Αρχική Μόνιμες Στήλες Διατροφή & Υγεία Αιμορροΐδες,η σημασία της πρόληψης

Αιμορροΐδες,η σημασία της πρόληψης

 

 

 

Αιμορροΐδες λέγονται οι φλέβες που βρίσκονται στα τελευταία τμήματα του παχέως εντέρου, τα οποία ονομάζονται ορθό και πρωκτός και αποτελούν κομμάτι της φυσιολογικής ανατομίας του ανθρώπου. Οι φλέβες αυτές φυσιολογικά συμβάλλουν στο να μη διαρρέουν αέρια και κόπρανα από το έντερο. Όταν, όμως αρχίσουν να πρήζονται προκαλούν κνησμό, πόνο ή/και αιμορραγία.

Το «πρήξιμο» αυτό των αιμορροΐδων συμβαίνει λόγω της αύξησης της πίεσης στα αγγεία που τις απαρτίζουν, η οποία με τη σειρά της μπορεί να προκληθεί από μία ποικιλία παραγόντων, όπως:

  • Μια δίαιτα χαμηλή σε φυτικές ίνες
  • Μη επαρκής υδάτωση
  • Έλλειψη φυσικής δραστηρίοτητας
  • Δυσκοιλιότητα
  • Παχυσαρκία
  • Διάρροια (οξεία αλλά και χρόνια)
  • Εγκυμοσύνη
  • Ηλικία
  • Φάρμακα
  • Ασθένειες (π.χ. καρκίνος του παχέος εντέρου, κ.α)

Η πρόληψη αποτελεί αποτελεί το σημαντικότερο βήμα στην αποφυγή εμφάνισης και θεραπεία της αιμορροΐδοπάθειας.

Δεδομένου ότι η δυσκοιλιότητα αποτελεί τον κύριο παράγοντα στην πλειοψηφία των περιπτώσεων εκδήλωσης των συμπτωμάτων, η καλύτερη στρατηγική για την πρόληψή της περιλαμβάνει αλλαγές στον τρόπο ζωής που αφορούν στην αύξηση των φυτικών ινών στη διατροφή, στην κατανάλωση επαρκούς ποσότητας υγρών ημερησίως και στην άσκηση.

Η αύξηση των προσλαμβανόμεων φυτικών ινών θα πρέπει να γίνεται σταδιακά, γιατί διαφορετικά μπορεί να εμφανιστεί έντονο πρηξίμοκαι αέρια, με παράλληλη αύξηση στην πρόσληψη υγρών. Οι φυτικές ίνες βοηθούν να μαλακώσουν τα κόπρανα καθώς είναι τα συστατικά τα οποία παραμένουν  μετά την πέψη των τροφών και έχουν την ικανότητα να κρατούν νερό, αυξάνοντας έτσι τον όγκο των κοπράνων.Οι φυτικές ίνες περιέχονται στα φρούτα, τα λαχανικά και τα δημητριακά ολικής αλέσεως ενώ μπορούν να χρησιμοποιηθούν και συμπληρώματα φυτικών ινών/πρεβιοτικών.

Η φυσική δραστηριότητα ευνοεί την κινητικότητα του εντέρου και ανακουφίζει από το φούσκωμα και το πρήξιμο της κοιλιάς. Επιπλέον, η άσκηση συμβάλλει στη διαχείριση του άγχους το οποίο είναι ένας ακόμη παράγοντας δυσκοιλιότητας.

Οι άνθρωποι που είχαν εντερικά προβλήματα για χρόνια, και έχουν καταχραστεί τα καθαρτικά χρειάζονται λίγη επιπλέον βοήθεια. Πρέπει να ενθαρρύνονται πρώτα να παραιτηθούν από τα καθαρτικά τους και στη συνέχεια να περιμένουν υπομονετικά, ώστε το έντερο να γεμίσει αρκετά για να υπάρξει φυσική διέγερση για εκκένωση. Αρχικά μπορεί να χρειαστούν αρκετές ημέρες αλλά μόλις ξεκινήσει ένας φυσικός κύκλος πλήρωσης και κένωσης με τροφές πλούσιες σε ίνες, η διαδικασία συνεχίζεται χωρίς την ανάγκη καθαριτκών.

Συμπερασματικά, μια δίαιτα η οποία θα συμβάλει στην καλύτερη λειτουργία του εντέρου και τον έλεγχο των αιμορροΐδων περιλαμβάνει ημερησίως:

  • 5-7 μερίδες δημητριακών ολικής άλεσης (μαύρο ψωμί, καστανό ρύζι, κινόα κλπ)
  • 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών
  • συχνά γεύματα
  • αρκετό νερό (8-10 ποτήρια την ημέρα)
  • και 30 έως 60 λεπτά άσκησης

______________________________________________________________________

Γαζής Π. Γιώργος, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Πεφανερωμένης 9 Λευκάδα, τηλ. 2645022822, 6944373860