Αρχική Ειδήσεις Επικαιρότητα Πάει για…αιώνια η Ιόνια οδός

Πάει για…αιώνια η Ιόνια οδός

0

http://mylefkada.fatcow.com/2010/May/ioniaodo.jpg

Αμφίβολη έως αδύνατη η παράδοση το 2013

Εγκλωβισμένη στην διαδικασία των απαλλοτριώσεων και κατά συνέπεια των μη ολοκληρωμένων μελετών, παραμένει η κατασκευή της Ιόνιας οδού και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πότε θα παραδοθεί το έργο από τον παραχωρησιούχο, αφού το χρονοδιάγραμμα της σύμβασης αποκλείεται να τηρηθεί, δηλαδή για το 2013.

Φαίνεται ότι θα μείνουμε για περισσότερα χρόνια από όσα υπολογίζαμε με τις παρακάμψεις Άρτας (παραδίδεται το υπόλοιπο τμήμα Πέτα-Σελλάδες το φθινόπωρο) και Αγρινίου, αφού πρόβλεψη δεν μπορεί να γίνει για το πότε θα είναι πλήρως έτοιμος ο αυτοκινητόδρομος και με ποια σειρά θα παραδοθούν τα τμήματα. Όπως είναι στη σύμβαση παραχώρησης ,μάλλον δεν θα τηρηθεί.

Η στασιμότητα στην παράδοση εκτάσεων για να αναπτυχθούν εργοτάξια, όπως αναφέρονταν σε πρόσφατο ρεπορτάζ των «Ν.Α», επιβεβαιώθηκε από τον υπουργό Υποδομών Δημήτρη Ρέππα ο οποίος περιέγραψε με μελανά χρώματα την εικόνα και πορεία του έργου, αλλά και άλλων που κατασκευάζονται με σύμβαση παραχώρησης, χαρακτηρίζοντας τα… αιχμάλωτα των προβλημάτων αυτών. Η μη πρόοδος όλο αυτό το διάστημα στις απαλλοτριώσεις και η μη αναφορά του υπουργού σε χρόνους, αφήνει πολλές ερμηνείες για το πότε θα δούμε ολοκληρωμένη Ιόνια

30 μήνες και κάτω του 40% οι απαλλοτριώσεις

Ειδικά για την Ιόνια οι απαλλοτριώσεις που είχε προβλεφθεί στη σύμβαση να ολοκληρωθούν σε 12 μήνες και πέρασαν ήδη 30 μήνες, παραμένουν μεταξύ 30% και 38% και τα εργοτάξια είναι ελάχιστα. Ακόμη και αυτό στην περιοχή της Παλιοβούνας (Κλόκοβα) στο πρώτο τμήμα από Αντίρριο μέχρι την παράκαμψη Αγρινίου, σταμάτησε λόγω προσφυγών…Υποτίθεται ότι θα παραδίδονταν πρώτο κατά σειρά στο τέλος του 2010… Με όσα ανέφερε ο υπουργός προκύπτει κίνδυνος ακόμη και για αποχώρηση του αναδόχου, αν και δεν είναι και τόσο απλό, αφού ήδη εισπράττει διόδια στον ΠΑΘΕ. Για την Ήπειρο και ειδικά το νομό Ιωαννίνων οι απαλλοτριώσεις κινούνται σε πολύ μικρά ποσοστά ακόμη κι έστω κι αν πρόκειται για τμήμα που από τη σύμβαση πρέπει να παραδοθεί τελευταίο, το 2013, η πορεία του δεν είναι καλή, αλλά συμβαίνει το παράδοξο να υπάρχουν δυο εργοτάξια, αυτό στη διάνοιξη της σήραγγας Αμπελιάς και το άλλο στη Μυροδάφνη χωρίς όμως σε αυτό να είναι σε πλήρη εξέλιξη η κατασκευή κι εκεί λόγω απαλλοτριώσεων.

Χωρίς λογική ο όρος των 12 μηνών

Αναφερόμενος ο υπουργός Υποδομών στην πρόβλεψη των συμβάσεων για απόδοση όλων των χώρων του έργου στον παραχωρησιούχο μέσα σε 12 μήνες, έμμεσα άσκησε κριτική στην προηγούμενη ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ και σημείωσε ότι «ο λογικός νους, θα ήταν πολύ επιφυλακτικός να υιοθετήσει και να υπογράψει μια τέτοια δέσμευση». Πρόσθεσε ότι καμία από τις πέντε τρέχουσες παραχωρήσεις (Ιόνια και Ε65 που μας αφορά άμεσα) δεν έχει επιτευχθεί αυτή η προθεσμία και ότι σε κάποιες περιπτώσεις ο χώρος ο οποίος έχει παραδοθεί φτάνει το 30% ή το 38% του συνόλου του παραδοτέου χώρου. Με αυτά τα δεδομένα ο κ. Ρέππας επισήμανε ότι η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων σε κάποια έργα φαίνεται ότι θα γίνει αφού παρέλθει μία περίοδος δύο ή δυόμιση ετών.
Σύμφωνα με τον υπουργό εκτός της καθυστέρησης στο έργο, αυτό σημαίνει και έγερση αιτημάτων από την πλευρά των κατασκευαστών σε βάρος του Δημοσίου.

Φαίνεται από όλα αυτά ότι ούτε οι προτάσεις του τμήματος Ηπείρου του ΤΕΕ αξιοποιήθηκαν από το υπουργείο Υποδομών ή δεν είναι εφικτό να υλοποιηθούν λόγω γραφειοκρατίας και άλλων αγκυλώσεων.

Τμηματική παράδοση

Ο υπουργός Υποδομών υποστήριξε ότι χρειάζεται ένας καλύτερος σχεδιασμός
και τόνισε «ότι πέραν των διοικητικών μέτρων ή των νομοθετικών αλλαγών, θα πρέπει πραγματικά να δούμε αν οι χώροι πρέπει να παραδίδονται τμηματικά, ένα ορισμένο τμήμα ανά έτος, προκειμένου έτσι να είναι ευκολότερη και η χρηματοδότηση των επιτάξεων και γενικότερα των απαλλοτριώσεων αφενός, αφετέρου να υπάρχει χώρος όπου θα εκτελείται το έργο, χωρίς όμως να είναι ο όρος αυτός τόσο ανελαστικός ώστε να εκθέτει τελικά το κράτος και το Δημόσιο στα αιτήματα τα οποία διατυπώνουν οι κατασκευαστές».

Πολλά τα προβλήματα

Ο κ. Ρέππας είπε ακόμη ότι σε αυτά τα προβλήματα «αν προστεθούν και όσα αφορούν στους περιβαλλοντικούς όρους και τις προσφυγές που γίνονται, τις αρχαιολογικές έρευνες, την ανάγκη μετακίνησης δικτύων, τις καθυστερήσεις στην εγκατάσταση των εργοταξίων, από τις τεχνικές εταιρείες ή την ανεπάρκεια στις μελέτες εφαρμογής (τα προβλήματα δηλαδή που προκύπτουν από την πλευρά των κατασκευαστών) τότε καταλαβαίνετε με ποιες δυσκολίες εξελίσσεται η κατασκευή των έργων στην Ελλάδα».

Όλα τα παραπάνω έχουν…εφαρμογή, δυστυχώς, και στην Ιόνια και αποδείχτηκε πόσο πρόχειρα υπογράφηκε η σύμβαση από την προηγούμενη κυβέρνηση και μάλιστα…βιάζονταν ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς να προχωρήσει, αφήνοντας εκτός σύμβασης παραχώρησης το τμήμα από κόμβο Εγνατίας μέχρι Καλπάκι και Κακαβιά, για το οποίο ζητήθηκε αλλαγή χάραξης εκτός λεκανοπεδίου και δήμου Ιωαννιτών, το λεγόμενο σήμερα και …ορφανό τμήμα το οποίο μελετάται, ευτυχώς, αλλά δεν ξέρουμε αν θα χρηματοδοτηθεί…

Πηγή : http://www.neoiagones.gr

Προηγούμενο άρθροΟι Just Brass στην Λευκάδα
Επόμενο άρθροΔείτε τα Θέματα Πανελλαδικών Εξεετάσεων 2010