Αρχική Top Stories ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Δρ ΞΕΝΟΦΩΝΤΑ ΒΕΡΓΙΝΗ ΣΤΟ ACTION 24 ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΠΟΜΠΗ Χ2 ΜΕ...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Δρ ΞΕΝΟΦΩΝΤΑ ΒΕΡΓΙΝΗ ΣΤΟ ACTION 24 ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΠΟΜΠΗ Χ2 ΜΕ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΠΟΛΙΤΗ  

0
verginis-xenofon

«ΒΟΥΝΟ» ΟΙ ΕΚΚΡΕΜΕΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΠΑΡΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟΝΟΜΩΝ

Του Σωτήρη Κων. Κάτσενου, Δημοσιογράφου

Πολίτης : Σήμερα ανοίγουμε το θέμα των εκκρεμών συντάξεων για το οποίο έχουμε να μιλήσουμε αρκετό καιρό και είναι ένα θέμα που μέσα στις συνθήκες της πανδημίας και της ανέχειας γίνεται ένα σοβαρό θέμα. Η μέση ελληνική οικογένεια ζει με τη σύνταξη του παππού και της γιαγιάς και τώρα μάλιστα παίρνουν τη σύνταξή τους τόσο αργά και πλέον δεν υπάρχει και αυτή. Έχουμε λοιπόν σήμερα μαζί μα δύο ανθρώπους που ξέρουν πολύ καλά το θέμα. Τον πρώην Υπουργό Εργασίας κ. Γιώργο Κουτρουμάνη και τον κ. Ξενοφώντα Βεργίνη, Καθηγητή Οικονομικών, πρώην Βουλευτή Λευκάδας και Διοικητή του ΟΓΑ, ο οποίος μάλιστα επί θητείας του στον Οργανισμό, είχε «απεγκλωβίσει» τις αγροτικές συντάξεις. Να ξεκινήσω με εσάς κύριε Υπουργέ. Που έχει φτάσει σήμερα αυτός ο αριθμός των εκκρεμών συντάξεων;

Κουτρουμάνης : Είμαστε περίπου στις 178.000 χιλιάδες αιτήσεις για κύριες συντάξεις και στις 133.000 χιλιάδες αιτήσεις για επικουρικές. Και βέβαια υπάρχουν και άλλες εκκρεμείς που αφορούν το εφάπαξ βοήθημα ή προσαυξήσεις των συντάξεων. Άρα είμαστε πάνω από 300.000 χιλιάδες.

Πολίτης : Ξέρω κ. Υπουργέ περίπτωση επικουρικής του Δημοσίου που έχει καθυστέρηση πάνω από 4,5 χρόνια. Φαντάζομαι ότι ξέρετε και εσείς πολλές αντίστοιχες περιπτώσεις.

Κουτρουμάνης : Ναι κ. Πολίτη γνωρίζω περιπτώσεις που έχουνε 6 και 7 χρόνια καθυστέρηση. Ειδικά όταν υπάρχουν περισσότερα του ενός ταμεία.

Πολίτης :  Πάμε τώρα στις πρωτοβουλίες που παίρνει ο κ. Κωστής Χατζηδάκης για να δώσει αυτή την προσωρινή σύνταξη. Αυτό τι είναι; Είναι ασπιρίνη ή είναι λύση.

Κουτρουμάνης :  Λύση δεν είναι. Αλλά σε κάθε περίπτωση είναι ένα μέτρο μέσα στις συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί, ανακούφισης για αρκετές χιλιάδες υποψήφιους συνταξιούχους. Όπως είπαμε και πριν έχουμε περιπτώσεις που περιμένουν 3 και 4 χρόνια για να πάρουν την πρώτη σύνταξη άνθρωποι που ζουν με δανεικά, είναι άνθρωποι που δεν βρίσκουν πλέον ούτε δανεικά …

Πολίτης : Μου είχατε πει τη φοβερή εικόνα που με σοκάρισε κ.Υπουργέ, ότι βλέπετε ανθρώπους που έρχονται στο γραφείο σαςσυχνά και περιμένοντας τους βλέπετε να γερνάνε!

Κουτρουμάνης : Ναι έτσι είναι. Είναι μια διαδικασία μετάβασης από την εργασία στη σύνταξη και βλέπουμε ανθρώπους που ήταν ακμαίοι θα έλεγα  πριν από τρία χρόνια και σήμερα πραγματικά είναι σε κατάσταση απόγνωσης! Ηλικιακά στα τρία αυτά χρόνια μπορεί να έχουν μεγαλώσει για έξι! Είναι μεγάλη δοκιμασία, το έχουμε πει αρκετές φορές και πρέπει το πρόβλημα να λυθεί με τρόπο ριζικό. Αυτό που γίνεται σήμερα είναι να δοθεί ένα ποσό, καλό θα είναι να πάρει κάποιος που περιμένει χρόνια ένα ποσό , μπορεί να είναι 5.000 – 10.000 ευρώ, ανάλογα με τα χρόνια καθυστέρησης. Από κει και μετά, αυτό δεν μπορεί να αποτελεί λύση, γιατί κανένας δεν μπορεί να ζήσει με 360 και 380 ευρώ τον μήνα και από τη στιγμή που το ασφαλιστικό σύστημα του τα χρωστάει. Πρέπει να βρεθεί τρόπος τα χρήματα ακριβώς αυτά που δικαιούται ο εργαζόμενος, ο υποψήφιος συνταξιούχος να του δοθούν και να σταματήσει αυτό το φαινόμενο, το οποίο πρέπει να πω ότι σε αυτή την έκταση είναι πρωτοφανές. Πάντα είχαμε καθυστέρηση στα ταμεία, πάντα υπήρχε καθυστέρηση για την απονομή των συντάξεων, αλλά σε τέτοιο μέγεθος και σε τέτοια έκταση είναι πρωτόγνωρο το φαινόμενο.

Πολίτης : Άρα είναι χειρότερο από κάθε άλλη φορά σήμερα το πρόβλημα, έτσι;

Κουτρουμάνης : Είναι χειρότερο από κάθε άλλη φορά και βέβαια για να λυθεί το πρόβλημα με ένα τρόπο ριζικά χρειάζονται οπωσδήποτε δύο πράγματα. Πότε, δηλαδή, να υπάρξει ένας αριθμός ανέργων οι οποίοι να μπορούν για ένα διάστημα ενός χρόνου να βοηθήσουνε τον ΕΦΚΑ, να γίνει καταχώρηση γιατί εκεί πάσχουμε. Δηλαδή, όταν έχουμε το ιστορικό ασφαλιστικό του υποψήφιου συνταξιούχου και πηγαινοέρχεται ο φάκελος από το ένα τμήμα στο άλλο και από το ένα ταμείο στο άλλο υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση. Και βέβαια πρέπει να απλοποιηθεί επιτέλους η διαδικασία. Έχουμε ένα φορέα. Εγώ και ο κ. Βεργίνης, ξέρω πολύ καλά την άποψή του και τον καλησπερίζω …

Βεργίνης :  Καλησπέρα σας και από μένα …

Κουτρουμάνης  :  … Δεν ήμουνα της άποψης ότι πρέπει να πάμε σε καινούργιο φορέα. Έπρεπε να πάμε σε τρεις (3) φορείς, ελεύθερων επαγγελματιών, μισθωτών και αγροτών. Δεν έγινε αυτό, να μην πάμε πίσω. Αλλά επιτέλους ας γίνει η ασφαλιστική ενοποίηση. Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να πηγαίνει ο φάκελος από τον τελευταίο φορέα στον προηγούμενο και τον προ – προηγούμενο και να μην εκδίδεται η απόφαση από τον τελευταίο φορέα. Τελεία. Ούτε προϋποθέσεις 300 ημερών ή 500 τη τελευταία πενταετία, απλά να εφαρμόζεται η νομοθεσία όπως ισχύει στον ΕΦΚΑ για κάθε ταμείο.

Πολίτης : Κύριε Βεργίνη, κύριε Καθηγητά, δεν βάζω εσωτερικές φιτιλιές, γιατί δεν είναι επίκαιρες αυτή την περίοδο και δεν τις ακούει και κανείς στην κοινωνία. Έχω όμως μια απορία. Γιατί οι υπουργοί, αυτοί της Νέας Δημοκρατίας και ο προηγούμενος και ο σημερινός δεν καλούνε, καλά εσείς είστε και πρώην Βουλευτής της Ν.Δ. και εκ των ουκ άνευ έπρεπε να είχατε κληθεί, αλλά και ο κ. Κουτρουμάνης που συμφωνεί ολόκληρο το πολιτικό σύστημα, ότι ξέρει το ασφαλιστικό καλύτερα από τον καθέναν. Και οι βουλευτές όταν πρόκειται να βγούνε σε σύνταξη τον Κουτρουμάνη παίρνουνε. Γιατί δεν σας καλεί να σας πει «ελάτε εδώ εσείς που τα διαχειριστήκατε χρόνια να μου πείτε μια λύση».

Βεργίνης : Καλησπέρα σε όλους κ. Πολίτη.

Πολίτης : Καλησπέρα κύριε Βεργίνη.

Βεργίνης : Καλησπέρα και στον κ. Κουτρουμάνη, που είναι πράγματι από τους λίγους που ξέρουνε το ασφαλιστικό, που εφάρμοσαν το ασφαλιστικό και κυρίως το παρακολουθούν, όπως και εγώ. Δεν «αποστρατευτήκαμε», είμαστε συνεχώς ενεργοί, έτσι δεν είναι κύριε Κουτρουμάνη;  

Κουτρουμάνης : Έτσι είναι, έτσι …

Πολίτης : Ευτυχώς για εμάς, που σας έχουμε για να σας ρωτάμε.

Βεργίνης : Είμαι ένα από τα μέλη της επιτροπής που μελετήσαμε το ασφαλιστικό, κύριε Πολίτη, και είχαμε πει μετά το νόμο Κατρούγκαλου, να υπάρξει ένας νέος νόμος απλουστευμένος, απαλλαγμένος από λεπτομέρειες του παρελθόντος, από κίτρινα φύλλα του νομοθετικού έργου του προηγούμενου και να μπορέσουν πράγματι οι διαδικασίες να γίνονται σύντομα και οι αποφάσεις άμεσα εκτελεστές, αλλά και ελέγξιμες.

 

 

Βεργίνης : Άκουσα με πολλή προσοχή τον κ. Κουτρουμάνη και άκουσα και το ερώτημά σας κύριε Πολίτη. Πράγματι, είναι απορίας άξιον. Γιατί η σημερινή Διοίκηση, δεν έχει εμπειρία διοικητική. Ίσως να είναι και αυτό ένα πρόβλημα. Ακούστε, επιμένω σε αυτό που λέω, δηλαδή ότι δεν είναι αρκετό να γνωρίζει κανείς μηχανογράφηση και μηχανοργάνωση. Σε έναν οργανισμό, πρωτίστως, υπερέχει η ικανότητα της διοίκησης και διαχείρισης και επομένως να συλλάβει το όλο θέμα που λέγεται ασφαλιστικό σύστημα. Να γνωρίζει τις πτυχές του ασφαλιστικού συστήματος, να πάρει αμέσως μέτρα, τα εντελώς αναγκαία και να ενεργοποιήσει η ίδια τη Διοίκηση από τον τελευταίο υπάλληλο μέχρι τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου. Από κει και πέρα πρέπει να εισηγείται στον αρμόδιο Υπουργό καθημερινά, μέτρα απλοποίησης, βελτίωσης και βεβαίως έγκρισης των αποφάσεων της Διοίκησης για απονομή συντάξεων και όχι μόνο! Άρα, λοιπόν, το πρώτο πρόβλημα που τίθεται εδώ είναι νομοθετικό, αν πράγματι έγινε το άλμα που εμείς ως Νέα Δημοκρατία είχαμε παραλάβει και μελετήσαμε τη συνέχειά του. Είμαι ένα από τα μέλη της επιτροπής που μελετήσαμε το ασφαλιστικό, κύριε Πολίτη, και είχαμε πει μετά το νόμο Κατρούγκαλου, να υπάρξει ένας νέος νόμος απλουστευμένος, απαλλαγμένος από λεπτομέρειες του παρελθόντος, από κίτρινα φύλλα του νομοθετικού έργου του προηγούμενου και να μπορέσουν πράγματι οι διαδικασίες να γίνονται σύντομα και οι αποφάσεις άμεσα εκτελεστές, αλλά και ελέγξιμες. Διότι, το να δίνεις μια εντολή, από οπουδήποτε και αν προέρχεται χωρίς να την παρακολουθείς αν αυτή υλοποιείται και ελέγχεται το αποτέλεσμα, τότε είναι καλύτερα η εντολή να μην δίνεται. Αρχίζω κύριε Κουτρουμάνη από αυτό το σημείο, δηλαδή το Διοικητικό.

Το τρίτο σημείο, είναι το διαχειριστικό. Ακούστε, στο διαχειριστικό, πρέπει πράγματι να δούμε, αν το σύστημα που εφαρμόζουμε και οι διατάξεις του ίδιου του ασφαλιστικού συστήματος παρέχουν κάτω από τις τρέχουσες συνθήκες, οικονομικές και κοινωνικές την δυνατότητα της εισπραξιμότητας. Διότι το ασφαλιστικό δεν είναι μόνο οικονομικό, είναι το κοινωνικό. Αλλά τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι κάπου πρέπει να δούμε και τις πηγές από τις οποίες προέρχεται το εισόδημα για την καταβολή των συντάξεων. Αλλά και από το άλλο μέρος, να δούμε τη δυνατότητα που παρέχεται. Αυτή τη στιγμή, είμαστε βέβαιοι ότι δεν υπάρχουν ανασφάλιστοι; Ελέγχεται το σύστημα; Για μένα όχι. Είμαστε βέβαιοι ότι η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3% δίνει πράγματι το κίνητρο για ασφάλιση ή και για άμεση πληρωμή των ασφαλιστικών εισφορών; Διότι, το πρόβλημα σήμερα, δεν είναι ότι δεν «βγαίνουν» οι συντάξεις. Είναι ότι και αν «βγουν» πρέπει να πληρωθούν. Άρα πρέπει να έχουμε τις ανάλογες πηγές εισοδήματος και να έχουμε και το αναγκαίο εισόδημα.

Και τώρα να θέσω και ένα πρακτικό θέμα, να το ακούσει και ο κ. Κουτρουμάνης. Έχουμε τις επιχειρήσεις, οι οποίες τι κάνουν; Κρατάνε ένα μέρος από τα μικτά των εργαζομένων και το καταβάλουν στο ΙΚΑ, ως εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές. Και το καταβάλουν, αν το καταβάλουν τελικά μετά από ένα (1) μήνα. Ερωτώ λοιπόν εγώ. Πόσες φορές το έχω επαναλάβει αυτό; Γιατί να καταβληθεί μετά από ένα (1) μήνα και δεν καταβάλλεται με τα μικτά των εργαζομένων, έτσι ώστε να υπάρχει άμεση καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών. Όταν μάλιστα κύριε Κουτρουμάνη – θέλω να το προσέξετε αυτό – διατρέχουμε την πανδημία και πολλές από τις επιχειρήσεις θα «πέσουν», δηλαδή θα βάλουν λουκέτα. Πότε λοιπόν θα πληρώσουν αυτές τις ασφαλιστικές εισφορές; Άρα, λοιπόν, έχουμε μια διαφυγή είσπραξης ασφαλιστικών εισφορών που έχει τεράστια κλίμακα.

Άλλο στοιχείο το οποίο πράγματι αποτελεί μια πραγματική αδυναμία. Κύριε Κουτρουμάνη και κύριε Πολίτη, όταν το 2013 ανέλαβα Διοικητής στον ΟΓΑ, βρήκα τους εργαζόμενους να χρησιμοποιούν υπολογιστές του 1990 και 1995 ή να μην έχουν καθόλου! Πως μπορούν αυτά τα μέσα τα οποία τους παρέχουμε να έχουν ταχύτητα εργασίας, απόδοση και εγκυρότητα;  Τότε προσωπικά με επιστολή μου προς τη Διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς με την οποία συνεργαζόμασταν, ζήτησα να μας προσφέρουν δωρεάν σημαντικό αριθμό υπολογιστών που είχε η τράπεζα στις αποθήκες της. κατόπιν αντικατάστασης από νεότερη γενιά υπολογιστών. Θυμάμαι ότι ο αριθμός ξεπερνούσε τους 300 υπολογιστές.

Άλλο παράδειγμα. Δεν υπάρχει σήμερα η απαιτούμενη εκπαίδευση στους υπαλλήλους που υπηρετούν το ασφαλιστικό σύστημα. Οι περισσότεροι που έχουν την εμπειρία και τις δυνατότητες βγαίνουν  στη σύνταξη και δεν υπάρχει αντικατάσταση. Άρα, αντιλαμβάνεστε ότι όχι μόνο η μείωση των εργαζομένων που από 13.000 έχουν φτάσει στους 8.500 εργαζόμενους, αλλά και αυτοί που υπάρχουν έχουν κουραστεί, αφού δεν έχει γίνει ανανέωση του υπάρχοντος προσωπικού, δεν εκπαιδεύονται και δεν γνωρίζουν πολλοί από αυτούς το ασφαλιστικό σύστημα. Απλά υπηρετούν! Ξέρετε πόσοι από τους 8.500 μπορούν να είναι ικανοί να υπολογίσουν τις ασφαλιστικές εισφορές και βεβαίως να καταλήξουν στην απονομή της σύνταξης; Σας μιλάω για πρακτικά θέματα και νομίζω κύριε Πολίτη, αλλά και αυτοί που μας ακούν, ότι θα συμφωνήσουν στα πρακτικά αυτά θέματα. Πρόταση δική μου είναι οι επιχειρήσεις να καταβάλουν άμεσα και τις ασφαλιστικές εισφορές, τις εργοδοτικές κατά το χρόνο της καταβολής της αμοιβής τους.

Πολίτης :   Επιστρέφω στον κ. Κουτρουμάνη και τα ερωτήματα που έχω να σας κάνω είναι πολλά. Υπάρχει ένα ερώτημα που ακούγεται λίγο του συρμού, αλλά μπορεί να είναι και έτσι. Ρωτάει ο κόσμος μήπως δεν έχει τα λεφτά το κράτος να πληρώσει και τις κρατάει επίτηδες τις συντάξεις; Το πιστεύετε αυτό;

Κουτρουμάνης : Όχι δεν το πιστεύω. Μπορεί κάποιες χρονικές στιγμές να υπήρξε μια τέτοια σκοπιμότητα, όταν μάλιστα έπρεπε να παρουσιαστούν κάποια στοιχεί στην τρόικα, αλλά αυτό ήταν προσωρινό. Αυτό είναι θέμα ανικανότητας και αδυναμίας του ΕΦΚΑ. Οι καθυστερήσεις στις συντάξεις έχουν αντίκτυπο και στα έσοδα  και στον έλεγχο των επιχειρήσεων και στην εξυπηρέτηση των πολιτών για πολλά πράγματα. Πολύ σωστά σήμερα πολλές υπηρεσίες παρέχονται ηλεκτρονικά και βοηθούν, αλλά δεν φτάνει. Αυτό δεν αρκεί. Δεν αρκεί για να εξυπηρετηθεί ο πολίτης.

Πολίτης : Αυτό που λέτε να το δώσουνε στους ιδιώτες, να βγάζουν οι δικηγόροι τις συντάξεις, αυτό μπορεί να γίνει; Γιατί αν πάει κανείς στη Σωκράτους να δει κτίρια γεμάτα φακέλους και υπαλλήλους να τους λυπάσαι! Πως θα γίνει, θα πάει εκεί ο ιδιώτης, τι θα γίνει. Υπάρχει τρόπος;

Κουτρουμάνης : Κατά την άποψή μου όχι. Να το δούμε βέβαια. Δεν μπορούμε να απορρίψουμε τίποτα εκ των προτέρων. Αλλά πρέπει να πούμε ότι από τη στιγμή που θα αναλάβει κάποιος να εκδώσει μια απόφαση συνταξιοδότησης πρέπει να γνωρίζει 1) ότι χρειάζεται να έχει πλήρη παρέμβαση στο μητρώο των εργαζομένων 2) ότι χρειάζεται να έχει πρόσβαση στα έσοδα του ταμείου, το  φορέα για να δει αν οφείλει 3) πρέπει να έχει πρόσβαση στο τμήμα ειδικών θεμάτων που είναι οι αναγνωρίσεις των πλασματικών ετών και 4) να πάμε στον εισηγητή που έχει όλα τα στοιχεία. Το ερώτημα είναι, αν θα έχει ένας ιδιώτης την πρόσβαση σε όλα αυτά τα συστήματα. Πιστεύω πως όχι. Άρα και αυτό το μέτρο δεν νομίζω ότι μπορεί να αποδώσει. Εκείνο που μπορεί να αποδώσει είναι εκείνο που είπα πριν …

Πολίτης : … Το επαναλαμβάνουμε λοιπόν, να εκδίδεται από τον τελευταίο φορέα.

Βεργίνης : Αυτό αφορά τη διαδοχική ασφάλιση.

Κουτρουμάνης : Ακριβώς. Αφορά τη διαδοχική ασφάλιση, γιατί εκεί υπάρχει τεράστιο θέμα καθυστέρησης. Δηλαδή, να σας πω ότι η αλληλογραφία μεταξύ των τριών πρώην μεγάλων ταμείων που είναι ο ΟΓΑ, ο ΟΑΕΕ και το ΙΚΑ, αν κάποιος είναι ασφαλισμένος και στα τρία αυτά ταμεία θα καθυστερήσει η αλληλογραφία 2,5 – 3 χρόνια. Γιατί λοιπόν να μην βγάλει τη σύνταξη το τελευταίο ταμείο με καθεστώς αυτό που του αποδίδει σύνταξη. Είναι ένα μέτρο το οποίο θα βοηθήσει.

Πολίτης : Ναι αλλά πως θα ξέρω εγώ πόσα ένσημα έχεις στο άλλο ταμείο; Πρέπει να τα προσκομίσω εγώ στο τελευταίο φορέα;

Κουτρουμάνης : Προσέξτε. Πρώτο είναι η κατοχύρωση του χρόνου ασφάλισης. Για το θέμα αυτό πρέπει να υπάρξει μια ομάδα προσωρινής απασχόλησης η οποία θα κάνει καταχώρηση έτσι ώστε να υπάρχει έτοιμο το ιστορικό. Χρειάζεται λοιπόν μια διαδικασία άπαξ. Να συγκεντρώσει δηλαδή το τελευταίο ταμείο το χρόνο και από κει να εκδοθεί η απόφαση.

Βεργίνης : Αν μου επιτρέπετε, κύριε Πολίτη.

Πολίτης : Ναι κύριε Βεργίνη και ταυτόχρονα να σας ρωτήσω για ένα θέμα με το οποίο έχετε ασχοληθεί ως Διοικητής του ΟΓΑ και γνωρίζω ότι έχετε μεγάλη ευαισθησία στα θέματα των αγροτών. Τα ίδια βάσανα τραβάνε και οι αγρότες για να πάρουν σύνταξη ή είναι λίγο καλύτερα τα πράγματα. Θυμάμαι, επί ημερών σας, αν θυμάμαι καλά ήταν η κυβέρνηση Σαμαρά τότε, ότι είχε εξομαλυνθεί.

Κουτρουμάνης : Πριν απαντήσει ο κύριος Βεργίνης να σας θυμίσω ότι σήμερα ο ΟΓΑ έχει 24.000 εκκρεμότητες.

Πολίτης: Ξαναβάρυνε το μπαούλο …

Βεργίνης : Ξαναβάρυνε, γιατί για να είμαστε ειλικρινείς μετά το 2015 δεν συνεχίστηκε το έργο που είχα κάνει εγώ, της αυτοματοποίησης έκδοσης των πιστοποιητικών. Διότι, τα πιστοποιητικά έχουν σημασία. Τι έκανα λοιπόν εγώ. Συνέδεσα το σύστημα του ΟΓΑ με το Υπουργείο Εσωτερικών και έπαιρνα τα περισσότερα από τα αναγκαία πιστοποιητικά και δεν τα ζητούσα από τον ασφαλισμένο που ήταν υποχρεωμένος να τα υποβάλλει. Επίσης, το ίδιο έκανα και με τα οικογενειακά επιδόματα και δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Ποιος ασχολείται σήμερα με τα οικογενειακά επιδόματα; Κανένας. Γιατί; Γιατί συνέδεσα τον ΟΓΑ με όλους τους φορείς που έδιναν επιδόματα λόγω παιδιών της οικογένειας. Και σήμερα, επαναλαμβάνω δεν ασχολείται κανείς γιατί καταβάλλονται αυτόματα. Καταβάλλονται ηλεκτρονικά. Το ίδιο λοιπόν έκανα και με τις συντάξεις και τα κήδευτρα του ΟΓΑ. Τι γίνεται λοιπόν σήμερα  με τις διαδοχικές, αλλά και με τις επικουρικές συντάξεις; Δυστυχώς, ο πρώτος και ο δεύτερος φορέας δεν δίνουν στο τρίτο φορέα τα στοιχεία προκειμένου να εκδώσει τη σύνταξη. Κι όμως, είναι υποχρεωμένοι επί σειρά ετών να δίνουν στο τελευταίο φορέα τα πιστοποιητικά, δηλαδή την πληροφόρηση. Αυτό μπορεί να γίνει άμεσα. Δυστυχώς, εδώ χωλαίνει το όλο σύστημα.

Μουρούτης : Κύριε Καθηγητά, είπατε πολύ σωστά πριν και είναι αυτό που συζητάει και ο τελευταίος πολίτης. Κάνατε τέσσερις διαπιστώσεις. Είναι τόσο δύσκολο να γίνει ο εκσυγχρονισμός του εξοπλισμού, η ανανέωση και η εκπαίδευση του προσωπικού, η ψηφιοποίηση και η διασύνδεση των υπηρεσιών και να γίνει σχετικά άμεσα, προκειμένου να λυθεί σε επίπεδο μηνών το πρόβλημα των συντάξεων;

Βεργίνης : Εγώ σας λέω κύριε Μουρούτη ότι αυτό το έκανα μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα, γιατί; Γιατί συντόνισα τις υπηρεσίες του ΟΓΑ με τις αντίστοιχες του ΟΤΕ,  και της Τράπεζας Πειραιώς με την οποία συνεργαζόμασταν. Επίσης διασύνδεσα τις υπηρεσίες του ΟΓΑ με όλες τις πηγές από όπου θα μπορούσαν να πάρουν αυτόματα τα αναγκαία πιστοποιητικά για την έκδοση της σύνταξης.

Μουρούτης : Είναι τόσο δύσκολο για την κεντρική κυβέρνηση να το βάλει πρώτη προτεραιότητα;

Βεργίνης : Όχι δεν είναι δύσκολο. Απλά θέλει κάποια διόρθωση η ασυμβατότητα των συστημάτων. Αυτό είναι το πρώτο. Το δεύτερο είναι ότι θέλει εκπαίδευση το προσωπικό. Τρίτο, θέλει συντονισμό υπηρεσιών. Τι είπε πριν λίγο ο κ. Κουτρουμάνης. Χρειάζεται μια άλλη μικρή υπηρεσία, ευέλικτη, αλλά να ξέρουν να χειριστούν αυτές τις εκκρεμότητες. Να λειτουργεί κανονικά το υπάρχον σύστημα και παράλληλα να λειτουργεί μια άλλη παράπλευρη υπηρεσία για τις εκκρεμότητες. Δεν γίνεται λοιπόν αυτό. Αλλά τι κάνουμε; Προσθέτουμε στις παλιές εκκρεμότητες τις καινούριες.

Εγώ δεν διαφωνώ καθόλου να δοθούν τα 384 ευρώ. Άλλωστε, ένας ανασφάλιστος αυτόματα παίρνει μια σύνταξη, έτσι δεν είναι; Παίρνει τη σύνταξη του ανασφάλιστου που είναι 364 ευρώ. Πολύ καλά. Αυτό δεν μπορεί να δοθεί αμέσως όπως γίνεται με την καταβολή της προσωρινής σύνταξης; Το θέμα είναι να μην είναι προσωρινή για 4 και 5 χρόνια,(γιατί ουδέν μονιμότερον του προσωρινού). Άρα λοιπόν εδώ θέλει συντονισμό συνεργασιών. Δεν μπορεί να κάνει συντονισμό μια υπηρεσία η οποία αδυνατεί η ίδια να αυτοσυντονιστεί. Το ξαναλέω αυτό και είμαι κάθετος. Χρειάζεται μια συντονιστική υπηρεσία που είναι σύγχρονη. υπηρεσία. Θέλει σύστημα και το κυριότερο χρειάζεται να διαθέτει σύγχρονο εξοπλισμό. Άρα τα πράγματα είναι πολύ απλά. Και απορώ γιατί αυτά τα απλά πράγματα δεν γίνονται. Ξέρετε γιατί δεν γίνονται; Να είμαστε ειλικρινείς. Γιατί ή δεν γνωρίζουν το ασφαλιστικό ή θέλουν να υπηρετούν ένα ασφαλιστικό, γιατί δεν είναι ασφαλιστικό, που δεν παρέχει υπηρεσίες. Γιατί τι σημαίνει ασφαλιστικό σύστημα κύριε Πολίτη. Σημαίνει παροχή υπηρεσιών. Ένα σύστημα είναι πετυχημένο όταν μπορεί και δίνει τα αναγκαία στοιχεία για τον ασφαλισμένο. Και την απαραίτητη πληροφόρηση. Τι πληροφορείται σήμερα ο ασφαλισμένος; Τι θα συμβεί τα επόμενα 2 – 3 χρόνια; Ή τι έχει συμβεί μέχρι σήμερα; Είναι ανάγκη να πάει τη τελευταία στιγμή να υποβάλει την αίτησή του για τη σύνταξη; Τότε πρέπει να μαθαίνει τι γίνεται; Γιατί δεν πληροφορείται ενδιάμεσα; Πως το κάνουνε οι ιδιωτικές ασφαλιστικές επιχειρήσεις αυτό; Εγώ όταν υπηρετούσα στο Κολλέγιο Αθηνών όπου δίδαξα για 10 χρόνια έχω μια μικρή ασφάλιση. Και από τότε παίρνω μια μικρή σύνταξη. Σας πληροφορώ, ότι με ενημερώνουν κάθε εξάμηνο. Εδώ, γιατί δεν πληροφορεί το όλο σύστημα. Ποιος είναι ο λόγος λοιπόν. Μήπως είναι η έλλειψη αποφάσεων, μήπως έλλειψη συντονισμού από τα διάφορα κέντρα τα οποία πρέπει να συνεργάζονται; Μιλάμε για συνεργασία και συνέργεια. Κύριε Πολίτη έχει σημασία η συνέργεια. Δεν ενεργούν. Αν ενεργούσαν λοιπόν τα επιμέρους υπουργεία, τότε θα είχαμε καλύτερα αποτελέσματα.

Και τώρα κάνω και μία πρόταση. Γιατί πρέπει να είναι το Υπουργείο Εργασίας αυτό που θα εκδίδει τις συντάξεις και να μην είναι το Υπουργείο Οικονομικών; Αφού από εκεί δεν πληρώνουμε. Δεν είναι θέμα προϋπολογισμού κύριε Κουτρουμάνη; Άρα αρμόδιο να είναι το Υπουργείο Οικονομικών. Δηλαδή, το υπουργείο Εργασίας να ετοιμάζει τον χάρτη του εργασιακού και ασφαλιστικού βίου (ΑΤΛΑΣ), του κάθε ασφαλισμένου, στη συνέχεια τα στοιχεία αυτά να αποστέλλονται ηλεκτρονικά στο υπουργείο Οικονομικών και εκείνο θα ελέγχει και θα πληρώνει τις νόμιμες συντάξεις. Είναι περιττό  να αναπτύξω τα πλεονεκτήματα τέτοιας διαδικασίας (προσωπικό, χρόνος, χρήμα, διαφάνεια …).

Πολίτης : Χρόνια κάνω αυτή τη δουλειά, ακούω προτάσεις βιωματικές και επιστημονικές που οι κυβερνήσεις αρνούνται να ενσωματώσουν. Η απορία μου είναι γιατί δεν γίνονται. Δεν ξέρω ποιος φταίει. Φταίει η έλλειψη προσώπων ή όταν καθόμαστε σε πολιτικές καρέκλες τα ξέρω όλα. Το φαινόμενο έχει μια κορύφωση. Και ο νέος Υπουργός ο κ. Κωστής Χατζηδάκης νομίζω ότι πρέπει να ακούσει πολύ σοβαρά αυτά που ειπώθηκαν απόψε εδώ και αυτά που λέγονται από άλλους ανθρώπους που γνωρίζουν εξίσου καλά με εσάς ή λιγότερο καλά το ασφαλιστικό σύστημα.

Κουτρουμάνης : Μπορώ να προσθέσω κάτι.

Πολίτης : Ναι κύριε Υπουργέ.

Κουτρουμάνης : Πιστεύω ότι στο χώρο της κοινωνικής ασφάλισης υπάρχουν αξιολογότατα στελέχη που μπορεί ο κάθε Υπουργός να τα αξιοποιήσει και να πάρει ιδέες. Εγώ το έκανα στη θητεία μου. Δεν σημαίνει ότι τα ξέρουμε όλα. Ναι υπάρχουν άνθρωποι που έχουν εξειδίκευση και πρέπει να τους ακούσουνε. Και επίσης με ένα σχεδιασμό σωστό και ένα επιχειρησιακό σχέδιο που στοχεύει σε ένα σύγχρονο οργανισμό ΕΦΚΑ, πιστεύω ότι σε 6 με 8 μήνες θα μπορούσαν να λυθούν τα περισσότερα από τα προβλήματα.

Πολίτης : Σας ευχαριστώ και τους δύο πάρα πολύ.   

ΠΗΓΗ : «Τα Νέα της Λευκάδας»

Προηγούμενο άρθροΟΙ ΔΑΣΙΚΟΙ ΧΑΡΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Λερναία Ύδρα ή Γόρδιος Δεσμός;
Επόμενο άρθροΚυκλοφορεί στα περίπτερα το νέο φύλλο της εφημερίδας “Τα Νέα της Λευκάδας”