που παρανόμως είχε κρατήσει, περιείχαν πάνω τους μεταγεννησιακές εικόνες μεγάλης ιστορικής αξίας του 1730.

Χρονολόγιο

2006

Ο παπάς του χωριού αποφασίζει με τους επιτρόπους να στείλουν στην Αθήνα για καθάρισμα απ’ την κάπνα, εικόνες του τέμπλου του Αγίου Δημητρίου που απ’ το 1963 υπάγεται στο νόμο περί αρχαιοτήτων.

22-10-2009

Κάτοικος του χωριού μπαίνοντας στο Άγιο Βήμα διαπιστώνει ότι  η πάνω σειρά των εικόνων του τέμπλου έχει αντικατασταθεί από κόντρα πλακέ ξύλο αντί του άγριου που προϋπήρχε και δημιουργεί θέμα που συζητάται στο χωριό.

25-10-2009

Καλείται συντηρητής έργων τέχνης στην εκκλησία από κατοίκους του χωριού για να δει τι υπάρχει πίσω απ’ τον μουσαμά της κάτω σειράς των εικόνων του τέμπλου. Διαπιστώνεται ότι υπάρχουν μετα-αναγεννησιακές αγιογραφίες του 18 αιώνα από καλλιτέχνη της εποχής.

26-10-2009

Γιορτή του Αγίου Δημητρίου κι η εκκλησία γεμάτη κόσμο που συζητούσε το συμβάν. Βγαίνοντας ο παπάς στο Άγιο Βήμα αναφέρει για τα ξύλα που αμφισβητούνται ότι είναι αυτά. Τα κόντρα πλακέ, δηλαδή. Και ότι κάποιοι δε σέβονται τη μεγάλη του προσφορά στις εκκλησίες του χωριού, αμφισβητώντας τα λεγόμενά του.

28-10-2009

Συντάσσεται η πρώτη αναφορά στον εισαγγελέα Λευκάδας κ. Θεολογίτη με υπογραφές 13 κατοίκων του χωριού που ήταν παρόντες εκεί.

Φεβρουάριος 2010

Ενώ είχαν σταλεί τα δικαιολογητικά που απαιτούνταν στο γραφείο του δημοσιογράφου Μάκη Τριανταφυλλόπουλου, ετοιμάζονταν δυο συνεργάτες του να έρθουν για εκπομπή την τελευταία Κυριακή του Φεβρουαρίου μετά τη λειτουργία. Αυτό θορύβησε κάποιους όπως θα φανεί.

12-2-2010

Πάει ο παπάς στο καφενείο του Ταξιάρχη Σκλαβενίτη και δηλώνει επίσημα στον κόσμο ότι οι εικόνες βρεθήκανε. Τις είχε κρατήσει ο αγιογράφος στην Αθήνα επειδή ήτανε σε άσχημη κατάσταση και του το είχε πει αλλά το είχε ξεχάσει. Δεν πειράζει του είπανε. Ας έρθουν οι εικόνες πίσω και θα τελειώσουν όλα εκεί.

23-2-2010

Ο αγιογράφος Βουρδαχάς μαζί με τον πατέρα του φέραν πίσω τα ξύλα που ήτανε βαμμένα στην πίσω μεριά με σύγχρονο χρώμα ενώ στην μπροστινή ήταν σπατουλαρισμένα με πάστα γύψου πάνω στην οποία διακρίνονταν στίγματα αγιογραφίας. Ο Σκλαβενίτης Σπύρος που κλήθηκε για να τις δει αμφισβήτησε από την πρώτη στιγμή την γνησιότητα των ξύλων αυτών με στοιχεία που παρουσίασε σε καινούρια αναφορά. Αποτέλεσμα της άρνησής του αυτής ήτανε να δεχτεί φραστική επίθεση από τον παπά και τον πατέρα του αγιογράφου.

28-2-2010

Ο παπάς βγαίνει επίσημα στο Άγιο Βήμα μ’ ανοιχτά τα ηχεία για ν’ ακούγεται σ’ όλο το χωριό κι εμμέσως παραδέχεται την ενοχή του με στοιχεία που είναι καταγεγραμμένα σε CD και προσκομισθέντα στον εισαγγελέα.

5-3-2010

Μετά τα καινούρια στοιχεία που προέκυψαν απ’  το CD ο εισαγγελέας ξεκίνησε κλήση προς την Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Ναυπάκτου που θα πιστοποιούσε ότι είναι ή δεν είναι αυτές οι εικόνες.

Ιούλιος 2010

Γίνεται δημοσίευμα στην εφημερίδα «Τα καλά νέα» ιδιοκτησίας Θερμού Ιωάννη. Στην ερώτηση προς τον παπά να του περιγράψει τι έχει γίνει απαντάει ότι η υπόθεση έχει κλείσει και να μην ασχολείται άλλο.

13-8-2010

Μέσω του εισαγγελέα και του αστυνομικού διευθυντή είχαν γίνει τρεις κλήσεις μέχρι τις 13-8-2010 προς την Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Ναυπάκτου για την πιστοποίηση ή όχι της αυθεντικότητας των εικόνων που προφανώς λόγω του φόρτου εργασίας της υπηρεσίας στέφθηκαν όλες με αποτυχία.

22-8-2010

Με προσωπική κλήση του εισαγγελέα κ. Θεολογίτη – λίγο προτού φύγει απ’ τη Λευκάδα με μετάθεση – έρχεται ανεξάρτητος συντηρητής έργων τέχνης που κάνει μια έκθεση για τα άχρηστα ξύλα ότι δεν είναι τόσο άχρηστα τελικά. Πίσω απ’ την πάστα γύψου του ζωγράφου υπάρχουν σε άριστη κατάσταση εικόνες του 18ου ίσως και πιο πριν αιώνα από ζωγράφο της εποχής με αρχαιολογική και ιστορική αξία.

11-05-2011

Μέχρι σήμερα έχουν γίνει κι άλλες κλήσεις προς την εφορία Βυζαντινών αρχαιοτήτων Ναυπάκτου απ’ τον καινούριο εισαγγελέα. Δυστυχώς η μεγάλη περιοχή ευθύνης της υπηρεσίας κι ο μεγάλος φόρτος εργασίας δεν έχουν επιτρέψει μέχρι τώρα να γίνει η αυτοψία.

eikones_katoxori3eikones_katoxori4

  1. 1)      Επιβάλλεται να πιστοποιηθεί ότι είναι ή δεν είναι αυτές οι εικόνες που επί τέσσερα χρόνια είχαν κρατηθεί παράνομα στην Αθήνα από τον αγιογράφο.
  2. 2)      Αν, και εφόσον είναι αυτές οι αυθεντικές, να γίνουν οι προβλεπόμενες καταμετρήσεις και καταγραφές και ν’ αναδειχτούν ως αρχαιότητες προσβάσιμες σ’ όλο τον κόσμο.

Με λίγα λόγια ζητάμε: Ανάδειξη, προστασία και ασφάλιση ενός θρησκευτικού μνημείου που μας κληρονόμησαν οι πρόγονοί μας – ανεκτίμητης, κατά τους ειδικούς, αρχαιολογικής και ιστορικής αξίας – για να μην καταλήξει κι αυτό σε ιδιωτικές συλλογές, είτε τώρα είτε στο μέλλον, κάτι που έχει συμβεί κατ’ επανάληψη σε πάρα πολλές περιπτώσεις που όλοι έχουμε κατά καιρούς ακούσει.

Σπύρος Σκλαβενίτης

Προηγούμενο άρθροΕνημέρωση για το νοσοκομείο στους δρόμους
Επόμενο άρθροΑσφελαχτός – Η κατάληξη των τυρράνων