Αρχική Μόνιμες Στήλες Διατροφή & Υγεία Η σημασία του πρωινού γεύματος για τους μαθητές

Η σημασία του πρωινού γεύματος για τους μαθητές

breakfast-large

Το πρωινό είναι το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας καθώς επαναφορτίζει τις αποθήκες ενέργειας του οργανισμού που εξαντλούνται σιγά σιγά κατά τη διάρκεια του βραδινού ύπνου και μας δίνει την απαραίτητη ενέργεια για τις πρωινές μας δραστηριότητες. Το ξεκίνημα επομένως της ημέρας ενός μαθητή, μιας ημέρας γεμάτη με πνευματικές και σωματικές δραστηριότητες, πρέπει να συνοδεύεται από τη λήψη κατάλληλου πρωινού γεύματος το οποίο θα του προσφέρει τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά και την απαιτούμενη ενέργεια.  

Το πρωινό θα πρέπει να αποτελείται από όλα τα θρεπτικά συστατικά και να περιέχει τόση ενέργεια σε θερμίδες ώστε να ανταποκρίνεται στο βάρος, το είδος και την ένταση της δραστηριότητας αλλά και τις ανάγκες της ηλικίας του κάθε μαθητή.  

Σύμφωνα με μελέτες η κατανάλωση ενός σωστού πρωινού γεύματος βελτιώνει την απόδοση στο σχολείο και την ικανότητα συγκέντρωσης και παρακολούθησης του μαθήματος. Επιπλέον οι μαθητές που παίρνουν πρωινό εμφανίζουν σπανιότερα συμπτώματα άγχους, κατάθλιψης, ή υπερκινητικότητας και αισθάνονται λιγότερη κούραση και υπνηλία (ιδιαίτερα κατά τα πρωινά μαθήματα). Παράλληλα έχει παρατηρηθεί ότι έχουν μικρότερες πιθανότητες να παραπονεθούν για πόνους στην κοιλιά ή ζαλάδα. Αντίθετα οι μαθητές  που δεν παίρνουν  πρωινό, παρουσιάζουν μειωμένη συγκέντρωση και μπορεί να δείχνουν κουρασμένοι. Αυτό οφείλονται στο ότι τα παιδιά που δεν καταναλώνουν πρωινό, έχουν μειωμένα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα. Η γλυκόζη είναι το βασικό καύσιμο που χρησιμοποιεί ο εγκέφαλος και η έλλειψή της μπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους, κακή διάθεση, αίσθημα κόπωσης, αίσθημα πείνας, εφίδρωση, λιποθυμικά επεισόδια κ.α. Επίσης, η παράλειψη πρωινού έχει συσχετιστεί με το αυξημένο σωματικό βάρος στα παιδιά σχολικής ηλικίας.

Συνεπώς, γίνεται εύκολα αντιληπτό το πόσο σημαντικό είναι να μάθουν τα παιδιά να τρώνε ένα καλό πρωινό πριν ξεκινήσουν τις δραστηριότητες της ημέρας και να αποφεύγουν την κατανάλωση τροφίμων που είναι φτωχών ποιοτικά προϊόντων που περιέχουν πολλές θερμίδες, ζάχαρη και κορεσμένα λιπαρά (π.χ. τυρόπιτες, πατατάκια, γαριδάκια κ.α.).

Μερικές υγιεινές επιλογές πρωινού είναι οι εξής:

  • 1 ποτήρι γάλα ή γιαούρτι 1,5% σε λιπαρά με δημητριακά ολικής άλεσης σκέτα ή με ξηρούς καρπούς ή αποξηραμένα φρούτα.
  • 1 ποτήρι γάλα ή γιαούρτι 1,5% σε λιπαρά με 1 φέτα ψωμί ή 2 φρυγανιές με μαργαρίνη και μέλι ή μαρμελάδα ή ταχίνι.
  • 1 ποτήρι φυσικός χυμός με 1 φέτα ψωμί ή 2 φρυγανιές με μαργαρίνη και μέλι ή μαρμελάδα ή ταχίνι.
  • 1 ποτήρι φυσικός χυμός και ψωμί με 1 αβγό βραστό ή με τυρί χαμηλών λιπαρών.
  • 1 ποτήρι φρέσκος χυμός και 1 τοστ με τυρί χαμηλών λιπαρών και γαλοπούλα.
  • Ομελέτα σε αντικολλητικό τηγάνι με ελάχιστο λάδι και ψωμί ολικής άλεσης.
  • 1 ποτήρι φρέσκος χυμός και 1 τοστ με τυρί χαμηλών λιπαρών και γαλοπούλα.

Βέβαια, ακόμα και μετά από ένα καλό πρωινό, οι ενεργειακές ανάγκες των παιδιών είναι υψηλές και έτσι είναι σημαντικό για τα παιδιά να καταναλώνουν  και ένα υγιεινό σνακ στο σχολειό, όπως ένα κουλούρι Θεσσαλονίκης, 1 τοστ με τυρί, 1 μπάρα δημητριακών, 1 μικρό παστέλι, 1 μπανάνα, ξηρούς καρπούς, 2 κριτσίνια ολικής άλεσης κ.α.


Γαζής Π. Γιώργος, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Πεφανερωμένης 9 Λευκάδα, τηλ. 2645022822, 6944373860